I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att sampla en sampling. Lagliga aspekter?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2013-03-31 17:43

Att sampla en sampling. Lagliga aspekter?

Jag har funderat lite på hur lagar och regler ser ut om man skulle sampla en sampling.
Är det så att man skall cleara det man samplat ifrån eller skall man cleara samplingen från orginalartisten/rättighetshavaren.

Säg att en producent samplar artist X som i sin tur samplat en al green skivan. Är det artist X du skall cleara sampingen från eller är det den som äger al greens rättigheter. Eller är det kanske båda två?

Om du samplar en ickeclearad sampling men du clearar den från artist X (som då gjort låten du samplar ifrån, inte orginalsamplingsmaterialet) kan du då åka dit rent juridiskt eller har du ryggen fri?

Kanske är lite rörigt skrivet men jag hoppas ni förstår min frågeställning.

Någon här kanske vet vad som gäller.

Och innan det börjar sägas saker som "man samplar inte någon som samplat" eller "strunta i att cleara, kör bara på" så vill jag påpeka att detta är en rent hypotetisk fråga och jag är intreserad av den juridiska aspekten i den. Inte den konstnärliga inegriteten i ett eventuellt sånt här förförande.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.