I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fuck you and have a nice day Audition!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2010-08-10 00:59

Fuck you and have a nice day Audition!

I slutet av 90talet så ville jag leka med ljud, så jag laddade ner en demo av Cool Edit 2.0. Pillade och tyckte väl mest bara det var roligt att hålla på med accapellas och instrumentaler och hade väl aldrig något mål med det jag gjorde.
Runt 2002 fick jag för mig att jag skulle börja spela in egen musik så jag köpte en mikrofon och ett billigt mixerbord och utav enkelhet så laddade jag ner Cool edit igen eftersom jag redan kunde med det litegrann. Så har det i princip fortsatt, körde med Audition i flera år för att det var bekvämt och man mer eller mindre inte orkade byta.

Men ju mer avancerat jag börjat gå in i musiken ju mer har jag stört mig på att det är mycket i Audition som antingen är skitjobbigt att göra, eller inte gått överhuvudtaget. Bara grejen att inte kunna spela in och spara ner i 24bit är ju helt absurd med tanke på att det är studiostandard sen lång tid tillbaka. Inte nog med det så har det vart otroligt ostabilt på varenda dator jag kört det på och jag vet inte hur många sessions som försvunnit under årens lopp. Under tiden har jag tittat på andra program men det är inget som jag verkligen har känt passat mig. Pro Tools är skitbra, men deras monopol hatar jag. Jag vill kunna välja hårdvara själv utan att ett program ska säga åt mig vad jag kan och inte kan använda. Cubase, bra program men klarar inte av rörigheten som råder i det. m.m, m.fl.

Nu har jag äntligen bytt till den perfekta kombon för mig, kan göra allt jag vill och mer därtill. Datorerna mina har aldrig verkat stabilare och än så länge har jag inte blivit av med en enda fil. Inte nog med att mixningen har förbättrats avsevärt pga arbetsflödet, men även musiken i sig pga att det är lättare att snabbt få igång en ny tagning och göra om nånting som inte sitter perfekt (även om det är 24 spår med trummor).

Så min fråga är, varför kör folk med Audition när det finns så jävla mycket bättre program? Eller ännu värre Cool Edit där det finns ännu mindre och sämre funktioner? Om det var för att det var ett bra nybörjarprogram så hade jag kunnat förstå det, men det är ju inte ens det...

Min största ånger som studioägare är att jag inte bytte tidigare så mitt tips till er som sitter med Cool edit eller Audition är; kolla vad som finns på marknaden, se vilket som passar er bäst och BYT!!!. Oavsett vad ni sysslar med för musik, hur ni gillar att jobba så tror jag det finns minst ett program som är skönare och lättsammare att jobba med än Audition/CE.

Nu har jag gnällt klart, diskutera om ni vill.

Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se