I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kraschande dator / Memtest

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2004-04-26 20:07

Kraschande dator / Memtest

Jag har under en tid haft problem med att datorn craschar utan anledning, och det är inget mjukvarufel eftersom det upplevs som om strömmens bryts.
Snackade med några datorsnubbar och de sa att det kunde ha att göra med minnet, så jag testade programmet Memtest86 (inte det nya Memtest+ får då visste jag inte att det fanns), som ska leta efter fel i minnet.
Det stod på typ 5 timmar (sen stängde jag av för det tog så lång tid), och hittade över 2 miljoner errors.

Jag vet inte om detta innebär att minnet är totalt kasst, för vad jag fått höra är det ofta nåt annat fel när det blir så mycket (när det blir enstaka errors är det mer troligt att själva minnet är sönder), så det kan ha att göra med nån felaktig konfiguration eller fel ström osv...

Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra, för datorn bara fortsätter att crascha hela jävla tiden.

Med denna bakgrundsinfo kanske nån jävligt kunnig snubbe hjälpa mig att komma på vad felet är och hur det ska åtgärdas, för jag vill vara 100% säker på att det är minnet det är fel på INNAN jag köper nytt... :)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.