Antar att du har en analog kamera, eftersom du använder ett tv-kort för inspelning.. 1. Om du ska redigera filmen i t.ex. Premiere så är det bäst att ha filmen i råformat , dvs i avi, som inte är kodat på något sätt. När jag spelar in till datorn via min analoga videokamera, så har jag en bitrate på ca 17MB/sec vilket får 1 minut film att gå precis över 1gb. 2. Om du bara ska lägga in filmen på datorn, för att sedan bränna ut på DVD eller spela in på VHS genom TV-ut så är helt klart MPEG-II att rekommendera som inspelningsformat. Det tar inte alls mycket plats i jämförelse med "råformat-avi" och håller dessutom samma eller bättre bildkvalité. En hög bitrate på MPEG-II ligger runt 8,5MB/sec Varför olika format beroende på jag ska redigera eller inte? Jo, om du skulle sätta dig och redigera MPEG-II så måste datorn hela tiden avkoda bilden medans du klipper, spolar och lägger in lager osv.. Det tar en jävla kraft från datorn, och även den nyaste datorn skulle enligt mig bli obrukbar medans avkodningen sker. En avi som i exempel 1, går snabbt att arbeta med, men tar i gengäld sjukligt med plats.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder. Laila Freiwalds