I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Problem med nyinköpt studio !

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2011-03-20 17:34

Problem med nyinköpt studio !

http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track_pro.htm

Har ett M-Audio fast track pro..

Har kopplat monitorerna till output på ljudkortet. ( Får ljud ur båda högtalarna )

Problemet är att micken inte fungerar som den ska..

När jag kopplar micken i ingång 1, Så får jag endast ljud ur höger högtalare.. Kopplar jag den till 2 så blir det tvärt om..
( ljudet från micken hörs bara ur ena högtalaren )

Så om jag spelar in så spelas det in i endast 1 kanal..
Vad kan problemet vara ?..
( Har valt stereo i Cool Edit )
( Har också valt +48V på ljudkortet )

Låter också som att rösten blir annorlunda, + pitch o delay typ..

Helt skumt..

Vad kan problemet vara ?

2011-03-20 17:54
Välj mono, problemet fixat + att du sparar plats på hårddisken.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2011-03-20 18:32
Hmm.. Ljudet kommer fortfarande bara ur ena högtalaren även om jag inte spelar in ?.

Utan om jag slår på högtalarna... O pratar i micken..

Varför är det så ?.

Du menar välja Mono i inspelningsprogrammet ?.

2011-03-20 19:04
Yes i programmet.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2011-03-20 21:13
Blir ingen skillnad..

Tryckte in mono på ljudkortet nyss.. Hör mig själv i båda hörlurarna när jag pratar i micken...

Ändrade till mono i programmet ( cool edit )..

Blir ingen skillnad alls.. Micken spelar fortfarande in i en kanal..

2011-03-20 22:55
Mono på ljudkortet gissar jag helt enkelt summerar stereosignalen till en mono kanal, bra för referenslyssning så man vet att mixen även fungerar i mono men dåligt om du har det på hela tiden. Spela in i mono bör du göra i vilket fall, du har med största sannorlikhet ingen stereomikrofon och det tar bara dubbelt så mycket plats på datorn, programmet kräver mer CPU för att spela upp det och pluggarna jobbar med två spår istället för ett. Vad som är felet vet jag inte för jag gav upp det där programmet för ett tag sen och har aldrig vart lyckligare.

2011-03-22 22:53
Alltså... Det är helt enkelt ljudkortet som är gjort för att spela in i endast "ena hörluren" ?.

Har lyckats lösa det..

Men på ett jobbigt och tråkigt sätt som kräver lite extra tid..

Måste spela in, Dubbla min inspelning och sedan lägga pan 100% höger. För att få inspelningen i båda lurarna..

Vad i helvete. Vad jobbigt.. Det går inte göra på något annat sätt än så alltså ?.

För hur jag än ställer in, ändrar och styr så går det inte spela in i höger/vänster samtidigt.. ?!

2011-03-22 23:25
För hur jag än ställer in, ändrar och styr så går det inte spela in i höger/vänster samtidigt.. ?!

Du ska inte spela in höger och vänster samtidigt. Utan du ska snarare spela in mono. Alltså att det spelas lika högt på höger kanal och vänster kanal.

Kolla runt bland inställningarna på ljudkortet och se om du kan hitta något
som gör om "ingång 1" till mono. Men om du hör i hörlurarna att det spelas upp i båda så ligger inställningen någonstans i cool edit (om du nu inte kan ställa in så hörlurs utgången kan spela upp mono)

Blir ingen skillnad alls.. Micken spelar fortfarande in i en kanal..

Som sagt.. Du ska inte spela in 2 kanaler eftersom det fortfarande är EN mikrfon.

Om du däremot har två mikrofoner (den ena till vänster och den andra till höger) så kan det bli en annan effekt när man spelar in de ---> fungerar med PAN också.
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
Producent

2011-03-23 14:39
M-Audio fast track pro kanske har en mjukvara som det finns lite knappar på, värt ett försök, det har mitt ljudkort iallafall!
life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it

2011-03-23 18:54
Ska väl inte vara så svårt..

I programmet så väljer du att skapa ett nytt audio track, väljer att det ska vara ett "mono" spår. Sätt input till "1", output borde automatiskt vara rätt, alltså Output 1-2.
Koppla in micken i input 1, vrid på volym och kör.

Sen kan du kolla inställningarna på ljudkortet om något nu av någon anledning är panorerat.

Sen kolla så du kopplat högtalarna rätt när du ändå håller på. Tyckte det lät tvärt om när du hörde input 1 till höger och input 2 till vänster..
Se till att vänster högtalare är kopplad till output 1 och höger till 2.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.