I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Erbjudes: Speedmixing 50:-/låt.

Vår Hiphop - Samarbeten

   

2010-09-28 20:00

Erbjudes: Speedmixing 50:-/låt.

Tänkte erbjuda en tjänst till folket som vill ha ett snabbt och billigt alternativ men ändå ett väl-ljudande resultat.

Jag har en större studio med dubbla monitorer, stort digitalt mixerbord, outboard effekter, dsp pluggar etc etc. Men med tanke på att den lokalen hyrs månadsvis och pga grejerna så säger ju det egentligen sig självt att det blir lite dyrare om jobbet ska göras där. Hemma däremot har jag en väldigt enkel setup; AKG K240S lurar, Reaper med en handfull highend pluggar osv. Kunskapen finns ju kvar, men grejerna är inte riktigt lika frikostiga.
Skillnaden är att jag kan hålla priset nere ganska rejält, men ändå ge er ett helt okay resultat genom speedmixing.

Vanligtvis tar en låt 3 dagar för mig att göra.
Första dagen gör jag grundmixen, där alla effekter läggs på, klippning sker och egentligen allt som ska ligga på mixen läggs på. Sen tar jag hem den för att lyssna igenom i lugn och ro under kvällen för att notera ändringar och fundera på detaljer och nivåer.
Andra dagen fixar jag detaljerna, skriver automation, dubbel och trippelkollar på alla system och ser till så att låten låter så bra den bara kan.
Tredje dagen mastrar jag den med fräscha öron, sen är den klar att skickas iväg.

Med speedmixing blir det lite annat.
Här har jag möjligheten att vila öronen mer effektivt genom att ta en TV-paus eller bara sätta mig och rita en logga eller designa nånting mellan passen. Så mixningen är klar på några timmar snarare än några dagar. Grunderna läggs upp och fixas på 1-2 timmar, tar en paus, tillbaka igen för att dubbelkolla allt och sen är det mastring som gäller.

Vad kostar det då? Jo som rubriken säger så tänkte jag ta 50:-/låt, så det är ju ett pris som i princip alla kan ha råd med.

Hur skickar jag filer osv?
För att hålla koll på alla jobb så säger jag alltid åt folk att MAILA över det, det är helt enkelt för att jag ska ha allting samlat på ett och samma ställe så jag inte missar nånting.

Det jag vill att ni gör är att skicka erat mail till [email protected] med rubriken "Speedmixing ERAT NAMN".
I det mailet vill jag ha en länk till filerna rendrerade separat, ju högre upplösning destu bättre resultat kommer ni att få. Men kom ihåg att om ni spelat in i 16bit wav så är det ingen anledning att spara ner i 24bit för det kommer inte göra nån skillnad. ALLA filer ska ligga rätt i tid och tempo för jag gör inga synkroniseringsarbeten.
Skicka med lite information om vad ni vill ha gjort med låten, om det är någon speciell stil ni vill ha, om en overdubb ska ha en viss effekt eller dylikt. Gärna också tempo om ni har och information om vad låten handlar om.

Ni får adda mig på msn för att diskutera igenom vidare och få låten skickad till er därigenom, men jag vill ändå ha låtfilerna och informationen via mail från starten.

Referens:
Detested - Mest bara äckligheter
Isolerad Dåre - Saxfantasier

Har ni frågor så är det bara att ställa dom i tråden.

Mvh/Christofer, Worship Nothing Studios

Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se