I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är det här ljudkortet OK? ESI U46 XL på Jam.se

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2011-01-16 22:53

Är det här ljudkortet OK? ESI U46 XL på Jam.se

Det här: http://www.jam.se/studio/ljudkort/A41207/

Det är bra pris, men jag undrar om det är fattigt eftersom det är så billigt. Det som är positivt är att jag i så fall får med cubase light 4 eller vad det heter. Helt okej att slippa betala för det om du frågar mig för jag hatar dataprogram. Men jag kan behöva det för att lägga ihop acapellor om jag måste ha lite time-stretch när jag gör en remix t.ex. Kan bli lite stökigt att spela av det live även om man delar upp en acapella i ett par delar så tar det lite längre tid att time-stretcha om den inte ligger perfekt.

För ljudkortet på min Mac mini är fan dåligt och förstör som helvetet när jag bara spelar av en acapella ut från datorn t.ex.

Det kan också hända att jag vill klippa upp och göra grundarrangemang i min sp-808 + rs-7000 sen spela in delarna i portan, föra över via u.s.b till datan, lägga upp beatet mixa volymen på varje kanal, sen exportera och föra över via u.s.b till portan igen för att mastra beatet, lägga kompressor och lite annat.

Med andra ord behöver jag inte världens toppljudkort eftersom slutmixen inte påverkas av datorn mer än ljudnivån på varje kanal. Eller att kunna spela av acapellor med hyffsad kvalité.

Och kanske även kunna (helst) använda datorn som synth med min midi-keyboard och spela in i min sp-808. När jag gjort det nu så blir ljudet lite fattigt faktiskt, eller ganska mycket fattigt, slår över, distar och brusar o.s.v.

Så med andra ord, sampla OUT på ljudkortet, när jag spelar synth eller vill sampla extra trummljud och spela av acapellor och dylikt. I övrigt samplar jag bara vinyl, skulle aldrig sampla något annat förutom när det kommer till trummljud, där måste jag tumma på det för jag skulle aldrig kunna hitta så pass mycket trummor att jag hade fått några beats gjorda om jag skulle hålla det som en regel.

Finns det andra ljudkort i samma prisklass ni hellre skulle rekommendera? Är det också någon som vet vad det cubase LE 4 kostar om man skulle köpa det löst?

www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels

2011-01-17 00:21
kan säga att det är ett bra ljudkort! inte för avancerat och ger cleant ljud, kompisen har använt det ljudkortet ett bra tag och har själv även spelat in med hjälp av det, det har även gått ner i pris ser jag. jag skulle köpt det själv om jag inte precis köpt nya grejer xD
står för mitt ord, då bilden blir för överdriven

2011-01-17 00:35
Alright bra att höra!
www.alexanderadiels.com

Skivsamlare

2011-01-17 02:24
Ännu billigare här, dock är frakten 150kr (det fina är dock att den ligger på 150kr vad du än beställer).
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-01-17 16:39
Ja det är sant, fast priset blir snarlikt ändå, jag vet att man kan lita på de thomann eller vad de heter men det kan ändå vara gött att beställa inom sverige om inte priset skiljer sig mer än så. Tack för tipset ändå.

Annars tänkte jag mer om det är något annat ljudkort man absolut ska ha i stället som ligger i samma prisklass, att man ska akta sig för det här av någon anledning o.s.v.
www.alexanderadiels.com

2011-01-17 16:45
För det man inte vill är ju att om jag mixar ett beat i cubase som hängde med, lägger basen där i också, och kompressor på just baskanalen (om jag inte vill lägga mer effekt på övriga kanaler eftersom de kommer direkt från sp-808´an) då vill jag ju inte att ljudkortet/datan ska fucka hela kvalitén/krispigheten/tyngden även om jag för över det till portan igen för att lägga overallcompressor och mastra beatet snabbt.

För som det varit med garageband och ljudkortet som finns i min Mac mini så kan man bara exportera i fattig låg volym och det blir jättelätt distat och ger överslag och peakar. Det är just den biten jag vill slippa.

Jag behöver som sagt var inte världens toppkvalité för att spela in instrument eller sång utan jag vill att det ska vara ett stabilt och rent ljudkort som man kan kräma på lite även om jag aldrig skulle spela av beatet in till portan när det är ihoplagt (om jag ens använder datorn, kommer göra det ibland) jag kommer alltid föra över det digitalt via U.S.B´n så den biten kommer inte bidra till kvalitétsförsämring. Men jag vet inte om det är så att datorn drar ner det till sin kvalité oavsett om jag lägger någon effekt på det eller inte, genom att bara ha beatet i delar inne i datorn för att sedan exportera det med rätt volymnivå kanske det har påverkat beatet? Men att det är 16 bitar gör inget för min sampler är 16 bitar, jag vet inte om man kan resonera så fast jag gjorde just det.

Jag tycker ofta att det här med musik är lite väl mycket prylar och teknik kring, men man måste tyvärr ha lite koll för att inte förstöra sina beats/låtar med en riktig tabbe i mixningen.
www.alexanderadiels.com

2011-01-17 16:52
såg på musikbörsen nu att de hade massa ljudkort i den prisklassen. Hatar sådant här när man måste läsa och undersöka i flera månader och noja. För det är så pass viktigt, för har man ett dåligt ljudkort och skall spela av en acapella eller basar o.s.v, då är det lite som att ha en riktigt tung sampler med en trasig line-outkabel. Så är det lite nu, jag kan inte ens använda datorn till att spela av en acapella, den blir för dålig kvalité, för vass och spikig.

Kolla de här korten: http://www.musikborsen.se/search_res.aspx?searchbox=ljudkort

Det vore faktiskt himla bra att få med ett helt okej redigeringsprogram också, med time-stretch, lite synthar o.s.v.
www.alexanderadiels.com

Skivsamlare

2011-01-17 17:37
Måste bara vika in och säga att Thomann är den absolut bästa musikaffären jag handlat på. Har köpt alla mina musikprylar där de senaste 2 åren, och det handlar om 10-15 stora inköp. Dom har ytterst bra service, otroligt snabb frakt (ca 2 dagar, max 3), samt bäst priser i norden. Nu låter det nästan som att jag jobbar där, haha, så är inte fallet, bara en otroligt nöjd kund.

Ang. garanti osv lämnar dom för det första 30-dagars "nöjd kund-garanti", vilket innebär att du får testa skiten i max 30 dagar, sen skicka tillbaka och få pengarna tillbaka om du inte är nöjd (alt. byta vara).

Mitt mixerbord pajade en gång, då ringde jag bara Thomann så bokade dom tid med UPS, dagen efter hämtade dom min mixer, 3 dagar efter det hade dom skickat mig en ny mixer, och dom stog för frakten.

On topic, vilken budget har du på ljudkortet? Är det kring 1500kr? Har du funderat på ett begagnat? Kika på vend.se, brukar finnas en del fynd att göra där med tanke på att musikprylar tappar en massa i värde bara du plockar ur den ur kartongen.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-01-17 19:16
Ja jag kanske skulle beställa därifrån då i alla fall. Jag har kompisar som beställt där så jag litar helt och hållet på sidan. Men det som skulle få mig att beställa är nog det du sa med garantin, för det har jag haft jävla problem med när det gäller musikprylar, orkar inte ens skriva allt men jag har rent av blivit lurad om du frågar mig, för att sedan inte få lämna tillbaka eller få pengarna tillbaka för att det tydligen inte är så med musikprodukter. Köpte för många år sen en jävla trummaskin som enligt dem var en fullskalig sampler och jag som var helt grön på hårdvara på den tiden hade ju inget annat att göra än att lita på dem. Hände igen senare när jag köpte en digitalporta på samma ställe som sög balle.

Det jag inte gillar med musikproduktion är att det är så jääävla mycket teknik och prylar man måste ha koll på. Jag är inte ens särskilt intresserad av det. Läste några gamla musiktidningar igår och jag kan verkligen inte relatera till de (ofta män) som verkar samla på sig dyra prylar men dom gör inte en enda låt och gör dom det suger det ofta. Ursäkta för att jag låter som en översittare men jag har sett många sådana exempel. Jag kan verkligen förstå att det är ett lämpligt område om man är teknikintresserad att köpa musikprylar, men jag känner inte igen mig i det. Jag vill bara kunna göra beats, jag är inte intresserad av min sampler, jag är intresserad av att den kan leverera det jag vill göra. Men det är en avvägning det där, att lägga lagom med energi på mix och ljudkvalité utan att det blir helt tråkigt och förstör glädjen med det hela så att man inte får något gjort. Samtidigt vill jag inte slarva med mixningen om jag gjort ett beat jag är nöjd med. Jag har som inte tid att bara slänga ut beats längre, förr gjorde jag mer så men om jag hittar något bra att sampla eller lägger tid på ett beat nu så känns det som att tiden är för dyrbar för att inte låta beatet vara så bra det kan vara så därför lägger jag lite extra på mixning nu, sen blir jag nog mer och mer noggrann ju äldre jag blir. När jag var 17 var jag pinsam i hur slarvig jag var när jag gjorde ett beat.

Det jag tycker känns jobbigt med ljudkort eller musikprylar i övrigt är att jag måste vara så påläst bara för att veta att jag handlar rätt produkt, när det gäller samplers finns det inte så mycket att välja på, det är ganska lätt att veta vad man ska ha ändå. Jag blir säkert nöjd med det ljudkortet jag köper men i alla fall.

Ja min budget ligger väl runt 1500-2000kr kanske, det beror på vad man får för pengarna man lägger till. Det luriga är att jag kan inte fråga en musikaffär för det är klart att de är partiska till vad de har att sälja. Jam skulle ju inte tipsa mig om att vända mig till musikbörsen o.s.v.
www.alexanderadiels.com

2011-01-24 17:21
Det finns ju hur många USB ljudkort som helst i budgetklassen. Och jag tror inte att du behöver bry dig om Cubase LE. Vad jag har förstått ska det inte vara mycket att ha. Så satsa på full version. Och till din fråga: jag tror inte ens att det går att köpa löst. Det är en snålversion som medföljer diverse ljudkort. Jag köpte själv ett nytt ljudkort nyligen. Och jag var precis som du ute efter det bästa jag kunde få för pengarna. Det svaret jag fick var i princip att "Det är mer eller mindre samma kvalité om du inte går upp i pris." Sen är det ju en smaksak med ljudkort. Jag kan lista ett par ljudkort som jag har testat iaf. Jag har dock bara använt korten till vokal inspelning.

Länk -> Edirol UA-25ex: Det här kortet hade jag en kortare period, det var helt OK. Men jag har ganska höga krav och jag behövde pengar, så jag sålde det. Medföljer gör: Cakewalk LE, Project 5 LE och Dimension LE

Länk -> Lexicon IONIX U22: Det här kortet har jag nu. Har använt det några gånger och jag är väldigt nöjd. Kanon att spela in vocals med. Klart och tydligt ljud, men utan att vara vasst. Funkar bra för både sång och rap. Det kostar dock lite mer än vad du hade tänkt dig. Men inte så farligt. Medföljer gör: Cubase LE 4, Toontrack EZ Drummer Lite och Lexicon Pantheon II Reverb Plugin.

Lycka till!

//Paradox

2011-01-25 11:44
Jag använder det ljudkortet just nu, köpte oxå mitt ifrån Jam, har haft det i ett år nu, och är väldigt nöjd, så det är lätt värt pengarna:D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.