I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Favoriter: VST-Instr/Pluggar & Hårdvara

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2011-08-18 14:21

Favoriter: VST-Instr/Pluggar & Hårdvara

Hej! Jag undrar lite över vilka vstinstrument/pluggar ni använder flitigast och gärna varför ni använder just de? Posta gärna vilka hårdvaror, midi-keyboards, mpc/d, samplers, mickar, instrument etc etc ni brukar använda er av till era produktioner.

Hemma har jag/vi, förutom ljudkort (Hårdvaror)
Midiklav
Gitarr
2 Kondensatormickar (För stereomickning & Vokalinspelning, funkar sådär)
Lite precussion trummor
Munspel
Rolandsynth

De vst jag använder mig mest av:
Kontakt - Sjukt bra pianon enligt mig
Loungelisard - Loungepiano som ger riktigt bra pads.
Superior Drummer - Ger ett äkta och trovärdigt trumsound, gärna dubbat med några tyngre, valfria trummor.
Trilogy - Oslagbar VST för alla sorters basar.

-Detta är igentligen allt, plus några andra vstpluggar/instrument som kommer till användning när jag spelar in grundproduktioner hemma, innan vi tar det till studion-

Igentligen går det ju att skriva/producera grunderna till ett helt album med bara ett midiklav och ett crackat cubase, men ändå roligt att kika hur ni går tillväga / vilken budget ni använt er av för att skapa era "Hemmastudios".

Så, förslag på bra instrument, effekter och hårdvaroro - Alltid kul att se hur andra jobbar!

soundcloud.com/brormusk/sets
Producent

2011-08-18 21:03

Kontakt 4 + 217Gb
EWQL Play = Sog - Goliath - Gypsy - Mor - Pianos Gold - Silk - Fab Four = 244Gb
Spectrasonics Trillian
Spectrasonics Omnisphere
Cakewalk Z3ta+ V2
Best Service Titan
Sylenth1
Wusikstation + 25gb samples.

Mina go 2, som används flitigast när det kommer till pluggar.
Använder oftast Reason där jag har har lite annat gott och blandat.

2 Midi keyboards, Yamaha hs80 monitorer, AKG K-701 lurar samt ett lite bättre ljudkort.
That`s it, har allt jag behöver.

One Day.

2011-08-18 21:33
Jag undrar vart man kan få tag på vst's har använd mig av några få men inget jag fastnade för. Någon som kan rekommendera några bra vst's? Jag samplar mina beats för det mesta..
http://www.myspace.com/Hutt1productions
Gratis beats!

2011-08-21 14:06
Jag har en Akai MPK61, en midiklav, och Logic. Sedan har jag ett Apogee Duet ljudkort som jag kopplar in gitarr till ibland samt mikrofon då såklart.

Det är allt. Funkar för att göra det mesta med... även om jag inte är något proffs. :)

Skulle gärna vilja ha tips på pluggar osv till Logic som är bra.

2011-08-25 21:27
Borde väl gå att koppla alla vst-pluggar till logic, de hanterar väl vst? För mixning skulle jag rekommendera dig att kika på waves och sonalksis, för instrument skulle jag ta mig en kik på native instruments serien om jag var du. Börja med det :)

2011-08-25 21:29
Såg att de inte kör via vst, men bör finnas motsvarande till logic au, slå på google lite!

2011-08-25 22:05
Jag kör Steven Slate Drums EX versionen till trummor, tycker dom låter bäst av dom jag testat.
Native Instruments Upright Piano, tycker Grand pianon är för rena och låter för snyggt så jag har fastnat för karaktären av stående pianon.
Spectrasonics atmosphere, denna hade jag kunnat klara mig utan om jag lagt pengar på ett interface så jag kunde spela in egna ljudeffekter och pads. Men jag vill hålla det enkelt hemma så Atmosphere funkar utmärkt.
Sen kör jag soundfonts till resten av midi instrumenten, stråkar, körer, orgel m.m.
Amplitube Metal till gitarrerna, ibland även basen fast där har jag lite gratis effekter och impulsfiler för att få dugligt ljud.
Till sist har jag en guitarlink där jag spelar gitarr och bas.
Hörlurar och datorhögtalare.

Håller det enkelt dels för att jag inte har nån plats här hemma. Dels för att jag inte producerar lika ofta eller seriöst som jag gjorde för ett par år sen och dels för att jag tycker att det är utmanande att bara använda ett visst antal instrument. Om jag nu gör en seriös låt och säljer den så tar jag bara allt till studion och mixar, reampar eller vad som nu krävs.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se