Dina aktiva (specialforum)
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, dina aktiva är en skitbra funktion men den har en, enligt mig, uppenbar brist. Det jag syftar på är avsaknad av kontroll över vilka trådar som återfinns där och det tveksamma i att det faktiskt är _mina_ aktiva (dvs att jag är aktiv i dem).
Vad gäller punkt ett (trådkontroll) går det självklart att hävda att "dina favoriter" uppfyller denna funktion, men det är inte samma sak att aktivt behöva markera att man vill bevaka något som att aktivt markera att man inte längre vill bevaka något. I regel har jag (man?) intresse av att hålla sig 'a jour' i alla trådar man skriver i (nåja, det finns även här uppenbara undantag där man endast kommenterar utan att egentligen vara intresserad av trådens fortsättning) och det känns därför inte allt för främmande att hävda att detta (automatisk bevakning) är det naturliga tillståndet snarare än det omvända.
Det kan förvisso tyckas vara lite utav ett i-landsproblem att trådar man inte är intresserad av att veta något om ploppar upp och stör och att att det inte är så mycket att gnälla om då man kan uppnå precis det jag vill uppnå genom att manuellt klicka in varje tråd (och klicka bort när den inte längre är intressant) men jag menar ändå att det är en funktion värd besväret.
en uppenbar kompromiss är självklart att helt enkelt lägga till en inställning där man själv väljer huruvida trådar automatiskt ska hamna i dina favoriter eller inte, även om en sådan inställning kan kännas lite kontra-intuitiv och göra dina favoriter och dina aktiva aningen redundant.
Nåja, ingen större vits att bli allt för långrandig då ja antar att ni kan fylla ut de eventuella tomrum som finns själva utan större problem.
Personligen ser jag somsagt helst att dina favoriter behålls i nuvarande skcik (även om jag aldrig använt den och säkert aldrig kommer att använda den) och att det ges möjlighet att reglera huruvida en tråd ska stanna kvar i dina aktiva eller inte (antingen genom att helt enkelt välja bort den eller genom mer avancerad filtrering - tex. hur länge sen jag skrev, hur många inlägg som skrivits sen jag sist skrev, vilket forum tråden återfinns i, hur många inlägg jag har skrivit i tråden etc)
Får stoppa mig själv nu innan jag blir just det jag sa att jag inte skulle bli - långrandig.
cry me a river! --> thcrew
|