I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur använder jag Ableton till Mixing och Mastering?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2012-03-03 02:02

Hur använder jag Ableton till Mixing och Mastering?

Hej!

Är relativt ny med att skapa musik..

Jag har läst i flera timmar nu om Compression, EQ och Reverb.

Vet nu hur det funkar och hur man använder det men har endast använt det i varje track så att säga.

Jag har gjort en cover på Pursuit of happiness med Kid Cudi och nu vill jag mixa och/eller mastra.

I varje drumtrack, vocaltrack, gitarrtrack osv så har jag lagt till både compression eq och reverb.

Men däremot har jag inte använt någon Comp, EQ till mina groups med tracks (jag har alltså skapat en grupp av alla trummor och en grupp av alla vocals osv).

Det ska man väl göra när man mixar allting? Eller räcker det med att ha Comp. och EQ endast i själva tracken? Sedan när man är klar med det har jag förstått det som att man ska lägga en EQ och COMP på master-kanalen också?

Min fråga är om det är så man ska göra:

1. COMP, EQ och REVERB till varje inspelat track så att säga.
2. COMP och EQ till alla "GROUPS" som jag gjort av alla trummor osv
3. COMP och EQ till mastering kanalen

Stämmer detta? Och om det stämmer ska jag använda vanliga insert compressorn i Ableton LIVE och EQ Eight till allt eller?

TACK så hemskt mycket på förhand!

Har suttit och läst och försökt förstå hur ett upplägg kan se ut, förstår ju såklart att det inte är något skrivet i sten men några grundråd och utgångspunkter vore fiint!!

2012-03-03 10:25
Jag vill kunna ta låten till nästa nivå. Få mina vocals och beatsen att smälta ihop. Som jag har förstått det så kan man lägga compression på instrumentala groupsen och compression på vocal groupsen ..

Sen för att få det ÄNNU tightare så kan man mastra också.. Men främst nu vill jag lära mig mixa på nästa nivå.. Alltså typ vilka compressors som finns i Ableton man kan använda till att lägga över en hel group och likaså hur man gör med EQ , vilken EQ och varför osv.
BAH har letat och läst i 5 timmar nu typ HAHA

Hittat vissa guider men det står inte om man kan lägga abletons standard compressor i groupsen eller vilken EQ.. Och hur man ska tänka om när man compressar en hel GROUP istället för endast compressa typ en audio..

2012-03-04 12:54
Som sagt jag förstår att det inte finns något "bör" eller "ska" men behöver lite olika tekniker jag kan pröva som utgångspunkter. Asså man måste ju få lite guidelines.

Funkar ableton LIVE's vanliga compressor bra även till att compressa en hel group? Hur ska jag tänka om när jag mixar en hel GROUP istället för endast ett instrument?

Det är just det.. Jag hittar ingen specifik guide om hur jag ska tänka när jag mixar en hel group istället.

Alltså just nu är min plan att mixa/mastra såhär:

Mixing:

1. I varje enskilt spår så lägger jag COMPRESSION och EQ. Sedan REVERB som send.

2. Göra groups av alla Vocals och instrument.

3. Lägga COMPRESSION och EQ på groupsen. - Men hur skas jag ha mina inställningar då?

Mastering:

4. Lägga COMPRESSION och LIMITER på mastering tracket.

Första gången jag använder compression på groups så jag behöver "guidelines"!!

Tack snälla!

2012-03-04 23:46
Trodde detta var rätt forum..

Hjälp nån? Haha

2012-03-07 02:22
Någon som har svar på detta?

Sen en fråga till: Varför säger alla att man ska konvertera sina MIDI till AUDIO? Jag har inte gjort det och fungerar utmärkt ändå i alla mp3spelare, mobilen och datorer.. Men det kanske är för att det ska fungera att bränna till skiva, eller?

Tack!

Producent

2012-03-13 18:43
Om du sparar i mp3 och spelar upp på mobilen har du convertera dina midi spår till audio. Dom menar förmodligen att convertera vsti tracksen till en wav fil så inte datorn blir överbelastad

2012-03-16 16:34
Du verkar ju ha läst på och har bra koll så det är egentligen bara att testa med olika grejer och se vad som låter bra. Nu har inte jag Ableton men kolla om det finns någon multibandskompressor i programmet, det kan vara ganska schysst att använda på såna groups (i alla fall trumspår) och kan hjälpa till att smälta ihop shiten.

Och en annan grej, lär du dig mixa riktigt bra kommer du kunna ta din musik till "en ny nivå" som du säger. Fast man utvecklas hela tiden och du kanske kommer känna dig skitnöjd med den här låten som du håller på med nu. Sen så lyssnar du på det om typ ett år och bara "shit hur fan kunde jag tycka att detta lät bra!". Man kommer till nya nivåer hela tiden liksom. :)

2012-03-18 13:54
Uhm, det är väl bara att köra?
Insert, send, eller master är ju upp till dig? Är ju likadant oavsett vilket program...eller t o m hårdvara, du använder.

Lägg på kanalen om du vill processera något enskilt, buss om du vill bunta ihop ett par spår och master om det är allt.

Såhär har jag tänkt senaste 10 åren:
Kan ett spår låta bättre? Insert!
Låter det bra, men vissa spår låter lite separarerade? Buss!
Låter allt perfekt, men låten i sig kan låta lite högre/basigare? Master...och då är man klar.