I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Recension] Akai IMPC

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2013-02-02 16:25

[Recension] Akai IMPC

Som musiker så är det alltid intressant att prova nya appar och annat skojsigt, så jag köpte IMPC för ett tag sedan. Så hur funkar den jämfört med en standard MPC 1000?

IMPC har 4 spår, och 16 pads per program, jfr med 16 spår och 64 ljud per program på en MPC 1000.

Padsen saknar anslag, men har å andra sidan en ganska finurlig funktion som kallas 16 levels. Du klickar på den pad som du vill använda, och sedan på 16 levels knappen så kommer du åt filter, längd, tonhöjd och anslag den vägen.

Ingen MPC utan sampler. Inga undantag här. IMPC kommer med en rudimentär sampling som kan sampla 9 sekunder jfr med den minut som jag kan sampla på min mpc 1000. Dessutom så saknar IMPC typ det mesta vad gäller audio redigering. Man kan inte normalisera eller slajsa upp beats till egna samplingar som på MPC 1000. Detta önskas stenhårt från mig. Dock har samplern i IMPC en stor fördel. Du kan sampla från musiken i ditt Itunes bibliotek.

IMPC kommer med ett rejält paket samplingar samt olika sekvenser för att dema appen. Samplingarna är rätt så bra, och det är definitivt värt att köpa appen bara för att få tillgång till dem.

Överlag så är IMPC en mycket småputtrig app med mycket godis bakom höljet, definitivt värd sitt pris. Så hur låter appen?

Här är en radda med låtar skapade med den appen.

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)