I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sequencerprogram till Mac har ni tips?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-12-23 12:58

Sequencerprogram till Mac har ni tips?

Jag behöver ett bra program att arrangera och mixa ner i emellanåt. Sequencern på min sp-808 är sådär alltså. Jag använder min rs-7000 som sequencern, den styr sp-808´an med midi så jag kör step sequencern i rs-7000´an fast med samplingarna i min sp-808.

Det är för att jag till slut inte vågade lita på min rs-7000 för det är lite glapp i line out/line in och det är så tråkigt att upptäcka det efter att ett beat är klart att det faller bort en bit på vänstra kanalen t.ex.

Sen är det mycket fetare sound i min sp-808 så det den saknar i sequencer tar den igen i ljud, eftersom den är 16 bits också. Hur som helst, jag kan göra hela beats i den genom att jag lägger upp varje kanal och spelar av var för sig på 4-tracks recordern på sp-808´an. För när jag spelar av spår på spår manuellt så gör det inget om det blir en minimal förskjutning så länge det låter bra för den förskjutningen är ju konstant genom hela låten, den blir inte värre och värre. Det är lite old school att mixa/spela in så men det funkar helt klart och det är inte jobbigt eller omständigt på något sätt, tvärtom slipper man jävla massa pill i datorn med muspekaren.

För det som var så bra i min rs-7000 var att sequencern var toppklass, så jag mixade ner live från den till min porta varje gång, mutade trummorna, bas o.s.v. Manuellt låter oftast bäst tycker jag själv.

Men jag vill ändå ha ett datorprogram att mixa och arrangera i, om jag t.ex vill göra en remix eller om jag vill göra lite mer uttänkta arrangemang.

Alltså det här borde vara en självklarhet men jag har sett att det finns program som INTE har timestretch t.ex och det är ett så klart ett måste.

Jag vill gärna att det ska finnas med bra synthar/instrument också som jag kan köra med midiklaviatur om man vill göra pålägg eller dylikt.

Förutom att garageband saknar timestretch så funkar det egentligen helt okej för att kopiera upp vers+hook och mixa volymen för att sedan föra över till min porta igen för jag har inte så bra ljudkort i min Mac mini, därför vill jag helst föra över delarna i mitt beat digitalt via u.s.b så att jag inte tappar ljudkvalité.

Men det riktigt fattiga med garageband är ändå ljudnivån. När jag exporterar det nedmixade beatet är volymen jättelåg och alla har det problemet med garageband. Så när jag ska maxa volymen slår den över lätt och det kan låta som skit. Så jag fick bränna mitt senaste beat på cd och sedan spela in i portan igen för att kunna höja volymen för spelar jag av direkt från datorn till portan så slår ljudet över eftersom det inte är så bra ljudkort, det klarar helt enkelt inte ganska hårt komprimerade trummor och bas.

Vad jag förstår och har sett finns det Cubase, pro tools och Logic. Om man har Mac vilket är bäst, ska jag köpa det vill jag inte bara ha en sequencer utan också synthar/instrument o.s.v.

Det måste gå att exportera i wav. Men egentligen hatar jag dator när det kommer till att göra musik, jag tycker det är svårt att lita på mjukvara. Allt låter som det ska när man mixar ner men sen blir det oklart när man exporterar eftersom det finns en mastervolym i programmet plus din mastervolym på datorn, ligger den ena för högt och den andra för lågt kommer beatet slå över eller få för låg volym. Spelar jag in beatet i portan vet jag exakt vilken volym det får.

Men jag ser det till att mastervolymen i programmet inte slår på rött, sedan exporterar jag till min porta och kanske lägger kompressor o.s.v där eftersom min boss-porta har bra EQ, effekter och kompressor.

Så kom gärna med tips på vilket program ni tror är bäst.

Här är en video jag spelade in igår när jag gör ett beat med min sp-808 och min rs-7000 som sequencer, fast jag ska nog spela in det igen fast i min sp-808 4-tracks sequencer för beatet slår över.

www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels

2010-12-23 16:14
Om du ska köra Mac så är logic att rekommendera. Det har allt man behöver och lite till. Jag har aldrig upplevt något av de problemen du nämner volymmässigt när man exporterar sitt projekt. Det kan dock bero på ett antal saker, bland annat att du endast kör i 16-bitar istället för 24-bitar eller att du helt enkelt mixat för dåligt.

Hur som helst så gillar jag personligen logic. Har provat cubase också men tycker att arbetsflödet är bättre i logic. Logic har även en härlig sample-editor där du kan redigera ljudfiler, time-stretcha och mycket mer.

Om du inte vill ge dig på Logic Studio, tror det kostar runt 5-tusen, så finns logic express vilket är lillebrossan för en billigare peng.

2010-12-23 21:22
Logic är helt klart ett nice program. Jag gjorde beats i bland annat Cubase förut på min laptop men har nyligen gått över till iMac och Logic så jag kan ta hem projekt jag arbetar på i min utbildning och vice versa.

Finns många bra funktioner, pluggar och instrument i logic och det är väldigt mycket man får för en så liten slant.

Ska själv köpa Logic Express snart, inge kul att sitta på ett fulex när man inte kan ta del av alla uppdateringar som görs. Som oftar fixar en hel del.

Express går på 2195 kr. Det du missar mot Studio är några program vid sidan av som man nog kan klara sig av utan om man bara är ute efter en grym DAW och sequencer.
Något annat som inte följer med i Express är det massiva ljudbibliotek som man får med i Studio. Runt 50gb med multisamplade instrument osv, men det är också något iaf jag skulle kunna klara mig utan för stunden.

I övrigt så fattas det typ bara ett par instrumentpluggar i Express samt möjligheten att mixa i surround.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-24 20:58
Okej, så logic alltså. Jag kunde nästan gissa att logic skulle vara det som gällde till mac.

Angående mixningen och när man exporterade så är det alltså i garageband och det är väldigt många som haft samma problem när jag frågat runt, det är inte alltså så att slutmixen blir dålig eller sämre utan att huvudvolymen blir så låg. Det är sedan när jag skall höja upp den i min porta det finns en risk för att det slår över men det är bara logiskt.

Men ljudkortet är inget vidare i min mac mini heller, så som jag skrev vill jag inte spela in eller spela av från datorn. Bara mixa digitalt och sedan in i portan genom u.s.b´n igen för att mastra beatet bara för i min boss cd-900 porta så spelar jag in alla kanaler med EQ´n och ett par effekter påslagna direkt för det blir mycket tjockare och tyngre ljud direkt. Men det beror lite på vad jag vill göra för typ av beat. Mer klassiska beats kommer jag köra direkt i min sp-808 för det är lite fetare att mixa med reglagen där än med en musknapp. Det är inte jobbigt att lägga bas i realtid heller för jag bara lägger på två kanaler i portan, först vers sen andra kanalen hook, så behöver jag bara spela i 16 bars åt gången och kanske 8 på hooken och det har jag alltid gjort med trummor eller vad som i min yamaha rs-7000 för jag lade alltid overdub istället för step sequencer i den så jag har suttit och nött trummor i 16 bars. Jag vet många med mpc kanske spelar 8 bars med fingrarna som högst. Inte alla men många. Vissa lägger bara 4 bars.

Men det jag vet 100% är att hårdvarusampler/workstation dödar dator i effektivitet och sound, det är min åsikt och den är svår att ändra på för jag har redigt provat båda två. Men alla vet att dator kan vissa saker som en sampler aldrig kan, oändligheten med kanaler, den totala friheten i vart man vill placera ut sina ljud o.s.v

Angående 16 eller 24 bitar, ändrar man den inställningen för ljudkortet i macen? Men garageband är ju ingen riktig höjdare heller, det är väl lite mer hip hop ejay än något annat.
www.alexanderadiels.com

2010-12-24 22:25
16 eller 24 bit väljer du i musikprogrammet.

Vad gäller sound kan man åstadkomma mycket med en dator i min mening :)
Bara man vet sina pluggar. Men såklart, det är svårt att få till ljudet av en Emax bara sådär. Jag saknar min.. :'(
Men tex en nyare mpcs låter ju som en dator i ljudet. Det man stoppar in får man ut i princip.

Men mycket hänger såklart på hårdvaran i maskinen. Både en dator och sampler arbetar ju digitalt. Det som ger ett annat ljud hänger ju på bland annat AD/DA omvandlarna i maskinen.
Sen bitar som tex missar i maskinens kvantisering bidrar till andra härligheter.
Finns faktiskt MPC60 templates till Logic. Någon duktig musiknörd som fört över swinget till midispår till datorn att använda :)

Men dator kontra hårdvara går att diskutera mycket. Gillar man inte att arbeta på dator kommer man nog inte få till samma känsla i sin musik som med den externa hårdvara man är van vid eller gillar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-25 18:38
Alltså jag håller med men jag har tänkt på det här och som jag ser det är det inte bara en fix idé det här med sound. Jag har själv varit väldigt modern och mogen i hur jag har sett på det tidigare, men då hade jag aldrig provat exempelvis en 16 bit sampler som dessutom låter bra. Min yamaha är mycket nyare och låter nyare, den går att få riktigt krispig och smutsig men jag blev så pass förvånad när jag köpte min sp-808 som inte är någon erkänd eller direkt omtyckt sampler. För när jag blev så pass förvånad att jag nästan fick gåshud över att den lät så pass mycket bättre, (och vad som är bättre är så klart subjektivt) så betyder det att den i mina öron låter avsevärt bättre än den mer moderna yamahan.

För vad jag förstår har den där Maschine sp-1200 emulator och den låter säkert väldigt bra, men det jag menar är att ingenting kan låta eller se ut som ett original, visst det är möjligt i teorin men ett original är alltid ett original och inte bara för sakens skull utan för att det hörs tillräckligt tydligt. MEN jag är inte omvänd till någon som enbart förespråkar gamla modeller för jag har aldrig varit så. Ingen tyckte att jag skulle köpa min yamaha, alla sa mpc och jag ångrade mig aldrig.

Men det jag saknar från yamahan är super sequencern som alla påstod var för avancerad men det är den inte.

Men jag vill inte byta bort fetheten, tyngden och krispigheten i min sp-808. Yamahan är också tyvärr liiiite vek, utan t.ex en bra porta med bra kompressor/eq så blir den lite tunn.

Visst dator är det ingen fel på, och om jag väljer att placera ut varje trummslag enskilt slag för slag med musen kan jag få exakt samma off beat och swing som om jag la trummorna för hand, jag kan dessutom rätta till dem exakt som jag vill om jag är lite missnöjd med t.ex hur en sare ligger på ett visst ställe men jag blir så frustrerad av att sitta jättelänge bara för att göra ganska enkla saker.

Så i teorin är väl hårdvara in till en dator det ultimata, att jag kan spela det för hand och sedan flytta lite på en snare som hamnade snett.

Därför undrar jag lite angående den här maschine. Det jag fortfarande inte fått svar på är om man måste ha ett bra ljudkort eller inte och om kvalitén helt ligger i datorns prestanda.

Fast helst av allt skulle jag nog vilja att jag hade haft en separat sequencer där jag kunde klippa till en sequence. Att jag spelade in en del trummor i 16 bars på en kanal och sedan kunde kopiera upp den till verser/hookar och sen göra likadant med resten av beatet. Att den också hade en step sequencer.

På sätt och vis skulle det alltså vara en sampler fast utan hands ondelen.

För min hade min sp-808 kunnat spela 16 ljud samtidigt eller flera padbanker samtidigt hade jag kunnat köra allt på en gång genom midi från min yamaha sequencer.

Där kom jag fan på en bra lösning. Om jag vill ha programmerade trummor kan jag lägga upp hela beatet i en lång sequence, som en pattern, där jag mutar en snare här och en hihat där o.s.v. Och har den delen mixad redan från början, då kan jag ha alla trummor och percussion på en kanal och vill jag göra extra pålägg kan jag bounca det spåret sedan. Sedan har jag 3 spår över att lägga samplingar och bas och övrigt på. Det går mycket snabbare och blir mycket tightare och mindre jobb men resultatet kommer bli bättre eftersom jag redan har mixat halva beatet då.

Men man lurar sig själv, man tänkte åh vad jobbigt att spela in en hel kanal i runt 4 minuter med bara trummor och sedan göra samma sak med alla samplingar. Det är fan 8 minuter av ens liv, det är ingenting. Ibland kan man sitta och pilla med muspekaren i tre timmar och bara ha hunnit arrangera upp grunden på ett beat.

Vad som kan låta omständigt kan ibland vara långt mer effektivt.

Men jag är ingen motståndare till dator, jag säger inte att jag tycker dator alltid skulle låta dåligt eller inte vara äkta eller sånt skit. Det är bara det att jag älskar pålitligheten i hårdvara gentemot dator.

Det är så lätt att komma åt någon ratt eller knapp i datorn med musen också.

Har jag lagt ner trummor och bas på varsin kanal i 4-track recorden så är dom locked och finns så länge jag vill, inget kan prajja inställningen där, och det är det jag gillar med att spela in den del.

Det är inte så att jag till varje pris skall vara någon puritan som vägrar använda dator som sequencer och måste gå omvägar för att känna mig mer äkta.

Jag vill ha det lättaste och bästa sättet men ibland måste man använda dator för vissa saker. Jag kommer t.ex ha alla basar och instrument från datorn men då kommer jag spela med keyboarden och spela in dem i min sampler och arrangera i pattern sequencern på yamahan.

Det enda jag aldrig kommer svika är vinyl, aldrig i motherfucker, men jag kommer inte bråka eller argumentera mot någon som samplar annat än vinyl.
www.alexanderadiels.com

2010-12-25 19:13
Ja, självklart är det ju så att olika 16 bit samplers också låter olika, beror också på AD/DA omvandlarna. En mpc3000 låter ju trevligare än vad en 2000 låter och båda är 16bit. Samma sak låter ju inte alla ljudkort likadant för att dom är 16 eller 24bit. Beror på kretsarna liksom :)

Så självklart är det inte någon fixidé med soundet! Saker låter olika! Något har mer värme, någon annan kanske mer krisp eller vad som helst. Allt beror på komponenterna i maskinen och hur bra/dåliga dom är.

Tänker inte argumentera för något då jag gillar båda. Jag har ägt sammanslaget 5 samplers/workstations, kört det separat eller kombinerat med dator.

Maschine vet jag väldigt lite om. Men jag kan tänka mig att ett bra ljudkort är trevligt att ha till den.

Vinyl, alltid såklart :)

2010-12-28 18:00
Soft beat i videon btw! Mullrar lite väl basen men schysst annars

2010-12-31 11:57
tack, ja jag vet basen är trasig på det, jag ska spela av det igen fast inte sätta ihop det i jävla datan den här gången, jag ska spela av direkt i 4 track recorder inte föra över med u.s.b till datan sen
www.alexanderadiels.com

2010-12-31 12:53
Jag skulle säga Logic eller Ableton. Det kvittar egentligen vilken DAW du använder, alla är bra på sitt sätt. Smaksak! Själv kör jag Logic men är ganska sugen på Ableton azzzåå.