I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Två winXP installerade? Help please!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2004-12-04 15:43

Två winXP installerade? Help please!

Starta datorn idag och windows starta inte pga "skadad eller saknad fil" Installera då om WinXp och trodde datorn skulle formateras. Men nu verkar jag ha 2 winxp installerade varav en jag inte kan komma pga "skadad eller saknad fil" Hur formaterar jag HELA skiten?

2004-12-04 15:46
starta med cd-skivan i och följ instruktionerna

Alternativet är ju att felsöka och reparera den skadade partitionen...

2004-12-04 16:34
Börja med att ändra bootdevice i BIOS till Cd så kommer du väl in i installations grejerna direkt?
LEGALISERA CANNABIS

2004-12-04 21:12
Grejen är att jag startat med skivan och installerat windows fast utan att cd:n tagit bort det "gamla windows" kan liksom välja mellan två windows när jag startar datorn...

2004-12-04 21:17
Finns det inget sätt att typ få datorn "ren" så man bara behöver dra in skivan och börja om från början så att säga...

2004-12-04 21:38
Jo, genom att starta med skivan i och följa instruktionerna för att först formatera och sedan lägga in nytt windows =)

2004-12-05 01:05
Jag råkade ut för detta fenomen en gång viket (antagligen) är att valet ligger kvar i bios även om du bara har ett xp installerat. Detta gör inget egentligen men om du vill ha bort det så kan du antagligen ändra det nånstans i bios. I alla fall kunde jag det.
"Rätten att driva med något är mycket viktigare för ett samhälle än rätten att inte bli förlöjligad, eftersom det första är frihet och det senare förtryck." (Rowan Atkinson)

2004-12-05 12:30
Listan över tillgängliga operativsystem ligger i en dold fil som heter boot.ini i roten på systemdisken, och har således ingenting med bios att göra.

Följ chisels instruktioner så kommer allt att bli bra =).
// pause

2004-12-05 14:29
Ok fixa det tack