I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är ett IEEE 1394-kort?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2004-08-20 03:07

Vad är ett IEEE 1394-kort?

Har köpt dv kamera och kollade i manualen och läste då nåt om att man måste ha ett IEEE 1394-kort i datorn för att kunna föra över filmen.

Stämmer detta?
Vart kan jag få tag på ett sådant kort och vad kostar det?

2004-08-20 03:15
1394 kort är ett FireWire kort.
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2004-08-20 03:16
Grejjen är att man får inte använda namnet FireWire utan Macs tillåtelse då det är en trademark som tillhär Mac.
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2004-08-20 03:19
detta är det billigaste FireWire kortet som datorbutiken har att erbjuda :

www.datorbutiken.com

sen finns det prisklasser upp till runt tusingen.

2004-08-20 03:19
Ok...
Men behöver jag detta kort för att föra över filmen?

Ska köpa en USB-kabel imorrn till kameran, men det står ju i manualen så här (ordagrant);

Anslutning till dator
Om du vill överföra data till en dator (pc) måste du installera ett IEEE 1394-kort i den (medföljer ej).

2004-08-20 03:23
du ska inte köpa en USB kabel om du ska överföra filmen, du skall köpa ett FireWire kort samt en FireWire kabel.

Och ja du behöver det för att föra över filmen.

2004-08-20 12:59
Jupp, det är Firewire som hör ihop med DV-kameror, så köp inte en USB-kabel.

Kolla så att du inte har sådana portar redan. Många (de flesta t.o.m) nyare datorerna har det redan.

Brukar stå IEEE 1394 vid portarna om jag inte missminner mig.
"jag har fin hår. som en waterfall."