I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2004-06-20 14:45

D-Link DE-1824i

Tjenare, jag har kommit över en 24portars D-Link DE-1824i , jag skulle vilja veta lite mer om hur den funkar, jag har gogglat lite och så och såg att det inte var 10/100 utan bara 10, och jag tänkte att visst duger det till hemnätverk i alla fall, men nu skulle jag vilja höra om någon på whoa vet lite mer exakt hur den funkar.

Det är ju så att det finns 24 portar på framsidan, men det finns även 2 portar på baksidan där det står "Daisy Chain" överst och på portarna står det "In" på ena och "Out" på andra, nu undrar jag vad det är för portar, någon som vet?.

Sedan skulle jag vilja veta hur man kopplar in internet i den, det finns ju ingen uplink i den, jag har testat att koppla internet i port 1 och sedan två datorer i port 2 resp. 3, men det är bara ena datorn som får internet, löser man det med Sygate Home Network eller liknande?

Just det, jag har sedan tidigare en liten pryl som passade att koppla in bakom en liten lucka på D-Linken det är en liten vit dosa med två kablar som går ut, vilket ser ut som någon form av en Optisk molijox, frågan är vad man använder den till och hur?

Sista frågan om denna pryl är att det finns en liten "spak" på framsidan där man kan skifta mellan "MDI- II" och "MDI- X" vad kan det betyda, och vilken av dom ska jag ha den på?, någon som vet?

Anledningen till att jag inte gogglar fram allt det här är att jag inte hittar några Svenska sidor om den och jag är ingen naturbegåvning på Engelska :(

Här är i alla fall en bild på Huben

Ta det JÄVLIGT lugnt nu.