I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Förstår mig inte på det här med att mixa

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2012-12-06 14:26

Förstår mig inte på det här med att mixa

Jag skriver texter till beats och spelar in det, gjort i 6-7 år nu och har utvecklats mycket. Det enda som jag inte utvecklats i är mixning. Jag förstår verkligen inte hur man själv ska kunna komma på en egen mixning som passar ens röst, och till olika låtar dessutom. Vi tar Eq till exempel. Ska man sitta och lyssna efter hur det låter efter varje liten justering, och hoppas att det ska matcha alla miljoner inställningar man ska göra efter eller redan har gjort? Är det ens möjligt?

Jag försökte mixa en refräng för någon vecka sen och det var helt omöjligt. Ändrade allt fram och tillbaka men det blev bara skit. Jag förstår verkligen inte hur fan man ska klara det hur mycket man än leker med spakarna.

Men jag vill ändå lära mig, mer än allt annat, så jag undrar om ni har några tips på hur jag kan börja enklast och vad man bör tänka mest på när man mixar. Hur gör ni själva? Sitter ni och pillar på alla spakar (använder Adobe edition) eller har ni mycket förinstallerat? Att börja från 0 och hitta rätt mixning borde ju ta några veckor i så fall.

Någon som kan ge mig tips, för detta känns omöjligt

2012-12-07 00:23
skriver under på det här

2012-12-07 16:10
Öra, träning och kunskap! Vill du lära dig mer så läs på. Det finns oerhört mycket gratis information där ute på nätet. Har du någon favoritartist? Kolla upp vem som mixat den och se om den personen skriver något. Jag har alltid älskat A Tribe Called Quest så jag tycker det är kul att höra/läsa/se om Bob Power och kanske kan snappa upp något matnyttigt.

Jag började också mixning mycket med att leka och testa presets, försöka förstå mig på saker. Sedan hade jag en stark vilja att lära mig och läste på mycket på egen hand och så var det under 7 år innan jag hoppade på en utbildning och därigenom lärt mig ännu mer. Och ännu lär jag mig! Men jag tror jag närmar mig något där jag iaf i vad jag gör börjar få ett sound.

Med den lilla historien ur vägen så finns det ju så klart generella tips på vad som kan/bör göras i mixen. Men regler är också till för att brytas. Men innan man gör det så tipsar jag om att läsa på så att du vet vad du gör!

Första steget är ju alltid att få en så bra inspelning som möjligt så att du inte spenderar all tid i mixen på att försöka rädda ljudet! "Skit in skit ut" är iaf något att ha i åtanke!

En viktig grej är ju också att ha ett hum om åt vilket håll du vill ta mixen. Ska rappen kännas mer naturlig eller är det ett sound som du vill åt.

Jag vet numera i stort ganska bra vad jag bör göra för att komma dit jag vill i mixen och i många program så kan man tex spara sina inställningar och channel strips om man har något som kan funka bra nästa gång.

Men jag skulle ändå säga, läs på! Testa presets och se om du hör något du gillar. Är det något i den du inte gillar så kanske du lättare kan ta bort en inställning från en preset än att försöka hitta dit från grunden.
Presets är ett grymt bra verktyg för att lära sig och snabbt kanske hitta ett ljud du gillar. Presets är ju ofta gjorda av folk som också kan! Så lär dig utav dom och var inte rädd för att använda dom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-12-07 16:12
Är det en riktigt bra inspelning så är det ju dessutom inte ens säkert mixningen behövs i någon större utsträckning. Mixa inte "bara för att".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2012-12-08 01:58
Ja, jag kan bara hålla med. Om det är `bara´din röst du vill få ordning på så skulle jag välja en mycket bra mick som passar din röst, då behöver du knappt mixa något sen.
Du behöver också en stark signal, alltså en mikrofon förstärkare. Lycka till
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2012-12-12 01:03
Finns en rule of thumb med det mesta. En kompressor som du alltid bör använda, kan ta flera år att förstå sig på.
Men innan du börjar med något annat, försök att pilla runt med EQ och Compressor först.

När det gäller eq, gör såhär;
Dra upp Q-värdet tills den blir som smalast, och maximera gainen. Och dra runt det i EQ'n tills du hittar dåliga resonans ljud. När du väl hittat dom så dra ner dom till -3-6 db. Om du har basig röst så dra upp med en high shelf vid typ 3k uppåt med 1-3 db.
De kan ge dig en bra start.

Kompressor för vocals;
Dra ner thresholden tills du märker att den röda cirkeln rör sig förbi sträcket i kompressorn. Dra tills du är relativt nöjd.

Sätt en ratio på 2:1(Detta betyder att för varje 2 dB som passerar tröskelvärdet(thresholden), så kommer 1db att ges ut i outputen)

Sätt en attack time nånstans på 2-10 MS. Detta betyder när själva komprimeringen ska börja gain reducera.

Sätt en release time på någonstans mellan 100-300 MS. Detta betyder hur snabbt signalen kommer tillbaka till Unity Gain(Okomprission)

Gör ditt knee till ett soft knee.

Vid sidan ska de vara en grej som heter "GR". Det är gain reduction. Om den visar t.ex 6dB i gain reduction. Så ska du dra upp make up gainen 6 dB.
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA
Producent

2012-12-12 01:03
Jag försökte simplifiera så gott som möjligt. Maila mig om du vill veta något.
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA