I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ännu mer ackord hjälp

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2011-01-27 06:06

Ännu mer ackord hjälp

För er som är nya i matchen så kan det vara svårt att hitta akorden ibland. Denna post är till för er då den listar flera sätt att få akorden rätt.

FL Studio:

I pianorullen högerklicka på pennan för att få fram en lista med ackord. Du kan skapa helt nya ackord genom att redigera chord.map filen.

Gratis pluggar:

ReaJS:

ReaJS är en audio / midi effekt som har en hel del godis att bjuda på. Det finns färdiga skript att tanka hem, och det kommer även med en radda med färdiga skript som du kan använda direkt från start. Några av dessa är ackord generatorer. I FL Studio så använder du MIDI Out som spelare för att spela ReaJS ackord skript med den synt du vill ska ha akord: MIDI Out > ReaJS > VSTI

ChordWorx Free

Har inte testat denna effekt, men enligt KvR så ska den kunna spela upp till 7 toner för varje ton du spelar i olika ackord konstellationer.

HyperCyclic

Detta är en arpeggio, men även en effekt som varierar dina ackord du spelar med den.

Kommersiella alternativ:

Kontakt4:

Inte bara ett kraftfullt instrument, även väldigt anpassningsbart. Det innehåller en skriptmotor där det finns en hel rad med färdiga skripts inklusive skripts för att skapa ackord, eller definera vilken skala som musiken ska spelas i.

Chordspace playa

Ett verktyg som hjälper dig med harmonisering av din musik, det kan en hel del harmonilära, och låter dig lägga ackorden rätt enligt den angivna skalan.

Chordworks Pro

Som ovan fast med mer funktioner, vet inte mycket mer om detta verktyg tyvärr.

Verktyg online

Slutligen ett par verktyg som jag tror ni kan ha nytta av:

Virtual Piano Chords

Här har ni ett verktyg för att lära er hur olika ackord och skalor är uppbyggda.

Guitar Chord Finder

Detta är ett liknande verktyg för gitarrer.

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)