MPC 2000 xl eller mpc 3000
Tjenare jo jag har tänkte att inhandla en mpc har tidigare bara arbetat me midi key i logic , börja trötta på de soundet och vill göra lite mer åt boom bap hållet , så ska nu köpa en mpc för som sagt trött på jobba i mjukvara och alltid velat ha en sampler , så undra vilken man ska slå till på en 2000xl eller 3000 , någon som har erfarenhet av båda och vet för och nack delar me dessa, va de har för sound etc .. eller om ni föredrar någon annan mpc, själv är jag väldigt intreserad av 2000xl tack på förhand Peace Out (min stavning kanske e skit )
Du kan göra boom bap på mjukvara också, (som man hör många gånger) det har inte med vad du använder att göra utan hur du använder det! Men men om du nu redan har bestämt dig så hade jag satsat på en 3000, den är dock svårare att få tag på! One! / EB
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
absolut kan man göra bom bap i mjukvara men gillar värkligen soundet från mpc'n som jag personligen inte tkr att jag fått i någon mjukvara jag använt , även en enkelen heten i mpc och kännslan , men de e ju väldigt individuellt va man tycker . jo hittat 2 st mpc 3000 men de går på crika 11 000 till 12 000 så blir troligen en 2000xl för den går för nästan halva priset .
Fråga... varför vill man betala så mycket för en mpc? Vad är killer app'en som får någon att betal det??
gillar värkligen soundet från mpc'n de gamla har ett annat sound om man e ljud bög som jag
okey... ganska säker på att mpc'n inte kommer förändra ditt sound. och det borde du veta om du är "ljud bög"
@Andre_B: han menar nog själva utljudet inte soundet på hans musik
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Men skaffa ett gammalt dåligt ljudkort istället då...
Men skaffa ett gammalt dåligt ljudkort istället då... dåligt ljudkort.. Ljudet blir väl inte sämre.. eller missade jag något han skrev?
Producerat material till minst högsta nivå Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
Kanske finns något gammalt 12bit ljudkort som låter coolt :) Zillio Grejjen med gamla samplers är just den att dom låter "dåligt". Antalet bitar och i hur hög samplingsfrekvens bestämmer ju bland annat hur bra ljudet blir. Men sen så är det ju inte bara specsen utan även AD/DA (analog till digitalomvandlarna) som ger sitt sound. Så det är ju självklart hårdvaran som bestämmer soundet. Finns ingen bitcrusher jag testat som kommer i närheten av att låta så härligt som min gamla E-mu Emax gjorde.
okej jag ska inte säga nåt :) har aldrig ägt något som är äldre än 2005 ;D och inte en sampler överhuvudtaget för den delen :) men tänkte mer på att om man köper en mpc 3000 kan ju inte ljudet bli detsamma i mpc2500xl om man köper ett "dåligt ljudkort" En fråga angående MPC kan jag väl ställa. är MPC2000 samma sak som MPC2500xl?
Producerat material till minst högsta nivå Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
oj sorry för dubbelpost. Menade självklart MPC2000 och MPC2000XL Såg en annons där det stog MPC2000 :)
^^nej i XL utgåvan finns det ett par fler funktioner och framför allt ett par effekt spakar extra :)
Jaha ok :) tänkte eftersom den annonsen jag såg va den så billig. 4000:- utan fel (MPC2000.. inte XL) Men tack iaf :)
4000 tycker jag är ganska normalpris för en 2000. Är ju en lite äldre maskin men samtidigt inte lika mycket kult och sound som en 3000 eller 60
jag vet att det inte blir samma sak att köpa dåliga ljudkort. Men jag fattar inte hur man kan lägga ut så mycket pengar på en MPC. För mpc'n är byggd av dåliga dator delar och har extremt begränsat mjukvara. Vart ligger värdet?
Värdet ligger väl i att folk gillar själva soundet och maskinen. alla gillar inte att jobba i mjukvara?
Producent
2010-07-27 22:15
det är inga extra effektspakar på xl om du inte tänker på direkt access knappen till track mute och det, största skillnaden är zone edit om man vill klippa upp samplingen i ett antal zoner som är jämnt fördelade och ändra på dom manuellt men jag tycker det går lika bra på 2000 att bara kopiera den och ändra start och end points typ samma sak. vill du ha ett mer boom bap sound garanterar jag att du inte kan få det av att bara köpa en mpc 2000 eller 3000 heller för den delen det är inte märkbar skillnad i själva ljudet för ett standard eller snäppet över standard öra och det är såklart som sagt som alltid vad du gör och inte på vad, men snackar man själva ljudet ska du ha nåt som en sp1200, emax, eps, studio 440 om du vill ha fet distinktiv lofi eller snäppet mindre märkbar spec efter mix men ändå fet är mpc 60. och jag lovar du kommer va mindre produktiv om du är van vid datormiljöns bekvämligheter om inte inspirationen för själva maskinen tar över. fattar du vad du gör blir det nog snabbare för dig att arbeta, men har du aldrig haft en sampler förut, är nog 2000xl mest pedagogisk eller antar jag 2500 men har aldrig provat den
BLEZZ BEATS Köp Ays'n'Beez - The Epidemic på kassett på
COULISSE
spacecat P21 , du värkar kunna mkt. men som sagt vad
du gör och inte på vad aboslut men trött på mjukvara, och till en början lär det bli mindre produktivitet men halva grejen är väll allt lära sig nya grejer och utforska men va jag har märkt när jag använt en mpc 2000xl lr att jag tkr de va lättre än någon mjukvara jag andvänt , kommer troligen bli en mpc 2000xl pga av priset och den värkar vara den som passar mig 4000-5000 kr känns inte så farligt för en riktigt bra sampler .
Producent
2010-08-03 17:48
jag kör på en mpc 1000 och det är absolut en grymt bra mpc förutom att padsen har fått mycket kritik och om man köper en mpc så borde man köpa upgrade padmattan eller en som redan har padmattan i sig. hade jag gjort om mitt köp idag så hade jag backat ett steg och köpt en mpc 2000XL tycker att padsen är skönast av alla mpc och jag gillar att man kan fälla upp displayen vilket man inte kan på mpc 1000. det är egentligen en smak sak. men 3000 hade jag nog aldrig fått för mig att köpa.
End Of Earth Records!
En fråga; Måste man sampla in egna trummor eller finns det redan "i" maskinen? Isåfall, hur gör man det smidigast?
Vila i frid, Andrés 'Grioa'.
Producent
2010-08-03 20:33
du måste sampla alla ljuden. ja även trummor. det finns inga genvägar. ta tag i en bra vinyl och sampla antingen en fyra eller ta och sampla kick, snare, hi hat ect. sen kan du mixa sounden i mpcn
End Of Earth Records!
Jag hittade massa trummor för mpcs på nätet som gick att ladda ner, hur får man in dessa i själva mpc'n?
Producent
2010-08-03 21:10
du samplar in dom eller så för du över dom på minnet. om du nu har disk så får du lägga över dom på disken eller om du nu har minneskort så får du lägga över dom på minnes kortet.
End Of Earth Records!
Hur samplar jag in dom via datorn till MPC då? Tack för att du tar dig tid att svara föresten!
Producent
2010-08-03 21:44
precis som allt annat du behöver sampla. du får skaffa en sladd som har 2 tele på ena sidan och andra sån vanlig liten tele. eller beroende på vad du har för ljudkort. jag hade samplat via mitt mixerbord som jag har kopplat till mitt ljudkort. då behöver jag bara en sladda med rca på ena sidan och tele eller mic gång på andra. svårt att förklara. hoppas det underlättade lite
End Of Earth Records!
Vad är det för ljudkort du har? Jag har en mixer och ett ljudkort i datorn och sedan har jag ett externt.
Producent
2010-08-03 22:32
jag har phase 22. men om du har externt så kan du ju bara plugga in mpcn där. kollar du på vad msn hör för gångar och ditt ljudkort så borde det vara enkelt att hitta en sladd att använda.
End Of Earth Records!