I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Misstänkt överhettning. HJÄLP!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2004-06-06 14:06

Misstänkt överhettning. HJÄLP!

Min dator är ungefär 2 år gammal. Den har alltid funkat perfekt fram tills för någon vecka sen. Sedan dess har den börjat uppföra sig märkligt på det sättet att den ofta startar om sig själv helt utan förvarning. Det är inget virus, så mycket är säkert. Jag har kollat runt på nätet och hittat folk som haft liknande problem som hade berott på att deras ram-minne var dåligt. Men jag har kört olika testprogram på datorn och enligt dem så är det inget fel på minnet.

Så nu börjar jag misstänka att det kanske helt enkelt är så att fläkten inte gör sitt jobb, och att alla problem beror på överhettning.

Processorn är en AMD XP 1800+, ej överklockad , och har som sagt aldrig krånglat tidigare. Men vad är en normal temperatur? För när datorn startar om sig själv så ser jag under bootningen att cpu-tempen ligger på 60-70 grader. Det känns som att det är lite för mycket?

En sak som stärker min överhettningsteori är att jag de senaste timmarna kört med sid-locket bortplockat för att få in mer luft i datorn, och nu har den inte startat om sig alls sedan jag gjorde det.

Om detta är felet, är den enda lösningen att köpa en ny fläkt?

You love New York / But New York don't love you