I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Recension: DubTurbo

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2011-03-13 19:24

Recension: DubTurbo

Jag fick ett tips på ett program som är skapat i första hand för hiphop musiker. Det programmet heter DubTurbo, och kommer med ett bibliotek med ljud på 260+ MB. Jag köpte programmet inte så mycket för programmets skull, utan för ljudbibliotekets skull. Här är min recension av DubTurbo, och bara för att ni ska förstå mig rätt: Nej jag är inte sponsrad av DubTurbo för att få deras program framstå i en bättre dager än vad det är. Jag gör den här recensionen helt på egen hand.

Vad är DubTurbo?

DubTurbo är egentligen ett ganska bra program. Du har 16 kanaler som kan antingen vara ett trumspår eller ett tonspår (drums / keys). Den innehåller en väldigt primitiv mixer med volym kontroller för varje kanal, samt solo / tyst funktioner för alla kanaler. Du har ingen som helst dynamik i noterna, du kan fejka anslag genom att lägga dubbla noter på samma plats, men det är ju bara onödigt tidskrävande. Dock kan du få fram rätt så bra beats den vägen.

Trumdelen:

Trumdelen innehåller 10 trummor per spår, du kan ladda in egna kits eller använda de som redan är förskapade. De förskapade är rätt så bra, men det ger ju mest att använda sina egna ljud. Du kan skapa trumtakter så långa som du själv vill, dock kan du inte stämma om trummorna inuti programet. Faktum är att du har inte tillgång till några parametrar för att göra trummorna mer unika. Vill du stämma ljuden, korta dem eller lägga på filter så går det bara genom externa program.

Tondelen:

Tondelen är väldigt primitiv. Du kan ladda in en sampling per kanal. Du har ingen volym kurva för att kontrollera när noten ska ta slut. Med andra ord så måste man söka externa program för att fixa ljudet. Något som faktiskt gör det här programmet ganska svårjobbat, och inte minst, tidskrävande. Så du lägger ner en not, noten stoppas inte när noten är slut, utan den slutar spela när samplingen är slut. Detta gör att du är begränsad till att använda de kortare ljuden.

Begränsningar:

Som du läst så har DubTurbo ganska stora begränsningar. Du kan spela in musiken live, via PC tangentbordet. Det saknar stöd för MIDI, det saknar stöd för ASIO drivrutiner, det saknar stöd för VST pluggar. Det har ingen anslagskänsla för noterna, du kan fejka detta genom att dublera noterna som spelas vilket bara tar extra tid. Du har inga parametrar att modifiera något ljud med internt. Visst det är ett lågbudget program, men när till och med program som Buzz och LMMS, som dessutom är helt gratis, innehåller dessa funktioner så är det frågan om det inte är bättre att satsa på något av de programmen istället.

Bristen på MIDI gör att man tvingas använda PC tangentbordet för att spela in musiken. Tangentbordet använder en interupt som inte är särskilt användbart för musikaliska ändamål, dessutom så kan du inte trycka ner vissa tangenter tillsammans vilket gör att du inte kan spela in de akord du helst vill spela in.

Bristen på ASIO stöd gör att programmet använder de fördefinerade ljudinställningarna som Windows har. Detta kan leda till att programmet känns otajt som bara den.

Bristen på stöd för VST pluggar gör att du inte kan få ljudet så fett som du skulle önska. Du kan inte lägga in egna syntar eller effekter.

De ljud som har reverb på sig använder ett väldigt sterilt reverb som bara lyfter fram fulheten i ljudet ännu mer. I vissa ljud hör man andra toner än den ton som ska samplas. Alla ljud är samplade på tangent C-4, men kvalitén låter otroligt billigt och plastigt.

Du kan bara spela in i 1/16 noter. Du kan imitera andra notlängder genom att sätta BPMet till andra värden.

Expansioner:

Programmet är i sig ganska bra, bortsätt från de ovan nämnda bristerna, men det finns expansioner till programmet som väger upp bristerna. Till en viss del ska det sägas:

Du har dels ett platinum paket som innehåller mer ljud samt en bok om hur man säljer beats.

Det finns dessutom ett platinum silver paket som bara innehåller ljuden.

När du köper programmet så får du en licens som låter dig använda programet i 20 år som hemma användare, du kan även köpa en proffs licens för $32 som ger dig rätt att använda programmet profesionellt under samma tidsrymd.

Slutklämmen:

Nu är det dags att summera och komma med ett slutligt utlåtande. Så är det här ett bra programval?

Är du nybörjare så är det här ett bra alternativ. Billigt, och har en hel del ljud med sig. Det här är steget över Hiphop eJay, du skriver allt själv, inga färdiga loopar ingår. MEN: Bristerna i programmet gör dock att jag är mycket skeptisk till om det är värt att ens skaffa någon av expansionerna. Jag skaffade programmet för att kunna utvärdera det och skriva en recension av det.

Är du en erfaren amatör som har koll på andra program så rekoenderar jag att du skippar det här programmet. Även om ljuden till viss del är skäl för inköpet så tycker jag att det finns bättre program att lägga pengarna på.

Är du ett profs så finns det inget skäl att kolla på det här programmet, det är helt enkelt inte något bra val att arbeta med. Även om trummorna är bra så har programmet för många märkvärdiga brister för att det ska rättfärdiga ett inköp.

Så med detta sagt här kommer mitt omdöme:

Stabilitet: 1.4/5
Funktionalitet: 0.8/5
Samplingar: 2.5/5
Utseende: 2/5

Medelvärde: 1.68/5

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)