I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Modemkapare - senaste nytt?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2004-05-27 01:07

Modemkapare - senaste nytt?

Fick just en faktura på 540 kr, från mitt telebolag som varnade mig för att jag troligtvis har blivit angripen av en så kallad modemkapare. De vill att jag betalar den räkning som bluff&bågAB (det står inte vilket företag jag utnyttjat tjänster av) skickat till mitt telebolag.

1. De säger: "Någon gång den senaste tiden när du surfat har du ändrat din anslutning så att du nu surfar via just det numret, som är ett dyrt satellitnummer. Detta kan ha skett genom att du klickat på en hemsida bla bla bla" De säger vidare: Priset till den satellit som du tillåtit och accepterat uppkoppling mot är 35 kr per minut, plus öppningsavgift. De belopp som vi debiterar dig för dessa sattelitsamtal är s.k. självkostnad, d.v.s. precis samma belopp som Glocalnet (mitt telebolag) blvit debiterade."
PÅ den "detaljerade specifikationen" står det:
"Utlandssamtal - (datum)23 feb (starttid) 23:12:51 (destination)EMSAT (samtal till) 88213880492 (samtalslängd) 00:01:07 (kronor) 39,49" Sen är det en till likdan post fast en längre som kostar 540,39. Kan det bevisas att jag har acceperat något sånt här?

2. Konsumentverket har ett program mot just sånt här. Men där står det: Om du har ADSL eller bredbandsuppkoppling löper du för närvarande ingen risk att drabbas av "kapare".
Jag har ADSL och uppenbarligen så drabbades jag ändå. Artikeln var skriven den 10/11 -03 och var senast granskad 23/1 -04.
Har konsumentverket fel eller är det något annat skumt som inträffat? Kan ADSL-surfare råka ut för sånt här?

3. Den 23 februari (som jag ska ha surfat på sattelitnumret) var jag i Italien. Brorsan var i lumpen. Syrran var i England, hennes pojkvän var inte heller hemma. Det var kort sagt bara min morsa och hennes sambo som hade tillgång till datorn under detta datum. Men ingen av dem säger att de kan minnas något om att ha accepterat något lverhuvudtaget. Morsan är fett nojig när det gäller sånt här. Så fort hon får upp minsta lilla felmeddelanderuta så ringer hon mig och undrar vad hon ska trycka på. Så jag tvivlar på att hon skulle ha acceptrat ngt. Plus att det enda hon gör på datorn är att kolla sin mail. Samma gäller för sambon. Kan bolaget (det som det är fuffens med, inte mitt telebolag) ha hittat på alltsammans? Hur går såna här modemkapningar till? Finns det olika varianter? har ni råkat ut för samma sak och hur löste ni det då? Var är det bra att vända sig för att få info om hur man skyddar sig och info om hur man bör tackla situationen

Tacksam för svar på någon av frågorna och övriga kommentarer rörande ämnet.

America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson