I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skaffat en mac... hjälp nu...

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2004-11-26 19:08

Skaffat en mac... hjälp nu...

Sitter en begagnad iMac här nu.

Problem 1. Hur avinstallerar man program?
Är det bara att radera hela mappen i Finder eller ska man gå in och "avinstallera" någonstans som i Windows.
Isåfall, var?

Tipsa gärna om annat också, som ni misstänker att jag kommer få problem med i framtiden. :)

"jag har fin hår. som en waterfall."

2004-11-27 00:06
För eller senare upptäcker du att det bara finns en musknapp. Var inte orolig, det ska vara så...

2004-11-27 12:02
Upptäckte redan från början att någon idiot har designat en helt rund mus.
Gissa hur sällan man brukar lägga den lite på snedden. :)

2004-11-27 13:38
det är bara att radera hela mappen i finder. Macintosh kör ju med ett annat sätt att installera program.

Ladda hem iTunes om du inte har det, bästa musik program
Du är ett lat stycke mat!

2004-11-27 13:38
Du behöver inte avinstallera något, du bara kastar program mappen i papperskorgen och så är det klart.

Till skillnad från windows så finns det inga skitfiler kvar som tynger ner systemet.

1 musknapp är skönt, musen är skön för handen och man behöver inte fler än en musknapp så länge man inte ska spela spel, du sitter ju endå alltid med en hand på tangentbordet vilket gör att ctrl-klick är enkelt.
Fast du kanske sitter med den gamla puckmusen som är helt rund, den är inte lika kul som de senaste apple mössen.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

2004-11-27 13:39
corpius, itunes finns redan installerat från start.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

2004-11-27 15:47
OK, så det är bara att slänga alltså. Låter schysst.
Kollade under systeminställningar, och där finns det ju en lång lista på program.
De försvinner från den också om jag slänger de i Papperskorgen alltså?

Har inte nämnt att det är MacOS X förresten, men det kanske ni klurat ut.

pajjaz : Jo, det är den gamla puck-musen, vilken är fruktansvärt jobbig. Den som kommer till nya iMac är ju däremot rätt schysst, så jag ska se om det går att få tag på en sån.

2004-11-27 17:57
Du har USB va? Isåfall kan du ju använda precis vilken mus du vill...
so fuckin' lackadaisical I procrastinated my birth...

2004-11-27 19:36
om du vill ha två musknappar så plugga in en pc-mus and you're set. då kan du använda högerknappen precis som alla pc-mesar gör. ;)

2004-11-27 19:37
boogey vilken imac modell har du?

1, 2 eller 3?
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

2004-11-28 13:07
bra fråga :D

2004-11-28 13:11
boogey.. Vilken färg är den? OSX borde vara lite tungt för första iMacen.
Göteborg på låtsas.

2004-11-28 16:30
Det är en sån här sketagammal iMac.
Ska ha den som surfdator mestadels, så att jag får sitta ifred vid min dator. :)

OSX funkar rätt bra. Den är kanske inte allt för förtjust i allt grafiskt krimskrams, men annars funkar det fint.

2004-11-29 13:36
boogey P20: ja det ör lite för mkt baby grafik.

Gillar du OSX på en gammal imac så kommer du älska det på en G5a med QE aktiverat.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb