I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En fråga om upphovsrättslagen

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-09-17 12:53

En fråga om upphovsrättslagen

Är det olagligt att återskapa instrumentaler på sitt eget sätt och sedan sälja dem?

2010-09-17 12:59
Förlåt om jag var otydlig. Om man t.ex. försöker återskapa "Eye of the tiger", eller "The winner takes it all" instrumentalen.

2010-09-17 13:21
Bra fråga! Bokmärke.

2010-09-17 14:05
helt klart olagligt om du inte delar med dig till uphovs man. men folk verkar inte bry sig endå.
man kan ju köopa midi filer o karaoke överallt av privat personer
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-17 23:13
Så det är alltså olagligt? Om folk inte bryr sig spelar ingen roll jag vill inte göra något olagligt.

2010-09-18 06:15
Nån svensk skitgrupp gjorde ju en cover på "Upside down" och lade egna vokaler på deras version vad jag hörde. Var det inte BWO som gjorde detta? Det har mindre betydelse vem som gjorde det i mitt tycke. Så länge upphovsmännen får sin del av kakan så är det helt ok för mig.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2010-10-27 12:50
Det är inte olagligt men upphovsmannen till originallåten ska ju ha sin upphovsmannadel, som förhandlas fram vanligtvis via ett förlag. 70år efter den siste avlidne upphovsmannens död är verket fritt att använda. Dvs du kan göra remakes på gamla klassiska låtar om du vill, utan att oroa dig för upphovsrättsligt intrång.
Producent/Songwriter
www.myspace.com/pitchtunes

2010-10-27 13:12
jo det är Olagligt. du kan inte bara göra det och stim regga den.
du måste be om lov osv.

kolla abba tex. alla utom madonna har blivit nekade av b&b.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-10-28 00:48
Maxmixmaster har det, det är olagligt så länge du inte har upphovsmannens tillåtelse

2010-10-28 03:56
Vad jag vet i låten "Swinging in the jungle" gjorde Scooter en remix innehållandes Abbas "The arrival" melodi, de fick smaka och fick göra om den låten med en helt ny melodi som var mycket sämre.

Nu har jag letat ganska länge efter den nya melodin, men här är i alla fall Scooters och Abbas versioner vid sidan av varandra:

ABBAs original:

ABBAs melodi, lyssna vid 0:42.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2010-10-28 18:32
Det går inte att ta någon annans melodi som i exemplet ovan. Dock går det bra att använda samma ackordföljd utan att hamna i problem.

Men som nämnts tidigare så är det lovligt att göra covers, sampla osv. så länge det godkänns av upphovsmannen och ev. skivbolag.