I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Använda instrumentals?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-08-22 18:48

Använda instrumentals?

Hade en liten fundering. Hur är det med instrumentalversioner av artisters låtar, får man använda dom hur man vill eller? Eller är det olika beroende på vad artisten själv säger och tycker? Tänkte använda en instrumentalversion av en låt på ett slags promotionklipp jag tänkte göra, för ett fanzin. Vad är det för regler som gäller?

2010-08-22 19:15
Sök och du skall finna
/viktigpetter

annars, så tror jag att det som gäller är att du inte får tjäna pengar på det du gör.
Du får göra covers & du får spela in på det och släppa. men att tjäna pengar på det är nog ingen smart idé, men sen när det gäller fanzin så är det ju knappast något att oroa sig över skulle jag tro, tror inte polisen kommer och knackar på din dörr för du använt en Jay-z instrumental t.ex.
vad gör en rappare egentligen? www.myspace.com/dumhet

2010-08-22 23:14
nej nej och åter nej, du får inte använda nånting utan tillåtelse... men risken att åka fast är 0
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2010-08-24 00:13
nej nej och åter nej, du får inte använda nånting utan tillåtelse... men risken att åka fast är 0

Precis! en fällande dom i sverige har inte hänt.
Och ändå har lagen existerat RIKTIGT länge (upphovsrättslagen)

Men som sagt. Du får inte ens ta en tusendelssekund ur en låt..juridiskt sätt.
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt