I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hjälp med dj-utrustning & lägga cuts på låtar

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2011-06-04 21:51

hjälp med dj-utrustning & lägga cuts på låtar

YO

vill kunna lägga cuts / scratcha i låtar som tex dj premier.
Har lite erfarenhet när det gäller 2 skivspelare med en mixer imellan men inte alls när det kommer till att just scratcha.. läste nyss här på whoa att en snubbe använder "Wavetraveller" i FL-studio när han ska scratcha. Nu är det ett tag sen jag gick över helt till reason, men jag har aldrig sett eller hört om wavetraveller. Någon som vet hur bra den är? Har länge funderat på att köpa två spelare och en mixer (analoga) och med Serato Scratch eller Traktor nånting kan man styra låtar i datorn med sina analoga spelare. skulle kunna fortsätta länge med alla möjliga tankar jag har om hur jag skulle kunna göra men överlåter det till någon som redan kan. är jättetacksam för svar

2011-07-06 11:48
Tja! Görr o höra att det ska bli lite mer scratch i hiphop sverige!
Jag skulle satsa på en 1200 och en vestax pmc 05 mk2 och serato.
Samma grejjer som premier kör.
Jag lägger lite cutts med numark CDX ibland men det är riktigt jobbigt o bränna skivor hela tiden med acapellas.

Checka en låt där jag cuttar rätt mycket

Deli Basis

2011-07-06 11:49
http://youtu.be/KintPrRpQpM
Deli Basis
Rappare

2011-07-06 23:22
Helt offtopic, förlåt, men måste säga att Dj_Redhead P23 var gryyymt tajt på både rappen och scratchen. :) Riktigt skönt att höra låtar med lite scratch för en gångs skull.

Till trådskaparen - Jag har ingen aning om ämnet, men lycka till i framtiden. Ser fram emot att höra lite skit sen.
Wurrup?

2011-07-07 16:44
Jag själv kör bara med en skivspelare, samt mixer för cuts och sampling, jag behöver inte två stycken för tillfället, men struntsamma. Dj_Redhead har redan summerat allt i vettigt och informativt sätt.

Om du bara vill scratcha så börja med en en spelare och en mixer bara. Tycker att du borde lägga ner en slant på schysta skivspelare om det är något du vill satsa på.

Lycka till.
 ixixixuxa110