I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Förbättringar på Whoa.nu

Whoa Community - Allmänt om whoa

2011-03-29 05:20

Förbättringar på Whoa.nu

Det här är första gången på ett antal år/månader som jag loggar in på whoa.
och jag ser inte att ni har förbättrat sidan ALLS..

Jag vill bara ge konstruktiv kritik.

Sökfunktionen för det första... Jag tror inte högsta prio är att hitta en annan användare.
När jag kommer in vill jag hitta nånting om en artist, producent eller liknande som kan röra ett ämne jag vill åt inom musik / svensk hiphop.

Att hitta en annan "användare" är inte lika relevant. ex till vänster <-----

Det här är en sida för musik som jag ibland vänder mig till för att hitta information om saker jag annars inte hittar..
Jag vill snabbt o enkelt ge ett sökord för det jag letar efter.
Och för en musik sida, och vilken annan sida som helst, känns det relevant att ha det som yttersta prioritet..

Så försök strukturera om den här sidan för lättare tillgänglighet och att genom att göra det tydligare.

2011-03-29 05:30
Huvudsaken är att er sökfunktion är krånglig.

En bra plan är att byta ut "Sök användare" till "Sök i alla forum".

Så vi kan hitta det vi letar efter.. För just nu är det otroligt onödigt krångligt att leta bland alla jävla forum ni har!

2011-03-29 09:28
Det är väl bara att använda sig av "Sök i forumen"?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-03-29 09:50
:D klampar in efter några år och klagar
typ detta eller?
 -? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Producent

2011-03-29 13:18
Myspace är tyvärr dött som dött, dess dagar är räknade, och så kommer whoa vara om inte sidan fräschas till rent grafiskt och funktionsmässigt, mer intergrering med sociala nätverk, främst facebook måste göras, jag märker själv att aktiviteten i forumen har dalat ner ordentligt, det är inte som förr, ska whoa överleva så häng med i utvecklingen eller dö ut som myspace, heh, så enkelt är det
Since 1984
@realgizlee // twitter
Producent

2011-03-29 13:19
skulle denna tråd dyka upp för cirka 3-4 år sedan skulle det fyllas bara efter några minuter, eller timmar av folk som skulle försvara whoa till sista tand, men som ni ser så finns inte många av dem kvar eller ens den slags andan som brukade finnas
Since 1984
@realgizlee // twitter
Redaktionschef

2011-03-30 00:08
Saker sker, sakta men säkert. Vi är många som önskat att förändringar skett redan för 3-4 år sedan men i och med att det inte finns några pengar i detta och allt sker vid sidan av familj och jobb, så går det sakta.

För en månad sedan styrde vi en sökfunktion för privata inboxen (dina meddelanden). Det tycker jag är en grym grej.

Häromdagen lanserade vi Guldgruvan, där vi kommer att axla rollen som mediabank för gamla svenska hiphopsläpp som är svåra att få tag på i nuläget. Det är en grej som varit på gång länge men som nu äntligen ser ut att bli av.

Saker och ting kommer fortsätta förändras under våren/sommaren.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Producent

2011-03-30 11:09
Jag saknar DP ;) brind dat back, haha
Since 1984
@realgizlee // twitter

2011-03-30 12:56
Facebook är äckligt.
 -? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Admin

2011-03-31 16:19
Finns ju alltid planer på vad som kan göras bättre och som sagt, det sker men det går inte alltid med raketfart. Förmodligen är det nog ganska bra med en viss seghet också, annars är risken att allt svävar iväg.

Att gå åt nåt Facebookhåll tror jag inte på. Snarare på att profilera mer mot musik och hiphop.

Sen är det ju så att internet har förändrats drastiskt de senaste 3-4 åren. Folk diskuterar allt mindre och blir allt mer egocentriska. Det är mer statusuppdateringar (Facebook, Twitter...) och bloggande. Man vill göra sin röst hörd hellre än att prata med i andra i allt större utsträckning. Eller så läser man och tar till sig av mycket information men orkar inte eller har inte tid att kommentera.

Dock tror att det också vänder snart igen när folk tröttnat på att leka centrum i universum. De märker att ingen tittar på bilderna eller läser inläggen. Vad det innebär för internets framtid eller för Whoas framtid återstår dock att se (skräckscenariot är ju att passiv användning utvecklas till en form av konsumtionssurfande där företag styr nätet och man köper tillgång till vissa sidor). Men hittills har Whoa levt längre än både Facebook och Myspace och Twitter och Youtube och det bådar iaf gott :)

Men jag kan hålla med om att sökfunktionen till vänster kanske borde vara den som finns längst ner i forumen snarare än "sök användare".
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Admin

2011-04-04 12:32
Som Evo och Oracle sagt så bubblar det av idéer för Whoa hela tiden. Och såna här trådar är jätteviktiga för att ge input till oss.

Vi har bara en person som kodar och mixtrar med det. Så vi måste vänta med våra planer och redaktionella idéer tills vissa andra saker har styrts upp. Tyvärr.

Men en sökfunktion som fungerar bättre är någonting man verkar bör jobba på.

2011-04-12 23:28
Halomi - Gillar idén att byta användarsöket mot en Whoa-sök :)

micKillah - Vilken sorts integration med Facebook hade du tänkt dig?

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Producent

2011-04-13 11:09
Mabande - Profilbilden bland annat borde vara länkad till whoa pressen, alltså från facebook. Sedan skulle det vara smart att intergrera det på det sättet att man kopplar ihop facebook användaren så att du kan använda den på whoa och diskutera i forumen, man ska även då kunna välja om man vill visa sitt nick eller namn, är man ny så kan man välja detta i efterhand, för att göra whoa mer personligt så kan man även då lösa biten att ha en bild på sig själv i forumen. Jag tror att på detta sättet skulle man kunna lösa den jobbiga biten många tycker när man ska regga sig, kolla mailen, aktivera osv då många nu för tiden har faktiskt facebook eller twitter, en twitter feed borde också kunna intergreras om man nu har det, på sin press även vid sidan där ditt användarnamn Skicka PM och Gästbok, precis under det alltså i forumen.
Since 1984
@realgizlee // twitter
Producent

2011-04-20 12:53
kom på en sak till nu, NI ÄR SO *U*KIN EFTER, när ni kör aktuell mp3, släpp av netplays osv, fixa så man kan lyssna på grejjerna DIREKT istället för o ladda ner en zip fil osv, GET WITH THE TIMES damn
Since 1984
@realgizlee // twitter

2011-04-20 12:56
Ja den spelaren som ni hade förut var guld värd, även läst någonstans att ni tänkt ta tillbaka den? Blir det så? När blir det så?
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Redaktionschef

2011-04-20 12:58
kom på en sak till nu, NI ÄR SO *U*KIN EFTER, när ni kör aktuell mp3, släpp av netplays osv, fixa så man kan lyssna på grejjerna DIREKT istället för o ladda ner en zip fil osv, GET WITH THE TIMES damn

Knappast istället. Folk vill fortfarande ladda hem. Däremot vore det ett bra komplement med bättre/utökat streaming-alternativ.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Producent

2011-04-20 13:00
nja, alla vill nog inte tanka ner de direkt, skulle som sagt vara bra som komplement, man lyssnar nåra tracks och tycker man de är tungt nog så tankar man de :)
Since 1984
@realgizlee // twitter

2011-04-27 00:06
micKillah - Att köra Facebook-inloggning skulle dels inte funka som du hoppas (tror bl.a. inte facebook skulle gå med på att ändra i sin kod så att vi kan få in en automatisk länk till folks personliga whoa-pres) och dels ta bort en del av det som "är Whoa" genom att ta in facebookdesign. Den stora fördelen är att folk som skrev skit med sitt facebookkonto inte skulle få för sig att de var anonyma.
Twitterfeed i forumen är bara disruptivt eftersom det skulle integrera helt irrelevant text i existerande diskussioner, men RSS från Twitter eller blogg på presentationen (som fanns förut) kan funka.
Avatarer är nånting som jag är klart kluven till, å ena sidan så kan det spåra ur rejält bland bilderna som används, men å andra sidan möjliggör det ett mer personligt intryck.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2011-05-15 01:08
Något jag just upptäckte är att det inte finns något tydligt sätt att komma i kontakt med moderatorer. Just nu är det någon som är lite väl ivrig i att sprida sin musik på battleforumet, så jag tänkte att jag skulle uppmärksamma någon som kan ta bort det. Dock hittar jag efter skummande av regeltexterna inga tydliga vägar för att göra detta. Visserligen kan jag leta efter folk som har "admin" under sitt namn och meddela dem, men det skulle nog vara mer effektivt ifall ni hade någon slags postbox där alla klagomål hamnar.

Lika bra att ta upp en del andra tankar när jag ändå är igång:

Avatarer tycker jag är utmärkt. Man kommer lättare ihåg skribenter, vilket gör att man får lättare för att tolka saker som inte alltid kommer fram i skriven text.

Även möjligheten att bädda in audiofiler som kunde streamas från inläggen var ganska fin (har för mig att det fanns något sånt). Var det någon särskild hosting-site som körde med det och finns den i så fall kvar? Ifall det fortfarande är tekniskt möjligt att bädda in låtar borde man på något sätt uppmana alla som postar musik att göra detta.

Rent generellt verkar det som man satsat väldigt mycket på bloggandet och låtit forumet komma lite i skymundan? Jag kan ju nämna att jag i första hand är här för forumet, så jag skulle nog bry mig mer om en förbättrad sökfunktion för forumet än att det finns en för PM. Med det skulle jag själv ha lättare för att leta upp en massa gamla saker som jag eventuellt skulle vara intresserad av.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

2011-05-15 01:11
Lite förtydligande: Vad jag syftar på med att förbättra sökfunktionen är dels att få upp den direkt i forumet, som Halomi nämner, men även att göra det möjligt att välja fler än ett forum att söka i.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

Producent

2011-05-15 01:36
vad som än behövs göras med whoa är i alla fall o få upp folks intresse till forumen igen, så som de är nu så är det riktigt dött eller så lever jag i någon slags förgången värld där forum är utdöende
Since 1984
@realgizlee // twitter
Moderator

2011-05-15 11:05
rytger

Det finns faktiskt precis en sån brevlåda där alla klagomål hamnar. Vill du rapportera en användare går du in på dennes profil och klickar på det lilla utropstecknet (!) till höger om användarens bild.

Samma sak gäller om du vill rapportera en tråd. Längst ner i tråden finns funktionen "Rapportera tråd". Då hamnar klagomålen i vårat (Moderatorernas) tips-forum och vi tar itu med det så fort vi kan :)

Vill du ha tag i en enskild moderator hittar du som längs ner i forumet ifråga.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Skivsamlare

2011-05-19 10:30
Börja med att byta tillbaka till film & tv, Kultur & Media är bara rörigt fan..
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Admin

2011-05-19 12:05
INOK: Vi har det i åtanke.

Skivsamlare

2011-05-19 23:15
Gött. Det är verkligen rörigt med sammanslagningen av forumdelarna tycker jag.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss