I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag får upp dig och din musik på Spotify och Itunes (GRATIS)

Vår Hiphop - Samarbeten

2011-09-05 02:55

Jag får upp dig och din musik på Spotify och Itunes (GRATIS)

Jag tycker alla ska få chansen att få mer lyssnare till sin musik så därför har jag blivit en A&R på en väldigt bra onlinedistributör.
Min uppgift är då att ge er möjligheten att komma upp på sidor som Spotify och itunes med mera helt gratis.
Allt som krävs är att din musik är egen och det vill säga att du inte kan snatta ett beat ifrån exempelvis Shadowville utan att betala för det och sen ladda upp det på men freebeats är oftast helt ok att ladda upp så länge den inte är samplad.
För att få allt detta så krävs det även att jag som A&R ser potential i ditt arbete som musiker och jag kommer endast att pyssla med hiphop,rap och R&B som genre.

Allt du behöver göra är att skicka ditt bästa material till mig så for jag lyssna och bedöma och har du vad som krävs så ger jag dig möjligheten att ladda upp 2 album med max 20-låtar i vardera.

So bring it on! =)

You don't know what you got, until you lose it.

2011-09-05 07:52
För att seriösa rappare/artister skall vara intresserade av detta är det nog bra att skriva vem den är "väldigt bra onlinedistributören" är. Varför ska man välja att gå genom er istället för att betala typ 50:- och lägga upp sin musik på Spotify och iTunes själv?
Följ mig på twitter! @grizzlymusik
Rappare

2011-09-05 08:31
om man rappat på lite freebeats, hur ska man då ha en aning om låtarna är samplade eller inte?
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!

2011-09-05 09:29
Du har inga rättigheter att tjäna pengar på ett freebeat.
Alexander "Wizzie Dee" Wallace
[email protected]
www.wizziedee.com
Rappare

2011-09-05 09:44
säkert sant. Dock skulle ja ju lägga upp på spotify för att folk lättare ska hitta min musik o inte för att få min första miljon lixom :)

2011-09-05 13:45
Det finns en anledning varför ett beat kallas just Freebeat och det betyder att producenten har släppt beatet gratis till världen vilket betyder att du får tjäna pengar på ett freebeat men då är det även personens skyldighet att få godkännande ifrån producenten.

2011-09-05 15:36
LindeR_ Svara gärna på mina funderingar.

2011-09-05 19:11
Först och främst att det är gratis och seriöst. Inge fuffens med inbetalningar utan allting rullar på snabbt och smidigt. Jag har själv plockat ut över 2 laxar på mina 5 låtar på Spotify och inbetalningen har skett på direkten via paypal.

Allt är enkelt och det är nog det bästa svaret jag kan ge på din fråga. Jag hade kunnat släppa min registreringskod till allmänheten men jag kommer så sätt att bli kickad från min roll som A&R.
Rappare

2011-09-05 19:15
vilka andra artister har du lagt upp då?

2011-09-05 19:49
Jag är nystartad så har inte så mycket att skryta med men hoppas att det blir ändring på det i framtiden.

2011-09-05 22:33
Okej men det är ju inte svar på mina frågor eller hur? Jag kan formulera det lite enklare:

Vilken är den "väldigt bra onlinedistributören" som du är A&R hos?

Och:

Varför ska man gå igenom er istället för att lägga upp det själv, seriöst och i princip gratis?

2011-09-06 12:14
Skriv inte i tråden om du inte är intresserad jävla lallare. Lägg upp dina låtar själv, Seriöst och gratis om du nu kan det för det spelar ingen roll för mig. Jag hade ändå inte gett ut min kod till dig =)

piiiz

2011-09-06 15:36
Nej jag är verkligen inte intresserad, men det finns kanske folk som är och då är det väl en god idé att svara på frågor kring ämnet? Varför har du så svårt att svara på jättelätta frågor?

Vilken A&R på ett seriöst bolag kan inte säga vad bolaget heter t.ex.?

Hahaha FAN va du INTE är A&R, pinsam är det enda du är.

2011-09-06 15:46
Jag erbjuder en väldigt simpel tjänst som gör att ni kan lägga upp låtar på Itunes och Spotify helt gratis. Jag har inte lagt upp en tråd här för att mensbarn som dig ska klaga. Det finns absolut inget att klaga på så sluta skriv i tråden.

2011-09-07 07:18
Tjabba! Jag är eventuellt inttresserad :) vilken onlinedistributör är du a&r hos? Vad tjänar man på att gå via just er? Ha det fett sålänge! Peace
http://www.facebook.com/pages/L-Green/110590459022676

2011-09-07 12:17
Hey!

vad har du för mailadress så kan jag skicka en låt från mitt band =)

/K
Snow / "If you don't understand the music, you'll never understand the dance"/Tyron the Bone proctor

2011-09-07 23:03
[email protected]

Jag är A&R på RecordUnion och dom tar inte mycket av den totala inkomsten. Gå in på deras sida för att läsa mer.
Ni kan regga er och ladda upp och betala för det eller så skickar ni musiken till mig så får jag provlyssna. Jag ger er då chansen att få gratis uppladdningar samt hjälp och tips från mig.

2011-09-08 09:40

* Be part of our global A&R network
* Give away free UPC codes to artists you recruit
* Make up to 7.5 % of the total sales your recruited artists achieve

Om det nu hade varit så att du var en riktig A&R, alltså anställd av ett företag med en stadig lön etc och jag hade varit chefen på det företaget så hade du fått sparken för oproffsigt beteende mot potentiella klienter.

Min fråga angående allt det här är varför inte vara ärlig och uppriktig redan från början istället för att låtsas vara en viktig person som gör allas drömmar sanna (så länge dom inte ifrågasätter dig)? Jag menar det kommer ju komma fram på ett sätt eller ett annat. Speciellt om du inte kan svara på enkla och väldigt relevanta frågor. Med tanke på hur lätt det är att bli blåst som musiker så ger det inte ett speciellt seriöst intryck att undvika dom frågorna som är viktigast för musikern i fråga.

Är bara nyfiken...
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2011-09-08 13:52
Jag sa aldrig att jag var anställd med fast lön ditt pucko..
Jag ger inte iväg mina gratis-koder till folk som jag inte anser har potential för att jag inte vill det.
Jag blåser inga artister utan jag ger dom bara en kod som gör att dom kan ladda upp 2 album gratis precis som i beskrivningen.

Whoa suger stenhårt för alla wannabees ska hålla på och kludda massa onödig skit i trådarna. Jag skulle ha lämnat den här sidan för längesen då jag själv har vuxit ifrån den.

Om någon mederator ser det här så får ni gärna låsa den här tråden. Jag förflyttar mig till ett annat forum där jag åtminstone får lite cred för att jag lägger ner tid åt ERAN skull.

Fuck off.

2011-09-08 14:12
Nej jag vet mycket väl att du inte sa det, men jämförelsen OM du hade haft det så hade jag och många andra sparkat dig på 5 röda. Något att tänka på till framtiden kanske? Skulle du göra likadant om du jobba på ICA och nån kom och fråga varför allt bröd är gammalt på söndagar?

Min poäng med det hela är att om du inte hade skrivit det som att du var så viktig, utan helt enkelt vart ärlig om hur det legat till, svarat på frågorna direkt utan att bete dig som en unge fast med handen i kakburken så hade folk inte gått på dig så hårt. Grizzly frågade ärligt, trevligt och framförallt relevant, och du börjar direkt kalla honom för mensbarn och allt vad det nu var...

Problemet med den här tråden är inte dom som ställt frågor, utan problemet har varit din attityd. Nu förväntar jag mig inte att du ska förstå det här föränn om några år, men det är så det ligger till.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2011-09-08 17:33
Han var dryg inte intresserad. Jag svarar endast på frågor till folk som är intresserade inte personer som bara skriver i forumet för att dryga precis som du gör just nu. Jag försökte inte leka viktig jag försökte vara seriös med vilka jag ger ut mina koder till vilket är helt och hållet bra...

Du behöver inte jämföra med något för det finns inget att jämföra. Jag gjorde som sagt den här tråden för att vara schyst.
Min attityd har aldrig varit dålig mot folk som inte förtjänar det.

Som sagt lås tråden pallar inte skriva mer.

2011-09-08 17:48
Jag ser det snarare som att han försökte hjälpa dig att få fler att hoppa på tåget ditt, ser inget som helst drygt i det han skrev och frågade föränn du kom med påhopp.

Men jag ska vara tyst, det krävs en sinnesjuk att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat och att argumentera med en som "aldrig har fel" är ungefär så. Men kolla gärna in tråden om ett par år.

2011-09-08 18:31
Jag är en person som har väldigt lätt att veta och erkänna när jag har gjort fel men jag står fortfarande fast vid att Grizzly inte försökte hjälpa utan snarare att få mig att se dålig ut.

2011-09-08 19:18
Jag kan hålla med om det mesta förutom att se dålig ut. Jag kan säga som så att jag har råkat ut för en hel del riktigt värdelösa skivbolag, allt från folk som helt enkelt inte riktigt vetat vad dom hållt på med, till folk som rätt och slätt försökt blåsa en. Det absolut första jag gör vid kontakt med ett bolag är att få så mycket info från dom som möjligt, sen försöka verifiera så mycket som möjligt av det dom sagt. Om man har en fråga som dom försöker undvika, så betyder det i 99% av fallen att dom inte går att lita på. En annan sak är att om det låter för bra för att vara sant så är det också oftast det. Senaste skiTbolaget jag hade kontakt med hade en lista på runt 300 olika tidningar och webzines dom regelbundet hade kontakt med. Jag gjorde en sökning på alla deras artister, bolagsägaren samt namnet på skiTbolaget på dom flesta av dom sidorna och det fanns inte en enda liten kolumn om nåt av det. Google sökningarna visade i princip samma sak. Så vad hade hänt om vi hade betalat in den hutlösa summan dom ville ha för promotion? Ingenting förutom att vi hade varit många tusenlappar fattigare...

Nu är det inte ett skivbolag du pratat om, men om du ser det från artistens sida så vill man ha så mycket information man bara kan om det handlar om att skydda sin egna musik. Är man oerfaren inom branschen och naiv så är det lätt att gå på vad som helst, har själv vart där. Så från min synvinkel så försökte han inte få dig att se dålig ut, utan snarare verifiera att du är seriös och inte blåser dom som är naiva. I ärlighetens namn när du väljer att inte svara på saker så verkar det skumt, för om man inte har något att dölja så ska det ju inte vara några problem att svara på det heller.
Jag förstår din sida också, du försöker göra nånting bra för folk och så blir du ifrågasatt. Men det handlar som sagt va om artistens ägodelar så att säga, nånting man är rädd om, nånting man själv skapat.

Jag tror inte att du försöker blåsa nån, och kan förstå att du inte vill gå ut med en grej utan hålla den för dig själv (dåligt ordval men läs mellan raderna). Jag har själv plugins när jag mixar t ex som jag inte vill att vem som helst ska veta om. Men när det handlar om något sånt här så varar ärlighet längst och saker och ting kommer alltid fram på ett sätt eller ett annat och då är det lika bra att vara den som lägger ut det.

Se detta som en erfarenhet, du kanske får ett jobb som A&R nån dag eller startar ett eget underground bolag eller vad som helst. Och då är det bättre att göra misstag nu än när det verkligen gäller. Jag tycker inte du gjort fel i att hjälpa folk, bara med attityden som kom fram så fort du blev ifrågasatt. Önskar dig lycka till med detta och hoppas inte detta avskräckt dig från att hjälpa folk, utan snarare att detta hjälper dig att hjälpa folk, utan att bli ifrågasatt!
Rappare

2011-09-08 19:59
Mankind_is_Fucked

kunde inte sagt det bättre själv!

2011-09-08 23:38
Nu förstår jag vad du menar och tack för tipset. Jag hade byggt upp i min fantasi att den som var intresserad frågade mig frågor efter han skickat musik som jag kunnat provlyssna på. Jag skulle aldrig lura någon och jag har själv fått upp mina låtar genom RecordUnion och har plockat ut fina summor som det inte är något fuffens med.

Jag antar att jag missuppfattade Grizzly så jag ber självklart om ursäkt för det :)

2011-09-09 12:30
Mankind_is_Fucked är otroligt vettig och LindeR_ behöver inte be om ursäkt för ett missförstånd.
Producent

2011-09-09 13:16
2 lax för 5 låtar. får man inte typ några ören bara för spelad låt? haha, är du jay-z eller?

2011-09-09 13:29
Låter inte helt ovettigt ändå, har ett par polare som plockade ut runt 500:- från endast Spotify och dom gör inte mycket reklam för sin musik alls. Så är man på, gör mycket reklam och har en trogen skara så absolut.

Skönt att du förstår Linder_, ibland räcker det med att man vrider på det och ser det från en annans ögon.

Grizzly; är ganska puckad egentligen och har väl dessa erfarenheter pga det :)

2011-09-09 14:24
Jag måste vara Jay-z då =)

Jag har bara fått utbetalning från Spotify och har 3 månaders utbetalning till som är lite sen. Spotify måste ha förbättrat sina villkor :)
Producent

2011-09-09 15:12
Skivbolaget Racing Junior fick 19 kronor när en av deras låtar hade spelats 55 100 gånger, skriver norska Dagbladet. Det blir ca 0,0003 kronor per lyssning.
Producent

2011-09-09 15:13
hm ja, spotify verkar älska okända artister, och sen ge några ören till dom kända bara.

2011-09-09 15:28
Hur gammalt är det där citatet? För som sagt Linder_ sa så har jag för mig att dom förbättrade sina vilkor för inte allt för länge sen (gissningsvis 6 månader sen). Innan det så läste jag nå skräcksiffror där Lady Gaga hade tjänat nån hundring bara efter flera miljoner lyssningar. Måste kolla själv om vi fått några inbetalningar och isåfall hur mycket det kan ha varit.

2011-09-09 15:33
Konstigt - Spotify har blivit vääääldigt mycket mer lönsamt! Har många vänner som plockar ut tusenlappar därifrån lite då och då.

2011-09-09 15:48
Det enda jag vet är att i början var det skräp för artisterna, men efter mycket klagomål och dålig press så ändrade dom det och nu tjänar man faktiskt på det. Men hur länge sen det var dom gjorde ändringen vet jag inte, känns som 6 månader i min värld men i verkligheten kan det lika gärna vara 20 år sen :)
Rappare

2011-09-09 16:26
Spotify kanske förbättrade villkoren för artisterna i samma veva som de försämrade lyssnarnas. Alltså att man bara kan lyssna x antal timmar osv nu.

2011-09-09 17:49
Det står inte exakt hur många klick man har men jag snittar på sammanlagt ungefär 2000:- för mina 5 låtar i 4-5 månader.
Det är inte mycket men helt klart roligt att man får pengar samt publicitet genom Spotify. Det mest lönsamma idag tippar jag är Itunes men då ska man också vara så känd och bra att folk vill betala för musiken.

2011-09-10 20:07
Har en fråga ang. spamlat beat. Får tjäna pengar på det eller måste man ha någon licens?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-09-11 02:14
Du får det att framstå som om du vore väldigt viktig inom just detta område.. när du i själva verket bara reggade dig och fick lite gratis koder som du själv tjänar på att dela ut.

Säkert någon som diggar detta dock, säger bara vad jag tycker.
Everything is music.

2011-09-11 09:39
Jag bara undrar eftersom jag är nybörjare på sampling.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-09-11 13:05
Pope: vad får mig att låta viktig? Har jag sagt att jag är viktig? det enda jag sagt är att jag ger folk chansen att komma upp på Spotify gratis.
Sluta skriv i tråden om du inte är intresserad...