I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kablar gör skillnad!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2011-07-26 13:01

Kablar gör skillnad!

Är en rubrik jag aldrig trodde att jag skulle skriva utan ironi, men nu gör jag det.

Såg ett blindtest på ett annat forum där trådskaparen hade 3 spår som folk fick lyssna på och avgöra vilket som lät bäst. Han sa aldrig vad det var som var skillnaden utan det hade kunnat vara precis vad som helst. Efter en massa röster och många spekulationer så berättade han till slut att det var kablarna som var den enda skillnaden. #1 var 2st low-end kablar, #2 var en high-end kabel och en low-end och #3 var det båda high-end. Nästan alla hade röstat på den ljudfilen med endast dom dyra kablarna, jag hörde också skillnad och röstade på den men var fortfarande skeptisk till att det bara var kablarna som var bytta då jag kommer från "Kablar gör ingen skillnad på kvalitét"-skolan. Detta väckte min nyfikenhet så jag började läsa på olika forum osv, fortfarande med viss skepticism.

Inte allt för länge efter det så fick jag reda på att ägaren av Pro Audio distributören Audio Dog skulle upp till Östersund där jag bor. Så jag hörde av mig och bad honom ta med sig lite saker, bland annat då kablar av till synes sinnesjukt pris. Han kom med massa roligt så förutom kablar så fick jag testa hårdvaru versionerna av Tube Tech PE Q1 och CL1B (Vilket jag måste säga att Softube har gjort sjukt bra emulationer av), Telefunken's Copperhead mikrofon som lät underbart, en Pheonix pre/eq och en mikrofonhållare som också ska ge ett bättre ljud (hann tyvär aldrig testa den).

Kabeln var av märket Vovox som han säljer, en 3.5m mikrofonkabel kostar 995:- t ex. Jag plockade själv fram en 1.5m Proel som jag köpte för många många år sen för 350:- vilket ändå är en av dom dyrare jag har. Kopplade in min SE X1 mikrofon med Proel kabeln och spelade in en kort snutt där jag pratade. Poängteras bör att jag kopplade den kabeln i en 30m Thomann multibox, så redan där är det ganska mycket degration av signalen pga längden (för längden gör stor skillnad på kvalitét). Sen kopplade jag in Vovox kabeln på samma sätt och spelade in en snutt så identiskt jag kunde.
Första A/B lyssningen följde kommentarer som "Oj, botten är mycket tightare och tydligare med den andra", andra lyssningen lät det "Midsen är mycket tydligare också" och sen "Och toppen låter mycket tydligare utan att låta vass och hifi". Kort och gott sammanfattat så kan man säga att ALLT var mycket tydligare, renare och finare. Proel spåret lät ungefär som att man hade hängt en handduk över monitorerna i jämförelse. Tänk då också på att som jag sa innan så gick samma kabel igenom 30m billigt multikablage så det hade kunnat låta ännu bättre.
En intressant sak jag fick reda på är att han berättade att gubben som skapat kabeln har gjort tester och om man redan har kabel av ett annat märke installerat i studion så kan man ta 2m Vovox kabel i slutet av kedjan och på så sätt bibehålla Vovox kvalitén helt igenom, inte till 100% men till 70-80% iallafall. För av nån anledning så spelade mitten sektionen inte så stor roll så länge början och slutet av kabel-kedjan höll hög kvalitét. Jag frågade om det inte gick att ha en 30cm kabel i slutet istället men testet visade att 2m var det minsta. Skaparen vet inte ens själv hur det går till eller varför men tydligen så skulle det vara så. Jag frågade då också hur det var med andra märken som Mogami och Monster och då skrattade han bara. Alla får nu ha i åtanke att han är ju faktiskt återförsäljare för detta märket så man får ta det han säger med en nypa salt, men jag litar på honom hur naivt det än må låta.

Hade jag nu inte hört det själv, haft möjligheten att testa detta med mina egna grejer i min egna studio så hade jag fortfarande vart skeptisk. Jag har också fått reda på vilket av alla märken i kabel-djungeln som faktiskt gör skillnad och inte bara säger det, så jag vet att när lägger jag ut en massa pengar på Vovox kablar så kommer jag bli nöjd. Tror jag att det är ett MÅSTE att endast köra Vovox eller liknande high-end kablar för att få bra kvalitét? Njae, men lägger man stor vikt på det och har råd så tycker jag att man absolut ska göra det.

Vet att det låter som en reklam-rant för just Vovox, men jag tipsar bara om just dom eftersom det än så länge bara är just dom som jag personligen testat och hört skillnad av. Det finns säkert många fler märken som gör samma sak men då jag inte hört dom själv så låter jag det vara osagt om dom är värd det eller ej.
Finns säkert många här också som tänker "Ja men detta var väl ingen nyhet" och nej det är sant, men det finns många som inte vet om det och många som mig som vart skeptiska under väldigt lång tid.

Detta är min upplevelse och jag tänkte att det kan vara värt att dela med sig utav den till dom som orkat läsa. Vad ni gör med det är sen helt upp till er.

Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se