Skapa ett nytt flashdokument Gör 4 lager: ActionScript Knappar Kontroll BildFan ActionScript: På detta lagret ska du skriva in lite actionscript som lyder: ////BÖRJAN//// stop(); playlist = new XML(); playlist.ignoreWhite = true; playlist.onLoad = function(success) { if (success) { _global.songname = []; _global.songband = []; _global.songfile = []; for (var i = 0; i<playlist.firstChild.childNodes.leng th; i++) { _global.songname[i] = playlist.firstChild.childNodes[i].attrib utes.name; _global.songband[i] = playlist.firstChild.childNodes[i].attrib utes.band; _global.songfile[i] = playlist.firstChild.childNodes[i].attrib utes.file; // trace(songname[i]+" "+songfile[i]+" "+songband[i]); } } _root.createEmptyMovieClip("sound_m c", 1); _global.song_nr = random(songfile.length); _root.sound_mc.songStarter(songfile[song _nr], songname[song_nr], songband[song_nr]); }; function timer(sound_obj) { time = sound_obj.position/1000; min = Math.floor(time/60); min = (min<10) ? "0"+min : min; sec = Math.floor(time%60); sec = (sec<10) ? "0"+sec : sec; timeDisplay_txt.text = min+":"+sec; } MovieClip.prototype.songStarter = function(file, name, band) { if (this.sound_obj) { this.sound_obj.stop(); delete this.sound_obj; } this.sound_obj = new Sound(this); this.sound_obj.loadSound(file, true); this.onEnterFrame = function() { if (this.sound_obj.position>0) { delete this.onEnterFrame; this.display_txt.text = name+"-"+band; timeInterval = setInterval(timer, 1000, this.sound_obj); } else { this.display_txt.text = "Laddar"; } }; this.sound_obj.onSoundComplete = function() { clearInterval(timeInterval); this._parent.timeDisplay_txt.text = "00:00"; (song_nr == songfile.length-1) ? _global.song_nr=0 : _global.song_nr++; _root.sound_mc.songStarter(songfile[son g_nr], songname[song_nr], songband[song_nr]); }; this.volume1.dragger.onPress = function() { startDrag(this, true, 0, this._y, this._parent.volBG._width, this._y); this.onEnterFrame = function() { var p = (this._x/this._parent.volBG._width)*100; this._parent._root.sound_mc.sound_obj.s etVolume(p); }; }; this.volume1.dragger.onRelease = function() { delete this.onEnterFrame; stopDrag(); }; this.volume1.dragger.onReleaseOutside = function() { stopDrag(); }; }; btn_play.onRelease = function() { clearInterval(timeInterval); this._parent.timeDisplay_txt.text = "00:00"; this._root.sound_mc.songStarter(songfile [song_nr], songname[song_nr], songband[song_nr]); }; btn_stop.onRelease = function() { clearInterval(timeInterval); this._parent.timeDisplay_txt.text = "Stoppad!"; this._root.sound_mc.sound_obj.stop(); }; btn_fw.onRelease = function() { clearInterval(timeInterval); this._parent.timeDisplay_txt.text = "00:00"; (song_nr == songfile.length-1) ? _global.song_nr=0 : _global.song_nr++; _root.sound_mc.songStarter(songfile[song _nr], songname[song_nr], songband[song_nr]); }; btn_rev.onRelease = function() { clearInterval(timeInterval); this._parent.timeDisplay_txt.text = "00:00"; (song_nr == 0) ? _global.song_nr=songfile.length-1 : _global.song_nr--; _root.sound_mc.songStarter(songfile[song _nr], songname[song_nr], songband[song_nr]); }; playlist.load("playlist.xml"); ////SLUTET//// (Om du testart filmen sen så kommer inte allt att funka förrens du använder filmen i en annan film) Knappar: Gör 4 knappar Play, Stop, Fwd, Rew Kontroll: Gör först ett dynamiskt textfält och ge det ett "InstanceName" som är: display_txt Gör nu ett likadant och ge det ett "InstanceName som är: timeDisplay_txt Nu ska vi göra en volymkontroll. Gör en rak linje från vänster till höger och konvertera linjen till en MovieClip-symbol. Gå in i filmklippet. Konvertera din linje igen till en MovieClip-symbol och döp den till: volBG. Ge den ett "InstanceName" som är: volBG. Rita nu en fin liten knapp längst till höger på din linje(detta är knappen som man drar i när man ska sänka/höja volymen). Konvertera den knappen till en MovieClip-symbol och döp den till dragger. Ge den nu ett "InstanceName" som är: dragger. Gå tillbaka till huvudtimeline och klicka på din volymkontroll. Ge den ett "InstanceName" som är: volume1. BildFan: Rita nått fint, typ en ram runt spelaren eller nått. (Gör flashdokumentet lika stort som själva spelaren ska vara.) Spara dokumentet och exportera filmen. Skapa nu ett textdokument på samma ställe där du exporterade filmen. Skriv följande: <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <songs> <song name ="Bitch" band ="G-unit" file="lat1.mp3"/> <song name ="Bruna ögon" band ="Vikingarna" file="lat2.mp3"/> </songs> Spara textdokumenmtet som playlist.xml Skapa nu en ny mapp på samma ställe som dinn flashfilm och playlist.xml ligger. Döp mappen till audio. I "audio" lägger du nu in "lat1.mp3" och "lat2.mp3". Nu ska den va klar. Hoppas jag inte har glömt något. Öppna din huvudfilm. På första framen slänger du in detta som actionscript: loadMovie("din_flashfilm.swf",_root.sound_mc); Med detta så antar jag att du har din flashfilm i samma mapp som din huvudfilm. Chea!