I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

upphovsrätt vid sampling.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

Producent

2012-05-20 23:03

upphovsrätt vid sampling.

jo det är så att jag undrar hur alla som samplar sin musik och sedan släpper plattor bär sig åt när det gäller upphovsrätt?
har dem frågat om lov? och varför skulle ett skivbolag tycka att det var okej att någon samplar deras musik? eller gör man upp dealer med upphovsmannen tex att man splittar på alla pengar man tjänar?

och brukar det vara svårt att få tag i upphovsmannen?

life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it

2012-05-20 23:41
Man får väll sampla fyra takter lagligt va?
http://soundcloud.com/lunaticproductions

2012-05-21 17:49
Hiphop som att sampla för man inte lärt sig spela själv.

Nä, men vanligtvis är det inte så svårt att få samplingar clearade.

vad många gör: antingen spelar om slutproduktionen med riktiga instrument då det är mycket samplat men uppklippt och snyggt gjort. Eller clearar samplingarna med skivbolaget de man samplat släppts på. Detta brukar inte vara något problem för artister som har ett bolag i ryggen, kan bli svårare som independet artist.

Ska dina låtar inte spelas på radion så är det ingen större fara, samma sak om du inte samplar ett helt komp rakt av, då lär du inte stöta på problem.
soundcloud.com/brormusk/sets
Producent

2012-05-22 20:06
Det spelar ingen roll om du samplar en takt eller 8 takter. Om du tjänar pengar på din musik är det stor chans att du kan bli stämd av upphovsmakaren eller skivbolaget. Spelar heller ingen roll hur mycket du har klippt samplingen, folk har blivit stämda för att ha samplat ett virvelslag.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Skivsamlare

2012-05-22 23:21
om en producent säljer ett beat som är samplat, men artisten i sin tur väljer att släppa låten gratis, skulle de fortfarande gå att stämma producenten då?

kanske lite konstig fråga.. Artisten skulle väll bara kunna säga att han fått det, typ.
Men om vi tänker i en större skala, timbaland har samplat (utan tillstånd) james brown och sålt beatet till lil'wayne och han väljer att släppa låten gratis.

Antar att det skulle ses som att producenten har tjänat pengar på någons sampling och på så sätt kunna stämma producenten?

SpoilerFan va de känns som en dum fråga men aja... godnatt!
http://soundcloud.com/majestictwelve
Ask beavis i get nothing but head.
Rappare

2012-05-23 12:56
Hur stor chans är det att man får tummen upp att köra på en sampling från en välkänd artist? Man vill ju inte fråga artisten, få ögonen på sig, bli nekad och sen släppa skiten ändå. Släppas ska den!
Producent

2012-05-23 18:53
scrotum skrev:
Hur stor chans är det att man får tummen upp att köra på en sampling från en välkänd artist? Man vill ju inte fråga artisten, få ögonen på sig, bli nekad och sen släppa skiten ändå. Släppas ska den!

Chansen är mycket stor. Sedan är det generellt att ju större artist desto större arvode vill artisten ha. Men det finns alltid några artister som vägrar att ge ifrån sig sina rättigheter.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2012-05-23 20:12
Intressanta svar i tråden!

Ni som säger att det är mycket stor chans, inte så svårt o.s.v., har ni själva släppt låtar med samplingar som ni clearat? Eller vad grundar ni era påståenden på?

Jag tänker att det är rätt liten chans att överhuvudtaget få någon respons på en sådan förfrågan, när man släpper på egen hand eller på ett independentbolag. Ofta samplar man ju musik från svunna tider, så det gäller att få tag i folk från bolaget som släppt låten för typ 45 år sen. som i sin tur antagligen måste få ett OK från något annat håll (typ den/de som skrivit låten osv). Men som sagt, utveckla gärna! Är det så lätt att cleara samplingar så skulle det ju vara värt att göra.

(i övrigt är min uppfattning att KÖR PÅ, vem bryr sig! risken är jävligt liten att något kommer hända så länge låten inte blir en superhit)

https://soundcloud.com/jakkthemixer
Rappare

2012-05-23 22:12
THE_JAKKHAMMER skrev:
så det gäller att få tag i folk från bolaget som släppt låten för typ 45 år sen.
Det finns alltid någon som äger rättigheterna. Det borde inte vara så svårt att kolla upp om man verkligen vill.

(i övrigt är min uppfattning att KÖR PÅ, vem bryr sig! risken är jävligt liten att något kommer hända så länge låten inte blir en superhit)
Så har jag också alltid tänkt. Men man vet aldrig, det kan vara just den låten som slår och då är det kört.
Rappare

2012-05-23 22:15
Dopeness skrev:
Chansen är mycket stor. Sedan är det generellt att ju större artist desto större arvode vill artisten ha. Men det finns alltid några artister som vägrar att ge ifrån sig sina rättigheter.
Ska kolla runt lite på det där. Tack för svaret. Men är det när man väl tjänar pengar på låten som det kan bli rättslig sak av det eller räcker det att den existerar på Youtube?

Hur funkar det med STIM och SAMI i sammanhanget?
Producent

2012-05-24 04:42
nä, det är ju inte så svårt att kolla upp eftersom det står på skivan. däremot är det ju ganska osäkert att bolaget öht finns kvar, att adresser är aktuella, etc etc.

sedan ska man få dem att ens bemöda sig att läsa mailet, från en okänd svensk rappare vars enda intresse är att få rätten att använda deras verk i en låt.
Kommer man såpass långt kan jag säkert tänka mig att man får ett "jojo, kör på" till svar, men jag tror att man i de flesta fall skulle hamna i papperskorgen ganska snabbt.

Hur ofta ser man clearade samplingar i svensk hiphop (även bland de större artisterna), eller amerikansk icke-mainstream hiphop för den delen? Vore det så enkelt som ni säger skulle det ju vara standard.

MEN som sagt, någon får gärna rätta mig om jag har fel, men då gärna med konkreta exempel :)

https://soundcloud.com/jakkthemixer
Rappare

2012-05-24 12:04
Tror att jag har hört att man får sampla och sälja musiken om låten man samplar från är över 50 år gammal eller nått
Rappare

2012-05-24 13:28
THE_JAKKHAMMER skrev:
nä, det är ju inte så svårt att kolla upp eftersom det står på skivan. däremot är det ju ganska osäkert att bolaget öht finns kvar, att adresser är aktuella, etc etc.
Som sagt så är det inte nödvändigtvis skivbolaget som står för rättigheterna.

Hur ofta ser man clearade samplingar i svensk hiphop (även bland de större artisterna), eller amerikansk icke-mainstream hiphop för den delen? Vore det så enkelt som ni säger skulle det ju vara standard.
Hur märker man om en sampling är clearad eller inte? Jag tror att många artister som tjänar mer än några spänn på sin musik väljer att höra av sig till upphovsmännen. Fast jag har noll källor på det.

limp skrev:
Tror att jag har hört att man får sampla och sälja musiken om låten man samplar från är över 50 år gammal eller nått
Det stämmer, fast det är sjuttio år som gäller.
Producent

2012-05-24 15:59
THE_JAKKHAMMER skrev:

Samtidigt vet vi inte hur ofta artister blir stämda?
Ok, jag har hört om det en gång i Sverige. Men jag har läst att de flesta underground hiphop artister i USA har blivit stämda.

2012-05-28 17:59
Studerar för tillfället juridik vilket då denna fråga har dykt upp. Upphovsrättskyddet gäller 70 år efter upphovsmannen har dött. Så man måste gå relativt långt tillbaka i tiden och hoppas på att artisten har dött tidigt för att upphovsrättskyddet skall vara åsidosatt.

I sverige så har jag för mig att stämmningsmöjligheterna är relativtsmå eftersom processen är lång och besvärlig. Det brukar lösas på annat sätt. Det enda fall i sverige som jag vet om är "Vill du bli min fru" låten.

http://www.myspace.com/wiseenmusic

2012-05-29 19:22
Som Wiseen säger så är det 70 år efter att upphovsmannen dött som upphovsrätten gäller.

Sen lär tilläggas att man inte får sampla någonting egentligen. Det finns ingen "frigräns" på fyra takter eller liknande. Utan du får INTE ta någonting utan tillstånd.

Men om du inte tjänar pengar på musiken eller är relativt okänd så är det skitsamma. Kör på. Artister som har råd eller är backade av bolag m.m får sina samplingar clearade. Men det är ingenting billigt att göra och skulle inte tro att något bolag säger att det är "ok" att använda deras skyddade verk utan att betala något för det.

Sen finns det ju folk som chansar och klarar sig. Eller så gör man om samplingarna så pass att ingen kan höra var det kommer ifrån egentligen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-06-09 17:17
Dopeness - Vem har blivit stämd för en virvelslagssampling? Jag tänker, med tanke på att de flesta och likvärdiga stereosamplade trumljud redan är släppta i ljudbanker?

2012-06-09 17:20
Jag menar, du får gärna länka källan. Hade vart rolig läsning ^^
Producent

2012-06-10 00:07
Jag hörde det av en musikproducent, jag har för mig att någon hade blivit stämd för att ha använt virvel trumman från "Funky Drummer" med James Brown. Vet inte vilken artist eller producent som blev stämd dock.
Det intressanta är att jag har läst (tror att det var i Scratch Magazine) att trummisen som spelar på funky drummer har inte fått ett öre för alla som har samplat den låten. Utan James Brown är upphovsman och fick alla pengar själv.

2012-06-10 21:09
Dopeness

Det är rätt att trummisen inte fick ett öre för det hehe. Han var väl studio/livetrummis och fick betalat på så sätt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.