I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

bärbara datorer o batterier

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2004-09-10 22:08

bärbara datorer o batterier

hur ska man göra för att skada batteriet så lite som möjligt?? ska man ha sladden i medans den är igång eller ska man endast lägga sladden i då man märker att batteriet är svag??

tack på förhand

/ bano

Don't be offended
This is all my opinion
Ain't nothing that I'm saying law

2004-09-10 22:20
det finns en del åsikter och rekomendationer om det där.

Batteriet gick sönder på "min" Amilo för ett tag sen och då sa nötterna på Power att man "skulle ta ur" batteriet varje gång man använde den vanliga nätanslutningen.
Självklart ska man inte göra det, då ryker garantin och du sitter där med skägget i brevlådan.

För att undvika överladdning etc så ska sladden inte vara ikopplad när du inte använder datorn, förutom laddning då, när du använder datorn ska du helst köra slut på batteriet först och sedan använda nätanslutning annars ökar risken att batteriet överladdas. Det gäller även mobiltelefoner etc.
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2004-09-10 23:03
radio... det är det jag har hört... asså att man ska låta batteriet laddas ut innan man lägger i sladden.... men sen är det tydligen så att vissa datorer kopplar bort batteriet efter att de är laddade... men hur fan ska jag veta vem jag ska lyssna på

jag har som alltid haft sladden i . förutom när jag använd den utom hus.. men det som har hänt då är att batteriet faktist dog.. men jag vet juh inte om det berodde på det eller ej.. borde kanske ringa de på elgiganten och kolla...

är du säker på det där med att batteriet kan över laddas....??

Don't be offended
This is all my opinion
Ain't nothing that I'm saying law

2004-09-11 00:29
Jag skulle tippa på att du inte behöver vara orolig för att batteriet tar skada av att du kör med sladd hela tiden. På nyare mobiler är det inga problem att ladda innan batteriet är tömt. Vore konstigt om detsamma inte gäller datorer...

2004-09-11 00:39
det är sant, kunde köra på nya mobilen utan laddning direkt från köpet, höll i 3 dar. Men som sagt så vet man inte. Hör med tillverkaren av datorn, dom borde veta. Det är inte så kul för ett batteri är tyvärr inte billigt :(
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2004-09-11 00:41
min var ny förövrigt, 3.06 Ghz Fujitsu Siemens.

Och kom ihåg att garantin på batteriet är oftast mindre än vad övriga datorn är. Brukar vara runt ett halvår mindre.

2004-09-11 00:42
Klart som fan man ska ta bort batteriet när man ska köra länge med strömsladd. Garantin försvinner bara om du går in o pillar ..

2004-09-11 00:51
inte på OnOffs och Powers prylar

så fort du lyftar på tangentbordslockgrejjen så ryker garantin!
om du inte kan fixa en ny tejpklisterlapp såklart...