I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vill göra en fet refräng

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2013-07-31 18:37

Vill göra en fet refräng

Okej, nu är jag klar med en text som jag jobbat på i månader. Jag har finslipat varje rad så jag är nöjd med allt. Nu är det bara refrängen kvar och jag vet ungefär hur den ska låta men jag vet inte hur jag ska få den att låta så.

Jag vill att reffen ska låta "mäktig", ungefär såhär:

Det jag har lärt mig är att man ska recca ett mainspår samt två andra spår för att skapa det där "mäktiga" soundet. Är det något mer man bör göra för att få till denna reff eller räcker det med att spela in 3 spår och lägga på en bra mix?

Jag är väldigt dålig på att mixa så försök förklara så enkelt som möjligt

Tacksam för svar!

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2013-07-31 20:00
ett spår med reff så som den ska låta och sen hur många spår du vill med lite lättare volym kanske lite panerad eller vad det kallas när man lägger dom åt antingen höger eller vänster.

men vill du göra som i låten du länkade får du lära dig sjunga i stämmor. that´s about it ;)

now go and conquer the world son!
good luck!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-07-31 22:14
När jag lägger flera spår blir det alltid att låta grötigt även fast jag sänker dom andra spåren och panar ut dom. Men det kanske är mixen som spökar i så fall?

2013-08-01 07:08
ställ in ljudet på dom spåren också så dom ligger på en ljusare freq typ. eller lägre.

det bör inte ligga på samma freq hur som helst.

samma röst med samma freq kommer "konkurera".

-Mark Twain

2013-08-01 11:32
Tack för tipset!

2013-08-01 14:30
inga problem :)

hoppas du skickkar upp låten här sen så man får smaka!

-Mark Twain

2013-08-08 19:02
Har provat att göra refrängen nu men det låter grötigt hur jag än gör och hur mycket jag än panar ut det. Förstår inte vad jag gör för fel, mixen är ganska bra annars
Producent

2013-08-09 12:41
lägg upp ett ljudklipp, bara på hur refrängen låter!
utan att höra är det svårt att säga vad grötishen beror på
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2013-08-09 15:36
Ja jag ska göra det. Måste spela in den på nytt bara

2013-08-10 12:44
tänk hela tiden på att två spår med relativt hög volym separat blir dubbel volym tillsammans. dra ner volymen extremt och dra upp lite i taget lite här och var...

en anna enkel grej kan vara att kombinera det ovan med att låta endast mittenspåret ha full eq och resten kan du ta bort låg och mellan register.

...håller också med jack, kan vara bra om du delar med dig av gröten så vi kan få smaka och se om den behöver lite salt elelr socker... ;)

-Mark Twain
Producent

2013-08-10 12:54
jag tänkte att du skulle kunna lägga lite delay på refrengen för att få den fetare, men det kommer förmodligen bara att låta ännu grötigare. Mer mjölk, smör, socker och honung förmodligen.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2013-08-12 04:27
spela in main refrängen först, få den så tight som möjligt...göra 2 st doubles i samma struktur, panna dom men inte exakt samma dvs t.ex L45 och R45 utan kör typ L20 och typ R80...sen gör du ytterliggare 2 st nya doubles med lite mer energi eller annat röstläge eller hur som helst...och pannorera nu L80 och R20....sen försök att hålla main refrängen så naturlig som möjligt så kan du gruppera alla doubles och köra en global compressor efter du mixat alla kanaler för sig för att hålla dom in-check, du kan t.o.m köra en multibands compressor och få till de snyggt men de kanske är lite för komplicerat nu.

http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA

2013-08-12 14:11
Confident, det ska jag prova. Har alltid panorerat båda spåren till samma (R80 & L80 t.ex) kanske därför det fortfarande låter grötigt?

Tack för tipset!

2013-08-12 17:01
Mer mjölk, smör, socker och honung förmodligen

en hungrig mage börjar knorra som psy-trance av såna där meningar.
fan va sliskigt gott det ser ut!

-Mark Twain

2013-09-12 14:01
Äntligen skrivit klart texten. Reccar på lördag och postar den här, tror den blir fet med lite hjälp från er.

Återkommer
Producent

2013-09-16 00:18
En väldigt bra grej är det som kallas för "haas-effekten".

Detta innebär att du reccar ett spår, och lägger samma ljudfil i 2 olika kanaler. På ena kanalen lägger du ett jävligt litet delay, det ska egentligen inte märkas.

Sedan panar du ut ena kanalen åt vänster, andra höger. Detta kommer att göra ljudbilden mycket bredare och större. Recca sedan ett spår som du lägger i mitten.

Hitta styrke-frekvensen (runt 2-2,5 Khz för killar) och boosta den väldigt mjukt.
Sänk sedan mjukt samma frekvens på de första 2 spåren.

Ett tips angående grötigheten, klipp basen på allt utom de instrument som du faktiskt vill få bas ifrån, t ex kick och bas.

Vill du få saker mixade så hör av dig bara. acelatino.music@gmail.com
Beats, lirycs, mixing and mastering.

2013-09-17 18:10
AceMusic, tack för tipset! Är dock inte så erfaren inom mixning så förstog inte det sistnämnda, ellerh ur man gör.

Håller på med versen nu men det blir dåligt. Jag vet inte om det är mixen eller om jag lägger på för många extraspår eller panar dom fel. Minsta ljud från ett annat spår och det låter grötigt trots att jag har ett annat tonläge :(

Förstår inte felet

2013-09-17 19:21
Här har ni det jag lyckats mixa ihop. Spelade in snabbt så har en del flowfel och dåliga uttal så fokusera på mixen. Visst låter det grötigt?

Bild på hur det ser ut:

http://i.imgur.com/SdxGRlh.png

Vet inte hur jag ska få det bättre

2013-09-17 21:43

Detta är rätt, sänkte accapellan lite. Hör nu i efterhand att låten är ganska dålig men det kommer bli bra i slutändan :)
Producent

2013-09-19 02:06
1 - EQ:
Det är lätt att man hamnar i det läget att man vill framhäva alla spår i mixen, men detta leder oftast bara till att man i stället inte framhäver något.
Va inte rädd att använda volym, eq och panning till att lägga vissa (de flesta spår) i en bakgrundsroll, så att de istället för att tävla med varandra, bygger upp varandra.
Exempel, om du har 5 röster som går i samma harmoni, välj ut en som får vara "lead", och lägg de andra som bakgrund, så att de lyffter fram leaden istället.

2 - Bass:
Basen drar extremt mycket kraft ur ett PA och för mycket bas gör att dessa frekvenser tar över mixen och gör mixen otydlig och luddig.
Du får tre steg som du i stort sätt BÖR följa i nästan alla mixar:

A - Low cut: Klipp basen på alla instrument som inte ska ha någon bas. Med detta menar jag röster, snares, hi hats, gitarrer, strings, ja, etc. En bra referens för att klippa brukar vara att klippa allt under 200 Hz. Men då detta kan variera ifrån ljud till ljud rekomenderar jag att du sätter varje spår på "solo" och lyssnar hur långt upp du kan klippa utan att påverka ljudet.
Detta kommer göra dels att bas och kick framträder bättre i mixen, men även att mixen blir mindre belastad och på så sätt tydligare och skarpare.

B - Effekter: tänk på att aldrig "pana" et ljud som har bas, utan att det alltid får ligga i centern. En annan grej att tänka på är att reverb-effekter, även på ljud som inte har någon bas, skapar luddiga basfrekvenser. Så om du t ex kör ett reverb på en röst som inte har någon bas, lägg gärna till en low-cut efter reverbet, så att du bara får med de frekvenser du faktiskt har nytta av. Reverb-bas är extremt luddigt och gör din mix svingrötig ganska direkt.

C - Sub: Beroende på var man sitter och med vilka högtalare, så är det väldigt vanligt att man drar på basen så att den låter "tung". Tänk på att de flesta högtalarsystem inte har så jätte-stark bas, och att basen inte hinner höras i små utrymmen (hemma-studio). Detta innebär att om du drar på basen tills du upplever den som tung, kommer den vara alldeles överdriven i t ex ett disco. Ett annat problem är ju att många högtalarsystem inte återger någon sub (under 60 Hz) alls, vilket innebär att om du mixar hemma, o sen spelar din låt för en polare i en gammal bil, så kommer basen inte höras alls.
För att lösa detta finns det ett enkelt sätt. Dra ner subben (0-50 Hz), och lägg istället en liten, mjuk höjning på 150 Hz. Detta lurar örat, då det inte är riktigt sub, men vi upplever det som sub. Detta innebär att du slipper offra en massa kraft och ljudskärpa, men samtidigt får med en form av sub som hörs i de flesta högtalarsystem.

Och ja, denna "fusk-sub" får ochså jackan att skaka i en nattklubb.

Så dessa tips borde ta dig en lång väg när det gäller luddigheten.
Producent

2013-09-19 02:07
Om du vill kan du skicka filerna så kan ja ta en lyssning iaf. Det kanske är något jättelitet.

acelatino.music@gmail.com

2013-09-19 09:30
Som nån kanske redan har skrivt, har inte kollat så mycket på deras inlägg. Det du kan göra är att spela in ett spår som center,spela in en till och kopiera det, ta spår 2 och flytta det extremt lite framåt (jag gör så istället för att mata på med en delay effekt som kräver datorkraft)
det gör ett rejält lyft och bredare ljudbild, panera dom 2 höger vänster, sen mixar du hur du nu vill ha det.
Good Times Studio*

2013-09-19 09:30
Luddigt? ja men skyll på medicinen.
Good Times Studio*

2013-09-19 09:32

där har jag gjort så
Good Times Studio*

2013-09-19 10:28
AceMusic, tack så mycket. Har aldrig gjort något av det förut men jag tror att jag kan fixa det. Lägger upp det här igen när jag är klar. I annat fall så skickar jag det till dig

Som nån kanske redan har skrivt, har inte kollat så mycket på deras inlägg. Det du kan göra är att spela in ett spår som center,spela in en till och kopiera det, ta spår 2 och flytta det extremt lite framåt (jag gör så istället för att mata på med en delay effekt som kräver datorkraft)
det gör ett rejält lyft och bredare ljudbild, panera dom 2 höger vänster, sen mixar du hur du nu vill ha det.

Har gjort det men det låter ändå grötigt så felet sitter någon annanstans. Tack ändå, och grymt spår! Ska börja köra på liknande beats
Producent

2013-09-19 12:51
skicka gärna filerna så att ja kan lyssna :) blir lättare att tipsa då hehe

acelatino.music@gmail.com

2013-09-19 13:54
Nu har jag skickat! Säg till om du behöver mer
Producent

2013-09-19 21:59
TJena! fick filerna. Skicka gärna om dem i wave-format (kan omvandla mp3 här men då tappar ja mkt information)

Gör även så att du skickar både mixad och omixade filer.

har du separata filerna till beatet?

2013-09-20 10:24
Fixar det idag. Kör på ett freebeat så det är tyvärr bara en fil, hoppas det går bra ändå.
Producent

2013-09-20 15:20
got it
Promotor

2013-10-09 15:55
Verkar inte som ngn här vet vad fas fel är.
Man ska absolut inte ta samma fil på två kanaler och sen skapa fasfel genom att förflytta den ena.
Spela in två likadana o h pana ist
Pro Soundcloud Promotion - www.highendpromo.com

2013-10-11 14:07
Ska spela in hela låten idag, äntligen. Har fått många bra tips här i tråden och har snappat upp ett och annat som jag inte visste förut. Har spenderat månader på denna låt och text så jag förtjänar att få den bra tycker jag :)

Nu har jag ju inte världens bästa delivery men det blir nog mycket bättre än allt gammalt jag gjort.

Postar den här sen så får ni säga vad ni tycker. Är det något ni hör som bör ändras så gör jag det. Får nästan aldrig kritik så min utveckling har gått lite segt.

Återkommer

2013-10-11 19:25
En fråga. Ska jag göra något med beatet (freebeat) som att lägga det på två kanaler också och pana ut eller ska jag låta det ligga i en kanal bara?

Kanske är lite överkurs att hålla på med beatet?

2013-10-11 20:09
Blir bara skit av alltihop. Hållt på med musik i många år och kan inte mixa för fem öre..
Producent

2013-10-11 21:59
Skärp dig, det kommer bli fett!

Spela in låten och lägg upp den här (innan du släpper den), du får ju mycket användbar feedback. Nöt och nöt och nöt, släpp inte låten förrän du är helt nöjd men ge heller inte upp förrän du är helt nöjd!

Tyvärr tycker jag många härinne är ute och cyklar med sina exakta panoneringsvärden o.s.v.... utan att ha hört låten och ljudspåren kan man inte säga hur det ska mixas! Det beror på hur refrängen är lagd, hur den är arrangerad, hur det låter rent ljudmässigt och kanske framför allt hur beatet låter (särskilt eftersom du kör på ett freebeat som är en stereofil och inte kan påverkas särskilt mycket). är beatets ljudbild jävligt bred och maxad kanske alla röster ska ligga i (typ) mono t.ex., eftersom det kanske bara är där det finns plats, men är det ett fattigt mono-ish beat kanske du måste experimentera lite extra för att bredda upp helheten med hjälp av röstspåren. finns INGA självklara lösningar om man inte har mixprojektet framför sig.

(hojta om du behöver hjälp med mixningen och är villig att pytsa en slant)

2013-10-11 22:13
Gav upp men var tvungen att försöka igen 5 minuter senare. Fick till en lite bättre mix när jag "självklart" spelade in lite oseriöst.

Gör klart den i morgon och lägger upp här så får ni döma själva. Annars får du mer än gärna mixa den åt mig, har precis fått ett jobb så jag ska nog ha råd att lägga ut en slant för det.

2013-10-11 23:07
Blir bara skit av alltihop. Hållt på med musik i många år och kan inte mixa för fem öre..

du är verkligen inte ensam. jag är likadan...

men ge inte upp!!!

jag vill höra resultatet :)

-Mark Twain

2013-10-11 23:24
Blweria, ska inte ge upp. Jag kanske inte har så mycket tålamod och jag har gjort många skitlåtar i mina dar utan att utvecklas men jag vet att det kommer så småningom.

Postar låten i morgon

2013-10-11 23:40
jag också...

men sätt inte onödig press på dig själv. posta låten när den är klar. tills dess så uppdatera bara lite här.

tålamodet kan ta slut snabbt när det inser att man inte hinner sin egna "dead-line".
speciellt när man säger det offentligt...

jag tycker nästan du ska posta det som blir kefft också så prffsen på whoa kan hjälpa dig. vissa verkar ha rätt mycket kunskap som du säkert får bättre hjälp utav om du låter dom lyssna lite. (och om du låter mig höra lite) ;)

-Mark Twain

2013-10-11 23:51

Sådär lät det förra helgen, blev helt annorlunda idag. Blev väl ganska nöjd med det där förutom att jag inte hade så mycket känsla i rösten. Vet inte hur det låter i andras datorer men för mig låter det helt okej men har fortfarande låg nivå.
Producent

2013-10-12 00:22
det är väl egentligen inget fel på den där mixen? vad är det du vill förändra?

tror du kan få till en bättre performance dock. du har najs flow, soft röst och tydligt uttal o.s.v., men rappen är monoton! låter som att du inte riktigt menar vad du säger, utan att du snarare har gått all-in på textförfattandet, sen när du rappar är planen att 'den här versen ska typ låta deppig' och sedan betar du av barsen bara.

tänk inte att du ska rappa en nedskriven text, utan mer att du ska typ förklara de där tankarna/känslorna för en kompis. håller du samma tonläge hela samtalet? när jag lyssnar så kan jag inte känna att du känner dig som att du bär på en glaciär, eller att du ska falla isär, t.ex.... texten och deliveryt matchar inte riktigt naaamean! och då spelar det ingen roll hur bra det är i övrigt, blir platt.

(Obs det är inte dåligt, är bara säker på att det kan bli bättre) :)

2013-10-12 00:29
Det lät bättre idag än när jag hade spelat in det, kanske för att det jag gjorde idag lät ännu värre. Men om det låter okej i andras öron så kör jag nog med den mixen.

låter som att du inte riktigt menar vad du säger, utan att du snarare har gått all-in på textförfattandet

Förstår precis vad du menar och jag tänker på det hela tiden när jag spelar in. Har dock svårt för att hitta ett bra tonläge där jag både låter bra och som att jag menar det jag säger (för det gör jag också)

Men ska prova ditt tips i morgon, tack så mycket :)

2013-10-12 15:05
leta inte tonläge, sånt kan låta konstigt. jag kan hata en låt som är "melodiskt osyncad" men i sina delar perfekt....

slappna bara av och kör. släpp tanken på rytmik och takt, det sitter redan klockrent.
börja låta kroppen följa med när du spelar in så följer rösten med och landar på en bra ton automatisk.
sitt inte!

-Mark Twain
Producent

2013-10-12 16:37
Jag tycker också att mixen låter helt ok, skulle kunna ha mer tryck i delieveriet, men försök att fortfarande låta avslappnad. Jag skulle kanske mixa så att rösten låter lite mer "in your face". Refrengen vet jag inte då jag inte har hört den.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-10-18 12:04
Äntligen klar!

Ibland tycker jag att den blev bra, sen andra stunden låter det sämre. Vad tycker ni? Tänk på att det min tredje (tror jag) seriösa låt så är väl hyfsat nybörjare.

Mixen blev i alla fall tusen gånger bättre tack vare er, finns säkert mycket att slipa på också.

Hör ni något som bör höjas eller ändras med ljudet innan jag avslutar detta?

Tacksam för svar!

2013-10-18 15:34
Rätt version: