I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mick lagt av, hjälp?!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   
Rappare

2011-05-29 23:19

Mick lagt av, hjälp?!

Nu är det så att min mick har lagt av, och jag kan verkligen inte förstå vad felet är. Det är en typisk kondensator mick, kopplas till en 2-kanals preamp som kopplas till ett ljudkort som i sin tur kopplas till ett firewire kort. Jag kan verkligen inte förstå vad som gått sönder/hänt. När jag kopplar in strömmen, så går både preampen och ljudkortet igång, börjar lysa osv. På preampen har jag en mätare som mäter ljudet, och när jag pratar i micken registrerar den fortfarande ljud. Så preampen och micken verkar fungera. Mitt ljudkort har alltid enbart lyst när den kopplas in i datorn. Och det gör den fortfarande. När jag pluggar in firewire kabeln, så börjar ljudkortet lysa. Det som skiljer sig här, är att när jag kopplar in firewire kabeln, så brukar det komma ett "plingande" ljud från datorn, som registrerar att den är inkopplat. Det ljudet kommer inte längre. Men, den börjar ju lysa när den kopplas in i firewire kortet, så det känns ändå inte som att kortet gått.

Sen har jag prövat koppla om kablarna, kopplat ur och och tryckt in dom igen i fin ordning. Ingen förändring. Därefter har jag kollat i drivrutinerna till mitt externa ljudkort, och enligt den är ingenting inkopplat när jag stoppar in kabeln. Sen har jag försökt ominstallera drivrutinerna, men när jag gör det vill programmet först att jag kopplar ur den, och in den igen så den märker att allt installerats. Men eftersom den inte reagerar när jag stoppar in kabeln, så funkar inte det. Så jag fick göra en systemåterställning för att få tillbaka programmet.

Sen har jag även kollat runt i datorns ljudinställningar, testat haft Windows 7 original, och realtek. Ingenting gör någon som alls skillnad. Jag har testat öppnat portar i brandväggar, ifall det skulle vara något där. Samt att jag testat andra grejer, så som headset - Ett headset som pluggas direkt in i datorn fungerar. Jag har testat också att öppna datorn, rengjort den och sen kollat så alla kablar sitter som dom ska. Och det gör dom. Därefter har jag suttit i fjärrhjälp över msn med en vän som är ganska haj på ljud. Vi satt runt 2-3 timmar och grejade runt bland inställningar, utan några som helst ändringar.

Sen har jag även testat olika inspelningsprogram. Cubase, Cool Edit, Adobe, vanliga ljudinspelaren i windows. Sen märkte jag att det även fattades över SEXTIO uppdateringar i windows. Så jag gjorde dom uppdateringarna, och var helt övertygad om att det skulle fungera, men nej.

Har någon några ideér om vad som gått sönder, eller om någon inställning är åt helvete? Hjälp uppskattas!

Wurrup?