I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Manager

2013-10-29 07:09

Statistik

Langa fram all statistik då. All statistik som finns tillgänglig.

Allt från mest inloggad till mest poster till mest inlägg.
Jag vill se en kurva på hur mycket användningen gått ner.
Jag vill se stapeldiagram och cirkeldiagram över allt som går att lägga i diagram.
Mest populära tråd nånsin. Sån ette.

Redline!
Admin

2013-10-29 07:27
Dr.Octagon: Vi jobbar på det. Vi kommer lyfta en del kul på bloggen under november/december förhoppningsvis.

Manager

2013-10-29 07:33
"Vi jobbar på det". Det låter som att ni ska manipulera statistiken först :P
Redline!
Groupie

2013-10-29 07:34
Ja vad kul! Detta ser jag fram emot.

Producent

2013-10-29 10:31
Ska bli intressant! Bra idé, Dr. Octagon
MPC 2500, Akai S900, Roland JV 1080 in the basement!
Boom bap lives!

2013-10-29 12:16
Känns som hela internet dött lite... Tänkte nästan skriva ett långt inlägg om "hat" och skicka till redaktionen men det kändes för ambitiöst.

Svenska hiphopsscenen är rätt liten och fans är i regel på olika sätt själva utövare. Ogillar du nått är du en hatare gillar du nått är du en kukryttare. Det här har varit en intressant plats för att diskutera och särskilt om man inte är så himla lättkränkt då tonen varit rätt hård.

Tom nu när whoa dör diskuteras whoa men inte på whoa utan på andra sociala medier för man "ska inte skriva på whoa", det har blivit fult, det är nördigt osv. Scenen har lite kretsat kring whoa på gott och ont, som Mohammedali skrev "internets café 44" och det har varit och är prestigefyllt att släppa grejer här "officiellt" även om man kan tycka att kvalitén varierat. Detta är för att folk här varit kritiska och kräsna, folk som "hatar" bryr sig om musiken.

Klart som fan att det tolkas som "hat" när scenen är så liten och folk bajsar på sig över vad folk skriver, ändå vet alla som har något bakom pannbenet att svenska artister diskuterar utländska artister "öppet" med exakt samma ton. Men får du in foten ska du dunka så mkt rygg du kan för att få vara förband i Örkelljunga åt (insert artist). Så det är för att sen skriva på twitter att Jay-Zs släpp sög elefanbollar.

När folk är för "fina" för att diskutera på whoa varför i helvete bajsa på sig så fort folk ogillar deras grejer?

Men det är flera faktorer som spelar in, att forumet varit öppet, blogen, att yngre blivit ivägskrämda (?) att folk blivit vuxna o hittat nått bättre sätt att fördriva tid.

Lite tråkigt generellt, kanske inte så mkt personligen att musik inte kommer att diskuteras på samma sätt. Folk får väl hålla sig till sina 140 tecken eller like på facebook och ogilla på youtube.

Måste dock också säga att stämningen här har varit negativ på olika sätt men medan forumet legat i respirator har det paradoxalt nog blivit bättre. Ändå kluven för ska bli skönt att inte maniskt kolla in denna sida synd bara att yngre folk inte verkar vilja diskutera, finns även mkt guld här i form av släpp och diskussioner rörande hiphop.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-10-29 17:42
Ser fram emot det!

VRGNHNS
Fel tråd
Producent

2013-10-29 17:46
Måste dock också säga att stämningen här har varit negativ på olika sätt men medan forumet legat i respirator har det paradoxalt nog blivit bättre.

Detta med hård ton, hat osv. har nog mest att göra med att detta är ett hiphop forum där många tävlat i att vara så hårda som möjligt för de tror det är hiphop att vara fett taskig mot andra (varpå vissa tar efter samma beteende i tråden etc.). Känns dock som det var mer sånt förr med mobbning osv. men att många av de värsta rötäggen sedan blivit bannade och lämnat Whoa.

2013-10-29 18:56
jaojao_ P23

potatis potata
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2013-11-06 11:55
Co-sign på VRGHNHS
At the gates of Eternity...

2013-11-06 13:27
VRGHNS

True, true.

Jag har aldrig hört någon säga att det är nördigt att skriva på whoa nuförtiden, vem säger så? Det är väl ungefär lika nördigt att sitta på whoa som att sitta på facebook, anser jag. Eller?
Admin

2013-11-07 15:43
SofiaBayo

Jag tror att det där med nördigt är något av en åldersgrej. När vi fick bredband runt år 2000 var det i största allmänhet lite nördigt att hålla på med internet. Innan alla tuffingar fick upp ögonen för internet kunde t o m bli kallad datanörd för att du visste hur en webbläsare funkade. Nästa nördighet var att prata med folk på internet. Det ansågs lätt lite mobbat. Osv, osv. Lite ironiskt mot hur det är idag.

Just hiphoppare har nog dessutom varit lite extra konservativa pga att de trott att hiphop måste vara så otroligt "äkta". Att ha dator var för inte allt för länge sen en väldigt stor investering. Hade du dator hemma hade du det med stor sannolikhet inte särskilt svårt. Det blir ju en identitetskris eftersom hiphop ofta har varit ett sätt att berätta om dina problem. Ju större problem, desto mer "äkta" verkar en del tro. Om dina problem då är att du inte gillar mammas köttbullar eller att hemläxan är svår, så känns du ju inte så jävla äkta. Att hänga på nätet genom en dyr dator, då har du svårt att legitimera hur "äkta" du är. Dessutom är ju hiphop som subkultur även en slags gatukultur, vilket många verkar definiera som att den bara finns ute på gatorna. Håller med till viss del, hiphop måste finnas på gatorna, konserter måste anordnas och helst även jams, för att överleva men tror att många åtminstone förut hade svårt att komma till ro med tanken på att hiphop kan existera på flera platser. Att inte uppträda live, battla face to face eller att bara sitta och snacka skit om målningar bidrar också till bilden av att hiphop på nätet öht blir nördigt.

I grund och botten tror jag allt bara bottnar i en avsaknad av ödmjukhet.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2013-11-07 17:18
Aha I get it. Tack för svar! Personligen så tycker jag dock om nördiga människor :)

2013-11-07 17:50
Det är väl ungefär lika nördigt att sitta på whoa som att sitta på facebook, anser jag. Eller?

Missat att svara där... Till det som Evolution skrev finns här även en anonymitet och utrymme att diskutera saker som du egentligen inte ser när det kommer till hiphop nån annanstans. Youtube har ju från the getgo varit mkt mer hatiskt, men det är väl just "engagemanget" här som anses nördigt. Det här har helt enkelt varit nördigaste platsen.

Folk som släpper egna grejer vill heller i regel inte diskutera sina brister utan bara höra att det är bra.
Redaktionschef

2013-12-21 15:44
Dr.Octagon skrev:
Langa fram all statistik då. All statistik som finns tillgänglig.

Allt från mest inloggad till mest poster till mest inlägg.
Jag vill se en kurva på hur mycket användningen gått ner.
Jag vill se stapeldiagram och cirkeldiagram över allt som går att lägga i diagram.
Mest populära tråd nånsin. Sån ette.

http://blog.whoa.nu/2013/12/21/lucka-21-statistik-whoas-mest-aktiva-anvandare/
http://blog.whoa.nu/2013/12/18/lucka-18-statistik-antal-besok-ur-geografiskt-perspektiv/
http://blog.whoa.nu/2013/12/17/lucka-17-statistik-mest-besokta-anvandarprofilerna/
http://blog.whoa.nu/2013/12/10/lucka-10-statistik-atgarder-fran-admins/
http://blog.whoa.nu/2013/12/06/lucka-6-statistik-whoas-mest-populara-tradar/
http://blog.whoa.nu/2013/12/03/lucka-3-statistik-de-anvandare-som-fatt-mest-respons-pa-whoa/
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2013-12-21 15:49
Oracle P30

bra jobb med kalendern. Kommer du/ni fortsätta skriva på någon annan sajt?
Redaktionschef

2013-12-21 16:33
Tack. Vi ville ha en grym avslutning. Sista 3 luckorna kommer vara bäst hittills. Kommer dessutom lite bonusar under mellandagarna.

Jag kommer ta en paus med skrivandet. Kan inte svara för de andra men vet att Mfs kommer att fortsätta med Gatuslang och JMP har blivit anställd för att hjälpa till med Ametists kommande uppslagsverk.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2013-12-21 20:54
jmp?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2013-12-21 21:37
Oracle P30

Ah ok, ni ska ha ett tack för allt jobb, tror att du och mfs också kan bidra till uppslagsverket
Manager

2013-12-21 22:15
Yey! Bra jobbat. Tack :)
Redline!