I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bättre mik ljud via IR

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2010-06-12 05:21

Bättre mik ljud via IR

Dags att släppa ännu en hjälpande ledtråd till er som är intresserade av att få er inspelning att få ett bättre djup. Jag snackar om reverb i första hand, men det finns även reverb som simulerar mikrofoner, så därav titeln.

Först lite bakgrund om IR. Det står för Impuls Respons, och är en inspelning av ett rums utformning. Stå mitt i ert vardagsrum och knäpp en gång med fingrarna så hör ni hur ljudet studsar runt i lokalen. Det är det som kallas för IR. Resultatet är en wavfil som innehåller en avbildning hur rummet ser ut. Det finns olika sätt att tillverka de ljuden på, men det spar vi för ett annat ämne. :)

Så hur använder man IR filer? Först måste du ha ett reverb som kan använda dem, ett bra gratis alternativ är LiquidSonic's reverb kallatReverberate LE. Det finns till Mac och Windows. Det du här näst behövver är själva IR filen. Det finns ett IR bibliotek som innehåller en hel del gratis IR filer. Ladda in Reverberate LE som en effektplugin. Ladda därefter in den IR fil som du vill använda. Därefter så skickar du mikrofonen till den kanalen du har reverbet laddat på. Det är inte säkeert att du får den effekt du strävar efter. Att omvandla ljudet från en datamik så den låter hightech kan göra så att det låter som en datamik med hightech mik simulering. "Skit in - skit ut" gäller fortfarande.

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)