I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att sampla internt på din dator

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2013-03-16 00:48

Att sampla internt på din dator

Jag vet att det inte är så lätt att konfigurera allt, så du får maximal effektivitet i musik produktionen. Ibland vill man kunna sampla från filerna man har på datorn, men kör du ASIO4All så skiter det sig då den drivrutinen låser liksom upp till ett program i taget. Vad göra?

Det finns ett väldigt enkelt system som jag upptäckte har en enastående kapacitet att genomföra multitasking ljudmässigt.

* Det du först behöver är JACK: Jack Audio Connection Kit. Ett open source ljudsystem som ger dig både låg latency, och tillgång till flera gemensamma källor.

* Det andra som du bör seriöst överväga att installera är VAC: Virtual Audio Cable. En drivrutin som kostar typ 300 Kr.

Varför båda dessa paket?

Vissa program kan hantera JACK, men inte VAC. Andra är precis tvärt emot. JACK klarar dock av VAC utan minsta problem. JACK kan dessutom köras som ASIO, så du får det bästa av båda världarna.

Så installera bägge programmen.

Kolla därefter på den här videon för att få en överblick över JACK.



Kolla sedan på den här videon för att få en överblick över VAC.



När du har konfigurerat JACK och VAC, så är det bara att välja Connect i JACK, dra kablar från ingångarna till de utgångar du vill ha tag i. JACK sköter resten, och kopplar ljudet som du vill ha det.

Så hur kopplar jag in Winamp till Maschine Mikro?

Jag startar Winamp, och väljer plugin inställningar. Jag går in i utgående pluggar. Jag dubbelklickar på den plugg som är markerad för uppspelning. Därefter så väljer jag Line 1 (virtual audio cable).

Jag startar JACK, det kopplar upp sig samt ansluter de kablar jag vill ha till Maschine så fort programmet startar. Om inte, så konfigurerar du kablarna som följer:

- Capture 1 till både playback 1 & 2 för att få stereo ljud.
- Capture 1 till Maschine in 1
- Maschine out 1 till playback 1 & 2, samma som ovan.

Har du en USB mik? En vinyl via USB? JACK borde hitta den ingången med. Bara dra den till Maschine in 2 för att rappa in i det programmet / sampla från dina LP skivor.

Det var det hela. Jag hoppas ni fått något från min beskrivning, även om den kan tyckas undermålig och knapphändig. Skulle ni ev. ha frågor så tveka inte att ställa dem här.

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)