I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Flytta Cubase-licens från en dator till en annan?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2012-02-02 17:39

Flytta Cubase-licens från en dator till en annan?

Hej.

Jag gjorde ett megamisstag och råkade licensiera mitt nyinköpta Cubase 6 till fel dator. Fråga mig inte hur det gick till, det var oerhört korkat bara.

Hur som helst, hur gör jag nu?
När jag försöker licensiera den på rätt dator står det självklart "licensen används redan, du kan bara använda den en gång". Jag verkar heller inte kunna "ta tillbaka" licensen.

Är jag körd?
Eller kan man haxxa över licensen till rätt dator. Jag menar, jag tänker ju ändå bara ha Cubase på en dator, då borde jag ju kunna välja vilken.

Producent

2012-02-02 18:47
vet inte med cubase men med många musikprogram/pluggar kan man föra över licensen till en ilok,
det är en grej som förvarar licenser på usb så du ska kunna ha programmet installerat på fler datorer(fast du måste ha iloken i när du kör programmet), eller om datan crashar så ska du endå ha kvar licensen,

kolla upp om ilok funkar till cubase, du kanske till och med fick med en när du köpte programmet?

life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it

2012-02-02 21:44
När jag köpte Nexus2 så fick jag instruktioner om att tanka hem och installera den senaste versionen av eLicenser kontroll panelen. Jag fick även med en kod som jag ombads skriva in och aktivera. När den koden var på plats så tankades licensen direkt till min eLicenser USB nyckel.

Cubase 6 använder eLicenser. Den köpta versionen innehåller en eLicenser USB nyckel som man sticker in i en av USB portarna på datorn och använder. Du kan iofs köpa en separat nyckel, men en illegalt nertankad version av Cubase 6 funkar inte med den.

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2012-02-03 14:30
Okej, dealen är så här:

1. Jag har en laptop utan CDROM-drive vilket gör att mitt köpta fysiska Cubase 6 inte kan installeras på den.
2. Jag fick inte med en USB-nyckel, utan ett papper med en sån Licens-kod på.
3. Jag hjärnsläppte och lyckades Licensiera Cubase på fel laptop och kan nu inte licensiera till rätt.
4. Det här ilok verkar (efter en snabb googling) vara just något som man för över licensen från en USB-nyckel till. Och eftersom jag inte har en USB-nyckel är det omöjligt. Eller har jag fel?

Frågor:

1. Går det att upphäva licensen, att liksom ångra den så att jag kan använda licensen på rätt dator istället?
2. Om jag tankar en Trial-version från Steinbergs hemsida och sen Licensierar med en fullversions-licens, har jag hela programmet då?
3. Är jag dum i huvet och missar något sjukt obvious?

Tack för era svar förresten!

2012-02-03 18:56
Har du googlat? Om inte så har du här lite artiklar att läsa. Får du inte hjälp där så kan jag varmt rekomendera KvR Audio då de har mycket medlemmar samt mycket bra expertis. Dock är jargongen riktigt hård emot warez användare, de blir ofta bannade ganska direkt. Dessutom tenderar trådarna att balla ur efter några sidor. Kan du leva med dessa skavanker så kommer du troligtvis få hjälp redan ikväll. Skapa ett konto där (om du inte har ett redan), logga in och ställ frågan på engelska.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)