I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Help needed! Dator som inte startar

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2005-04-19 19:00

Help needed! Dator som inte startar

Min brorsa har köpt en begagnad dator för typ 2 månader sedan. Nu har han fått ett problem. Han kommer inte in i windows, efter att man sätter på den och den kommit förbi den första boot-skärmen så står det bara "no drives detected" och man kommer ingenstans alls. Det konstiga är att datorn fram tills för en vecka sen funkade prima.

Den har inte öppnats eller påverkats på något sätt, jag misstänkte först att den kanske fått nån smäll och att nån ting hade lossnat eller börjat glappa där inne men nu har jag öppnat och tryckt dit allt ordentligt utan förbättring.

Dock upptäckte jag då att master/slave settingen på hdd:n såg väldigt skum ut, eller så är det bara jag som är obildad, men hur som helst, så här satt jumprarna: bild

Ska det verkligen sitta 3 st på en och samma enhet? Jag är som sagt ingen expert på sånt här men jag har för mig att det inte ska vara så. Om jag har rätt i detta, hur ska jag sätta dem istället?

Och om det nu är problemet, varför funkade den då förut? För tydligen har de ju suttit så hela tiden.. All hjälp uppskattas!

You love New York / But New York don't love you