I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

5 Allmäna tips tråden.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2010-12-19 07:11

5 Allmäna tips tråden.

Här tycker jag alla ska dra sitt strå till stacken och ge minst 5 tips som ni tycker kan hjälpa folk utvecklas, något alla behöver eller bara allmänt föder kreativitet. Om alla hjälper till så kan vi inte bara få en tråd som är rolig att läsa utan även hjälpa en hel del personer på vägen. Ps ni får skriva hur många tips ni vill.

Mina tips:

1. Prenumerera på tidningen Studio eller dylikt. Dom har mycket guider i hur olika saker fungerar, produkt-recensioner, intervjuer med stora artister och allmänt en väldigt bra hjälp på vägen. Internet är bra men det är alltid skönt att ta fram en gammal tidning från 99 och sätta sig på muggen i en halvtimme och läsa gamla intervjuer och recensioner.

2. Köp begagnat, nästan alla musiksaker har dåligt andrahandsvärde och är inte värt ens hälften av nypriset så fort du gått utanför affären. Har du en bra koll på vad saker och ting kostar så kan du ibland göra rejäla klipp på vend.se, blocket och tradera. Finns mycket pengar att tjäna och spara genom att köpa begagnat!

3. Golden Age PRE73, mest prisvärda preampen jag testat utan tvekan. Har lyssnat på jämförelser med äkta Neve 1073 och med priset i åtanke är det otroligt liten skillnad. Deras kompressor Comp 54 låter även den otroligt bra (Bättre än Vintage Design CL1 enligt mig).

4. Var inte rädd att utgå ifrån presets. Är ni osäkra på vad ni gör, vill se vad en ny plugin har att erbjuda lite snabbt eller bara vill göra nånting annat än det vanliga ni brukar göra så gå igenom presetlistan i eran plugg. Finns mycket fint att ta av från vissa tillverkare och det kan påskynda arbetet ganska rejält. "Åhhh jävla preset mixare" kanske ni hör ibland, inget fel i att utgå från presets enligt mig så länge man inte bara kastar på en preset och sen tror att det är bra.

5. Bounca ner och spara ALLT! Producerar ni eller spelar in egen egen musik så gör .wav kopior på allt ni gör, även om ni inte är speciellt nöjda med resultatet eller tror att det kommer bli något för man vet aldrig. Session filer är ingen idé enligt mig för chansen är minimal att ni kommer använda precis samma samplingar, plugins och program 5-10 år senare. Jag fick precis reda på att två stora artister har rappat på ett beat jag producerade för runt 5 år sen, hade vart jävligt kul att kunnat mixa om och gjort en riktigt bra version av den låten för som det låter i dagsläget är det inget man med stolthet visar upp då man utvecklats massivt sen dess. Självklart har jag ingenting av det sparat så nu är det försent...


En liten regel, ni får inte kommentera tråden utan att ge tips först. På så sätt kan vi hålla den levande lättare :)

Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se