det viktigaste är ljuden du använder, så det kan vara värt att lägga ner lite möda på att hitta de mest realistiska mjukvarugrejerna. att köra nån virtuell rör-effekt räcker inte långt ifall grundljuden är helt sterila och klassiskt midi-aktiga. är ju klassiskt att folk t.ex. slänger på ett vinylknaster-spår över sina in-klickade midi-pianon och det failar oftast rätt hårt. så ljudvalen från början är viktigare än själva mixningen. ska det låta verkligt tycker jag också det är viktigt att man spelar grejerna istället för att klicka in allt (jag brukar programmera kick och ibland snare men inget annat). både för att det inte ska bli superkvantiserat och även för att få verkliga velocity-variationer. sen måste man ju tänka mer på "vanlig" produktion när man komponerar själv, jämfört med att köra Sampling+trummor+bas (även om man inte loopar utan flippar samplingen totalt så använder man ju fortfarande en helt färdig uppsättning instrument, mixat och klart). om beatet är tex pianobaserat så kan det ändå krävas många andra instrument för att stödja upp pianot. + ju färre instrument man använder desto viktigare att alla instrument låter så bra som möjligt (ska man ha någon enstaka piano-ton i bakgrunden kan ju vilket ljud som helst fungera). MEEEEN till själva frågan! i waves-paketet finns många pluggar som kan bringa lite liv. alla CLa-grejer är bra till respektive instrument (särskilda pluggar för gitarr, bas, akustiska instrument osv). waves har bra separata compressors och eq:s också. finns en massa fler så nån annan kan väl fylla i, men jag håller fast vid att mixningen är sekundär när det handlar om att kirra ett levande sound :)
https://soundcloud.com/jakkthemixer