I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sequencerprogram till Mac har ni tips?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2010-12-23 12:58

Sequencerprogram till Mac har ni tips?

Jag behöver ett bra program att arrangera och mixa ner i emellanåt. Sequencern på min sp-808 är sådär alltså. Jag använder min rs-7000 som sequencern, den styr sp-808´an med midi så jag kör step sequencern i rs-7000´an fast med samplingarna i min sp-808.

Det är för att jag till slut inte vågade lita på min rs-7000 för det är lite glapp i line out/line in och det är så tråkigt att upptäcka det efter att ett beat är klart att det faller bort en bit på vänstra kanalen t.ex.

Sen är det mycket fetare sound i min sp-808 så det den saknar i sequencer tar den igen i ljud, eftersom den är 16 bits också. Hur som helst, jag kan göra hela beats i den genom att jag lägger upp varje kanal och spelar av var för sig på 4-tracks recordern på sp-808´an. För när jag spelar av spår på spår manuellt så gör det inget om det blir en minimal förskjutning så länge det låter bra för den förskjutningen är ju konstant genom hela låten, den blir inte värre och värre. Det är lite old school att mixa/spela in så men det funkar helt klart och det är inte jobbigt eller omständigt på något sätt, tvärtom slipper man jävla massa pill i datorn med muspekaren.

För det som var så bra i min rs-7000 var att sequencern var toppklass, så jag mixade ner live från den till min porta varje gång, mutade trummorna, bas o.s.v. Manuellt låter oftast bäst tycker jag själv.

Men jag vill ändå ha ett datorprogram att mixa och arrangera i, om jag t.ex vill göra en remix eller om jag vill göra lite mer uttänkta arrangemang.

Alltså det här borde vara en självklarhet men jag har sett att det finns program som INTE har timestretch t.ex och det är ett så klart ett måste.

Jag vill gärna att det ska finnas med bra synthar/instrument också som jag kan köra med midiklaviatur om man vill göra pålägg eller dylikt.

Förutom att garageband saknar timestretch så funkar det egentligen helt okej för att kopiera upp vers+hook och mixa volymen för att sedan föra över till min porta igen för jag har inte så bra ljudkort i min Mac mini, därför vill jag helst föra över delarna i mitt beat digitalt via u.s.b så att jag inte tappar ljudkvalité.

Men det riktigt fattiga med garageband är ändå ljudnivån. När jag exporterar det nedmixade beatet är volymen jättelåg och alla har det problemet med garageband. Så när jag ska maxa volymen slår den över lätt och det kan låta som skit. Så jag fick bränna mitt senaste beat på cd och sedan spela in i portan igen för att kunna höja volymen för spelar jag av direkt från datorn till portan så slår ljudet över eftersom det inte är så bra ljudkort, det klarar helt enkelt inte ganska hårt komprimerade trummor och bas.

Vad jag förstår och har sett finns det Cubase, pro tools och Logic. Om man har Mac vilket är bäst, ska jag köpa det vill jag inte bara ha en sequencer utan också synthar/instrument o.s.v.

Det måste gå att exportera i wav. Men egentligen hatar jag dator när det kommer till att göra musik, jag tycker det är svårt att lita på mjukvara. Allt låter som det ska när man mixar ner men sen blir det oklart när man exporterar eftersom det finns en mastervolym i programmet plus din mastervolym på datorn, ligger den ena för högt och den andra för lågt kommer beatet slå över eller få för låg volym. Spelar jag in beatet i portan vet jag exakt vilken volym det får.

Men jag ser det till att mastervolymen i programmet inte slår på rött, sedan exporterar jag till min porta och kanske lägger kompressor o.s.v där eftersom min boss-porta har bra EQ, effekter och kompressor.

Så kom gärna med tips på vilket program ni tror är bäst.

Här är en video jag spelade in igår när jag gör ett beat med min sp-808 och min rs-7000 som sequencer, fast jag ska nog spela in det igen fast i min sp-808 4-tracks sequencer för beatet slår över.



www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels