I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med mastring

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-10-21 12:53

Hjälp med mastring

Hejsan, jag har spelat in en låt på en studio , där producenten mixade och mastrade låten. Det var ok kvalite på låten men jag tyckte att det lät "dränkt" på nåt sätt. Därför öppnade jag låten själv i adobe audition och drog på bara "mastering - gentle & wide" effekten. Tyckte det lät renare och bättre än producentens mastrade version.

Men då är frågan, förstör jag mastringen i själva låten eller nåt?

tack på förhand

2010-10-21 14:19
Låter det bättre så låter det bättre, men försök att inte fastna på detaljer utan lyssna på helheten. Kolla gärna låten i andra system också så som hörlurar, olika högtalare osv. Låter din version bättre i alla system så är det bättre helt enkelt.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se
Producent

2010-10-22 20:44
Men generellt ska man inte mastra en mastrad låt.

Blir kaka på kaka och borde förstöra dynamiken.

Kolla om producenten kan bouncea låten bara mixad och mastring så att du kan mastra den själv.

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2010-10-22 21:35
Nä generellt är det ett "big nono!", men som sagt låter det bättre så låter det bättre. Men jag vet inte hur mycket erfarenhet herr vaffandå har så det kan ju vara så att det är den gamla "låter det högt så låter det bra" som är framme och spökar också :)

Jag kommer på mig själv med att "mastra" många beats när folk skickar låtar som ska mixas och det bara finns en stereofil av beatet. Lite, lite EQ och ibland en mild buskompressor brukar kunna öppna upp det mesta. Detta är dock bara om jag känner att voxen och beatet krockar alldelles för mycket och att det finns plats att använda kompressorn, är den sönderkrossad finns det sällan något att göra.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se