I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-03-03 01:29

jobbig datorkrash.

nu har min dator krashat totalt. satt vid den en kväll då den bara slocknade. sedan när jag skulle starta den igen så kommer den inte in i bios. cd romerna laddar och lampan till hårddisken lyster för fullt. men på skärmen kommer bara skärmens egna självtest fram som säger att skärmen funkar ordentligt och jag ska kolla skärmens powercable och computercable. men jag tror inte felet ligger i skärmen eller grafikkortet efter som det då brukar tjuta i biosen. men datorn kommer inte så lågnt utan tickar bara en gång sedan står och surrar. inget pipande eller något som indikerar att datorn har kommit så lågnt som till eller igenom biosen. finns det någon som är riktigt duktig på dator. kan endel själv men svårt nu när man inte får några felmedelanden eller någonting. någon som är datorsnille som kan veta var feler ligger? eller är den bara helt paj nu och går inte att lagas? hehehe.

tack på förhand.

2005-03-03 01:31
har funderat lite på om det kan vara något nytt virus eftersom några av mina kompisar har precis samma problem.

2005-03-03 04:26
orkade inte läsa allt men jag har en grej på min dator där jag kommer så långt som till skärmen där windows laddas typ. sen stannar den där lilla grejen som flyger förbi i det där lilla fönstret (nej jag har inga bättre ord för det) och så kommer den inte längre. jag funderar på om det kan vara nå fel med min hårddisk eftersom jag har försökt formátera om men inte lyckats utan bara kommit så långt som till där den undrsöker hårddisken.

2005-03-03 08:37
trasig hd?,
min hd har sj stått å tickat ett par ggr och sen bara snurrar och kommer ingen vart
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2005-03-03 11:13
felstavat P18

Kommer datorn till POST eller är skärmen bara svart (borträknat då skärmens eventuella medelanden om cable connetion lost osv)? Har du någon spec på datorn? AMD eller Intel? Kan vara mycket det är fel på men om fläktar och liknande snurrar igång så är det inte CPU:n. Kan vara minnet som pajat eller bara bioset på dit mobo som krånglar.

Har du testat att cleara bios?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-03-03 12:45
hmm,hade ett liknande problem själv,har du rört något i datan då eller? iallfall, jag fick tips att jag skulle ändra plats på mitt ram minne till ett annat uttag =S ,och konstigt nog så funkade det =)
"Keep it real - Don't fake the funk"

2005-03-04 19:17
Meatball P21 datorn kommer inte till post skärmen är bara svart och inga pip eller något hörs. bara ett tickande när man sätter igång den sedan står den bara och surrar. jag har en amd athlon.

2005-03-05 19:01
BMAN

precis samma fel här då.

2005-03-06 00:30
den där symtomen uppstår om moderkortet är knasigt...

jag skulle öppnat burken och kollat att allt står rätt till.

2005-03-06 01:39
jag menade inte att han skulle specefikt söka efter ett fel på moderkortet, men att han ska öppna upp och kolla igenom allt. precis som du tydligen gjorde.
och jag skulle gissa på att det är moderkortet om nåt är knasigt, kan ju också vara proccesorn. men jag skulle inte tro att det är något annat än fel på moderkortet, eller något som är relaterat till moderkortet, alltså glappar eller så...och allting är relaterat till moderkortet.

och vad är din förklaring?
min är bättre än inget alls.

2005-03-06 01:43
ahh jag kan inte formatera om min hd eller så. kan inte köra några andra program för att rädda filer.

jag testade en boot-diskett som jag gjorde i skolan och den funkade men jag antar att datan inte hade laddat in hd-n för jag kunde inte komma åt den eller nåt annat (typ cd-rom).

antar att det bara är att skicka skiten till nåt datalabb.

2005-03-06 01:48
Rnesto
om du har en annan dator med xp koppla då in din hd till den datorn.
sedan så går du in på "den här datorn" och högerklickar på din hd enhet och ta formatera.

2005-03-06 01:52
one_mic P15: mm jag har funderat på det själv men jag vet inte om jag vill pilla så mycket på min andra data. den kan bli lite gnällig ibland.

2005-03-06 01:59
men du har inte gjort nåt basic fel? som att ha jumprn fel, alla strömkablar sitter som det ska, rätt ide sladdar sitter på rätt ställe.
är lite osäker men jag tror nämligen att man itne kan använda vilken ide port som helst för hdd eller cd.

2005-03-06 02:05
one_mic P15: nej asså datan har funkat perfekt i typ 2 år och jag öppnade ju chassit och kolalde runt lite, inte så att jag vet en jävla massa men duvet det hängde inga kablar lösa och jag tryckte till alla ordentligt osv. men jag får la ta och leka lite galen vetenskapsman med min andra hd.

iofs har jag en extern usb hd, kan ju kolla ifall det funkar om jag installerar w xp på den.

2005-03-06 02:09
BMAN P23: tänkte också det. man kopplar allt dit det passar ;)

2005-03-06 02:28
BMAN P23: ok let me brake it down for you.

alltså: datorn går att sätta på så långt som att strömmen går på, den första skärmen kommer fram osv.

sen (för att den har misslyckats att starta) kommer valet "starta windows i felsäkert läge yada yada" upp. spelar egentlign ingen roll vad man väljer där, reslutatet blir detsamma.

härefter kommer animationen där man ser windowsloggan och den där lilla mätarn som spinner förbi. POW!!!
datan stannar där, kommer inte ett steg längre.

jag har då försökt använda standard-recoveryskivan man får med. fujitsu siemens style that is. funkar inte. det går så långt att det står nånting i stil med "kontrollerar hårddisk" sen stannar den (därför tror jag att det är nåt fel med hårddisken).

min bootdisk funkar, jag kommer till ms-dos och kan lattja med alla möjliga roliga kommandon. så länge dom bara gäller min bootdisk.

så äre. får nog slita ut disken och kolla den på min andra data.

2005-03-06 02:42
BMAN P23: den första skärmen är det som kommer fram precis när man sätter på datan. typ när man kan trycka på F2 eller vad det är för att få fram "starta i felsäkert läge" och dom grejerna.

jag kommer aldrig så långt att jag kan laga windows, eller formatera om eller nånting, utan skivan hinner starta och typ sätta igång med sin grej men efter ett tag så stannar den (när den testar hårddisken ser det ut som).

jag kan inte formatera när jag är inne i dos för den hittar liskom inte volymen c:
den hittar in heller volymen d: ifall jag har en skiva i.
det enda som går att göra är att leka med själva disketten och även om det är jättekul att sitta och skriva "copy command.com" 20 ggr så blir det tråkigt i längden =)

2005-03-06 02:58
BMAN P23: jag har aldrig vågat tweaka med bios men man kan ju alltid ta en liten titt.
bootdisketten är inte ens en win98 det är typ en dos bootdiskett. hårddisken som jag kopierade över filerna från hade bara dos installerat så jag hade inte förväntat mig att den skulle göra nåra mirakel egentligen.

hårddisken låter inget speciellt, alltså inget knackande ljud eller som skulle indikera att den har ramlat ihop på nåt sätt. men duvet det finns en liten lampa som visar när datorn "tänker" den lyser konstant efter att datan har fryst av nån anledning. så jag skulle tippa på att hårddisken har blivit överskirven eller nåt. nånting som gör att datorn inte kommer åt operativsystemet typ.

men skit i bootdisketten det var bara nån jävla uppgift jag gjorde i skolan på 2 minuter så den lär inte funka på nått sätt med en dator tillverkad efter 1995 typ =)

jag ska testa att dra ut hd-n och kolla den på min andra dator imorrn, så får vi se vad som händer.

2005-03-06 03:05
BMAN P23: hey hey dissa min bootdiskett igen och jag bussar min defekta hårddisk på dig =)

ahh jag hookar det där på måndag, nu ska jag sova. piiz.

2005-03-06 04:49
moderkort är inget förslag, öppna datorn och se att allt ser ok ut är ett förslag. men struntsamma...utan att sitta där bredvid datorn så går det nästan omöjligtvis att veta vad problemet är.

2005-03-06 14:05
Rent generellt har jag märkt att N-force 2 moderkort ofta har problem med att minnena "glappar" dvs ibland vägrar datorn att starta, vet ej om det är pga av dålig minneskompatibelitet(stavning? =)) eller att jag med många andra har dåliga stickor. Brukar fungera att;
1 : stänga datorn med pwr switchen på baksidan av nätdelen (om du har en).
2 : dra ut elkablen, ljudkabel, nätkabel, tangebord/mus och alla usb.
3 : "starta datorn" 1-2 ggr för att tömma kvarvarande spänningar.
4 : Sätt bios jumpern ¨på clear och ta bort cmos batteriet. Låt stå 10min-5tim (beroende på hur många ggr du testa innan =))
5 : sätt i batteriet, jumper på "save, i med alla sladdar, i med nätkabeln, slå på switchen (om du har en) och starta datorn.

När datorn hänger sig vid windows loadscreen i både vanligt och safemode så har du antagligen dåliga sectorer på hårdisken. Är det så illa att bootsectorn är trasig så är det oftast bara att slänga eftersom man inte kan installera om windows efter en formatering.

Rnesto P17
Om jag var du skulle jag ta och leta runt lite hos polare och kolla om någon av dom har en win98 cd. Ploppa i den och den laddar in cdrom drivisar i dos (samma som disketten gör).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-03-06 14:14
Rnesto P17

jag kan inte formatera när jag är inne i dos för den hittar liskom inte volymen c:
den hittar in heller volymen d: ifall jag har en skiva i.
det enda som går att göra är att leka med själva disketten och även om det är jättekul att sitta och skriva "copy command.com" 20 ggr så blir det tråkigt i längden =)

Läste nu hela tråden (ja ja, jag är lat). Jag utgår från att du har win2000/XP eller? Är så fallet så är din hårdisk med största sannolikhet formaterat i NTFS-format vilket tyvärr dos inte kan tyda alltså "har du ingen hårdisk i dos". Ett enkelt sätt att kontrollera det om du inte har så stor koll är genom att titta på diskens storlek, större än 32gig så är det NTFS (32gigabyte är det största FAT32 kan tyda). Fortsätt skriva och ge mig fler "ledtrådar" =D

2005-03-06 14:22
vänta nu...kan inte fat ha större än 32 gb?
det låter troligt på namnet, fat 32, men trodde den tog mera.

2005-03-06 16:03
Meatball P21: yes yes i know all this.

BMAN har redan tipsat mig om vad jag bör göra så situationen är nog lungan. Om jag bara kan isolera problemet till hårddisken så är det inte fara. bara byta ut skiten. Det där med bootdisken och ifall jag har fat32 eller inte spelar ingen roll (vet dock att jag har ntfs). har koll på det här nu.

2005-03-06 16:14
Gött =)

Vet själv hur jävligt det är att sitta timme efter timme och felsöka... =/

2005-03-06 16:15
Meatball P21: innan jag snackade med BMAN funderade jag bara på att ge skiten en spark och se vad som hände =)

2005-03-06 16:35
Hehe

Gjorde det med mitt första kort... Innan jag skickade tillbaka det.
Jävligt tillfredställande =p

2005-03-06 16:41
Meatball P21: om det visar sig att hårddisken nu har gått över till andra sidan så ska jag fan hjälpa den genom att kasta den från balkongen ett par ggr. kan lägga upp bilder sen =)

2005-03-07 02:13
trevligt, skulle lägga upp bilder om jag kunde på min misshandlade a64 3000+ =)

2005-03-07 17:58
ok jag har nu kollat upp situationen med min hårddisk. planerade att ta ut den från min gamla burk, alltså den som inte går att starta och sätta in den i min nya, som slave, för att sedan köra diagnostikprogram/formatera om. När jag tog ut den så möttes jag av följande problem:

det finns nåt som maxtorsupporten (det är en maxtorhårddisk) kallar för "jumpers" vad jag förstår är det den där lilla plastgrejen som man sätter på dom dör pinnarna så man avgör om hårddisken ska vara master eller slave. jag vågade inte pilla på dom eftersom det i maxtors guide står att jag ska ha två såna pluppar, jag har bara en. så innan jag sätter in den i min helt perfekta oskuldsfulla superburk så vill jag veta att inget pajjas.

en länk till deras installationsguide: www.maxtor.com

sen en snabb fråga till: kan jag lämna min gamla data utan ström i nån/några veckor utan att nåt försvinner från den?

2005-03-07 18:28
nån? var är alla hjälpsamma nissar som var här nyss =)

2005-03-07 18:53
BMAN P23: grejen e att jumpern sitter inte som det står att den ska göra om den är master, den sitter vertikalt på "andra bandet" från vänster. men jag kan kola det med dc-spelaren och sådär.

det där med att data skulle försvinna tänkte jag mer på typ nåt i boot-sekvensen typ om bios skulle raderas eller nånting sådär. inte från hårddisken alltså.

2005-03-08 03:57
måste bara sätta detta med i disskusionen eftersom fat har diskuterats

FAT12 klarar t.o.m 2 MB
FAT16 klarar t.o.m 2 GB
FAT32 klarar t.o.m 2 TB
Detta är min forumsignatur