I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Datorn startar sig själv! Trolleri!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2004-11-06 16:19

Datorn startar sig själv! Trolleri!

Jag har köpt en ny dator...
Jag är inte teknisk alls. Den nya datorn är som en trollkarl, den startar sig själv mitt i nätterna (eller på andra tider för den delen).

Såhär ungefär:

Kvällen kommer, jag trycker på stäng av i startmenyn, trycker på stäng av igen (när det kommer upp) och datorn verkar stänga av sig. Inställningar sparas och allt vad det nu står, datorn blir svart och tyst. Jag stänger av skärmen (ifall jag kommer ihåg det) och än så länge inga problem.
Sen brukar det låta wrroooooom (någon fläktgrej fick jag förklarat) och sen blir det tyst. Woho. Den är avstängd tänker jag. Sen går jag och lägger mig...och mitt från ingenstans! Tadam! Den startar upp sig själv! När som helst på dygnet, mitt i natten, efter att ha varit avstängd flera timmar. Detta helt utan att jag ens rör vid datorn.

VAD gör jag för fel? Hur ska man stänga av den här jäkla datorn egentligen? Förklara för mig som om jag var 3 år gammal tack.

Jag använder Windows XP för övrigt. Så mycket vet jag...