I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Autoboot scandisk från CD

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2004-07-05 18:31

Autoboot scandisk från CD

Okej, har ett jobbigt problem med min laptop.

Så här är förutsättningarna iaf.

Datorn är totalt tom. Finns ingenting på hårddisken. Jag ska installera XP och på olika ställen i installationen börjar den bråka om att det inte går att läsa/skriva vissa filer. Jag prövar en annan xp-skiva och flera olika Linuxdistar. Alltid blir det något strul med read/write.

Ok, jag känner att CD-spelaren borde vara pajj. Men jag testar ändå att köra Knoppix (Linuxdist som man bootar direkt från CD) - och gissa - det funkar!

Med uteslutningsmetoden har ju nu listat ut att hårddisken är skadad på något sätt, så jag skulle vilja köra scandisk. Det liknande verktyget i Knoppix vägrar nämligen scanna min NTFS-partion.

Så - är det någon här som vet hur jag ska bränna/göra för att få en cd-skiva som bootar med scandisk, eller liknande. Någonting som kan kolla min hårddisk, direkt ifrån CD:n iaf. Och gärna också reparera/ta bort skadade kluster.

OBS. Har ingen floppydrive.

Help! ;)