I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2013-04-02 10:23

Reklam på whoa.

Jag fattar att det är nåt nödvändigt...jag kan till och med tycka om det, reklam, banners osv...

MEN, jag tycker verkligen det är väldigt jobbigt för ögonen att läsa när det blinkas på flera olika håll precis bredvid texten som jag läser.
Och med en läskunnighet som inte är elitisk från början så blir det faktiskt svårt att läsa ibland. blinket tar över och drar mig bokstavligen bort.

Finns det inget krav whoa kan ställa på sina sina kunder?
finns det inget ansvar gentemot användare att göra sidan trevlig och inte stressande?

jag vet att det fanns diskussioner för flera år sen som handlade om sega hemsidor och vilket ansvar som fanns för det. men jag är rätt säker på att branchen inte villa veta av några moral-regler för internet.

men finns det inga regler att förhålla sig till när det kommer till reklam på sin hemsida?
och speciellt när det kommer till "blinkande" banners?

"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Producent

2013-04-02 10:47
Dom måste försörja en sida med ett minskat antal besökare. Installera en adblocker vettja
Give my regards to King Tut, asshole

2013-04-02 10:57
vad innebär det?

en banner som inte blinkar kan gärna få vara där den är. men alla blinkar eller rör sig. slänger ut text lite då och då...
jag vill åt det rörliga i reklamen.

det blir ju som att man ser på en konstant reklamfilm i periferin. och det blir ett stort problem för mig. säkert större än för de flesta.

-Mark Twain
Producent

2013-04-02 11:19
Du kan installera ett tillägg i webbläsaren som tar bort reklam, eller tar bort flash-innehåll. Fast du kommer förstås också förlora reklamen.

Men det här kan inte vara ett nytt problem? Så här har ju internet sett ut i 10 år?
Give my regards to King Tut, asshole

2013-04-02 11:36
ja, jag vet att det har sett ut så länge och det blir bara mer och mer rörligt innehåll.

jag tycker att det är en rätt tråkig utveckling.

men det har inte varit så speciellt länge på whoa.
jag förknippar den typen av hemsidor med flashig reklam med sämre standard. skäpsidor om man så vill.

och om man installerar en block mot all reklam, syns det inte hos hemsidan vilka som blockar och borde inte det i sig påverka pengarna som företag betalar för reklamen?

jag ser gärna att whoa fortsätter tjäna pengar för jag gillar sidan. men kan inte whoa göra något åt det? typ sätta upp egna regler om att göra reklamen mindre irriterande...

det var för övrigt vad som fanns med i ett förslag för några år sen. att en hemsida var ansvarig för hur "irriterande/stressande" den upplevdes. det känns läskigt naturligt att ett sånt förslag helt enkelt bara försvann...

-Mark Twain
Redaktionschef

2013-04-02 15:46
Om det är någon speciell reklam som är extra irriterande (för att den blinkar mycket) eller är stötande på något sätt, så är det bara att du hojtar till, så får vi överväga om vi ska försöka ändra/ta bort den eller inte.

Särskilt flexibla har vi dock inte råd att vara pga nämnda ekonomiska orsaker.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2013-04-02 17:21
förstår den ekonomiska biten...

och så specifik kan jag inte vara då jag tycker allt som blinkar bredvid en text är jobbigt. direkt störande faktiskt.

men exempel från idag är femtastic, gatuslang.se och battles blast(eller vad/vilka det är som gör reklamen)

om det pågår någon form av diskussion mellan whoa.nu och annonsörer så skulle väl iaf önskemål om att inte ha dom blinkandes kunna framföras. jag begär inte att ni ska tumma på cashen. ni behöver dom säkert. men annonsörer kan vara förstående också och kanske till och med vara förberedda på ett sådant önskemål.

för när allt kommer kring så vill ingen som läser bli ryckt i armen eller som hos blinkande banners, ryckt i ögat.

-Mark Twain