I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

svenska språket, ett rop på hjälp!

Whoa Community - Allmänt om whoa

2004-11-10 00:27

svenska språket, ett rop på hjälp!

BORT med alla jävla särskrivningar och pinsamheter. Det måste ju för fan vara existerande språk som gäller på ett sånt här ställe.

Snart kommer hela jävla whoa att se ut som graffitiforumet, är det så ni vill ha det?

Självklart går det inte att vara så nazistisk att ingen får stava fel, det är inte alla som kan och det är lätt hänt på en laptop osv osv, jag vet. Men kan inte modsen börja med att rätta rubriker och trådar? Eller ta bort rubriker och trådar som är felstavade?

Det här måste bara ha tagits upp förut. Varför händer inget?

Som det är nu skapar ni som är ansvariga för communityt, inaktivt må så vara, analfabeter. Fel i språket sprider sig som en sjukdom på whoa, snart går ingenting att läsa!

bra jobbat annars.

För övrigt anser jag att graffitiforumet på whoa bör förstöras.

2004-11-10 00:37
Könlös har en poäng där. ;)
"Jasså?Därför som White Lions fått så mycket skit av media?Sveriges farligaste klack,hell yeah" - Zow P16

2004-11-10 00:43
äh asså... varför bry sej... huvudsaken e väl att man fattar va som menas .. eller e ja helt ute o cyklar ??

2004-11-10 00:46
hehee... :P
då erre väl sådå :P

2004-11-10 10:54
Det är ju samma sak som med de och dem.
Skriv dom istället om ni inte kan.

Fast jag klagar inte. Bara lite.
What we do in life echos in eternity.

2004-11-10 11:17
Visst vore det trevligt om alla stavade bra. Men att sitta och leka det animerade gemet från Office varje dag obetalt, nej tack. Tror inte det är någon som har lust med det. Sen så är det väl faktiskt inte vår grej att vara språkpoliser...

2004-11-10 12:46
redigera
Hur ska man göra med folk som inte inleder meningar med stor bokstav då? Bannas direkt eller? "bra jobbat annars." =)

Håller med om att det skulle vara bättre om alla stavade korrekt, men man kan inte förbjuda folk från att diskutera för att de stavar dåligt genom att radera deras inlägg och trådar. Och att vi ska redigera felstavningar vore väldigt jobbigt. Och onödigt.
Tycker att man får leva med att folk inte bryr sig om stavning och grammatik på internet på samma sätt som de gör i verkligheten.
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2004-11-10 12:48
virre: I rest my case.

hur svårt skulle det vara att en person om dagen loggar in och tar bort/rättar felstavade rubriker och trådar på varsitt forum?

och apropå att internet är ett interaktivt medium utan kontroll, jaha? har det så högt egenvärde att folk ska få gå från sina datorer som stympade själar?

självklart ska man vara språkliberal, nya ord och uttryck är jättebra! slang funkar också och att använda flera språk kan också vara okej, men någon måtta får det vara!

vissa språkliga fel är oundvikliga, alla kan inte vara grünbaum eller engdahl. till exempel kan det väl vara okej att skippa stor bokstav i början av meningar förenkelhetens skull? en felkommatering kanske inte är hela, världen, heller? men grova stavvfäl och sär skrivingar gör ju att folk som redan har svårigheter som dyslexi och dålig ordkännedom känner sig dumma när de inte förstår vad som står på whoa!

självklart försöker jag inte hacka på alla som stavar fel, snarare värna om dessa. det är väl bättre att någon opartiskt tar bort eller rättar de mest uppenbara felaktigheterna istället för att folk sitter och ojar sig i trådarna.

say what?

2004-11-10 12:54
caliber: ja, ett par svar finner du i mitt tigare inlägg.

inte någonstans ber jag modsen banna folk för småsaker. internet kan vara ett bra sätt att kommunicera för att det är snabbt, då får total språkkontroll och korrekthet stryka på foten. det är okej! tittar du i mina inlägg hittar du säkerligen många språkfel, och? hjälp mig att stava rätt då!

hårklyveri var jag som sagt aldrig ute efter.

2004-11-10 13:06
virre: jag fattar din synpunkt. den har diskuterats på mer nyanserade sätt än att angripa personer och raljera. läs ovan.

2004-11-10 14:30
vad fan vet du? jävla nolla!

2004-11-10 14:50
Så lugnar vi ner oss, andas och tar två steg tillbaka...

2004-11-10 15:35
hörstedt: det är så jävla dags att komma med fyndiga kommentarer. hade du skött ditt jävla jobb och haft lite takt hade du istället tagit bort de inlägg som inte hör till diskussionen. eller åtminstone sagt till någon moderator att göra det!

2004-11-10 20:02
men för helvete!

läs mina jävla inlägg! mitt förslag löd:
"Men kan inte modsen börja med att rätta rubriker och trådar? Eller ta bort rubriker och trådar som är felstavade?"
(jag kanske ska poängtera att jag med felstavade (om rubrikerna) menar alla möjliga språkliga vidrigheter.)

hur många nya trådar pratar vi om varje dag? hur svårt kan det vara? knappast jobbigare än att skriva spydiga inlägg, eller för den delen att sitta och rensa bland inläggen.

huvva.

2004-11-10 20:45
Man borde tycka att skolan ska lära ungarna att skriva som folk. Att sitta och rätta felstavningar är väl inte direkt vad vi är anlitade att göra, men visst.. ser det helt åt helvete ut så kan man väl snitsa bort ett mellanslag eller två..
mama said knock you out

2004-11-11 00:46
dlc: kanske inte, men det skulle se bra mycket bättre ut och göra saker och ting lite mer begripligt.

vadå drömvärld? att sitta och behöva tjata in uppenbara poänger för folk som svarar med påhopp och allmän irrelevans. det är en jävla dystopi jag finner mig i ska jag be att få tala om!

visst finns det sanslösa människor! till exempel såna som tycker annorlunda än dig, sanslöst, skandalöst!

degenererad: tack för ett seriöst svar. det kan inte vara en så stor extrabelastning va?

fan, jag har ett till förslag. jag kan bli stavningsmod på whoa, om det nu skulle vara en jättestor grej att rätta lite här och där.

2004-11-17 12:36
...och än en gång har vi en "tema-användare"...

redigera
* "hur svårt skulle det vara att en person om dagen loggar in och tar bort/rättar felstavade rubriker och trådar på varsitt forum?"
- I och med att det är ett hyfsat trist arbete så blir det svårt att motivera dem att hålla på med det en längre tid.

* "hur många nya trådar pratar vi om varje dag? hur svårt kan det vara?"
- Gå in i "Blandat" och kolla hur många av trådarna som har skapats inom de senaste 24 timmarna. Upprepa proceduren för övriga 28 forum.

Eller, om du är lite lat av dig, så kan du klicka på "Senaste" under "Dynamiska" och kolla hur många trådar det gjorts under en specifik tidsrymd.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda