I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ansluter Ljudkort - Processorn får SPEL (TC Konnekt 8)

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2012-02-20 16:07

Ansluter Ljudkort - Processorn får SPEL (TC Konnekt 8)

Hejsan allesammans, jag har ett TC Konnekt 8 ljudkort här hemma, som jag aldrig riktigt fått bukt med (gav upp det för längesen) men idag kopplade jag in det och tänkte spela in lite material här hemma. Till min fråga:

Jag har alltid haft audiobufferdrops, att det börjar spraka, ljudet "pausas" en/ett par sekunder etc. Detta börjar ske när man har för lite CPU och datorn/musikprogrammet blir överbelastat. Grejen är bara att med det interna ljudkortet kan jag mixa, mastra & producera en hel låt utan att processorn "rycker på axlarna" men direkt jag kopplar in/slår på ljudkortet ser jag hur det spikar i Cubase, som om jag har uppe 146 färdiga projekt ungefär. Även datorn _LÅTER_ som om den jobbar på högvarv bara av att jag anslutit ljudkortet. Till min fråga: Vad är problemet? Jag har testat allt, och då menar jag allt, det ända (som slog mig idag) kan det vara så illa att jag i alla år har haft en otroligt dålig kabel? (Firewire ljudkort)? Jag ser ingenting annat som kan vara problemet... Och kabeln är egentligen det enda jag inte prövat (Prövat alla möjliga inställningar, 2 olika datorer, olika drivrutiner etc etc) Jag får det alltså att fungera, men får sjuka audiodrops eftersom processorn "jobbar ihjäl sig" så fort ljudkortet kopplas in.

Jag sticker och köper en kabel imorgon, men om detta kommer hjälpa har jag ingen aning om, därför vill jag gärna höra era tankar också!

soundcloud.com/brormusk/sets