I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ett litet tips som jag lärde mig angående mastring.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2011-08-27 10:38

Ett litet tips som jag lärde mig angående mastring.

Tjena! lång tid sen jag var aktiv här. Har fullt upp med min egen musik så jag hinner knappast vara aktiv på något forum numera. Tänkte bara droppa ett tips till er som jag lärde mig nyligen. Det är ett trick som är ganska gammalt, men som fortfarande gäller vid mastring.

Det är viktigt att inte fega ur när man mastrar sin musik. Mätarna ska slå aldrig slå över på rött, men de ska heller inte vara halvvägs. 80% är en ganska bra procent som jag använder mig av, de flesta mixerbord i ispelningsprogram utgår ifrån den inställningen när man startar programmet. Dessutom: När du låter musiken spelas på 50% så förlorar du i kvalité när du sen krämar på ljudet under slutmixningen. Det händer så eftersom att för varje 4 deciBell (dB) så förlorar du 1 bit. En standard CD spelas in i 16 bit, så om du sänker volymen med 16dB så förlorar du 4 bit. Ljudet blir i praktiken 12 bitars djup istället för det önskvärda 16bitar.

Konsekvens: 16bitars djup ger tillgång till 65536 nivåer. 12bitars ger dig bara 4096 nivåer. Detta gör att ljudet känns plastigt, det i sin tur gör att färre kommer vilja kicka på ditt beat / lyssna på din musik. Detta gäller speciellt och i all synnerhet skivbolagen! Du ökar dina chanser att få feedback på din musik om du bevisar för dem att du verkligen har lagt manken till för att få ljudet så bra som du kan. Nu kan man ju visserligen få bort en del av bruset genom att använda ett högpass filter, men varför göra det när originalet ändå låter skit? Bättre då att göra det rätt från första början.

Här är ett exempel på hur pass stor skillnad det är mellan 16 och 12 bitars ljud.

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)