I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

För er som gillar att trixa med MIDI

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2010-05-01 09:56

För er som gillar att trixa med MIDI

Det finns inte bara audio effekter som ni säkert vet, men det finns även ett stort antal MIDI effekter som är helt gratis att använda. MIDI effekter tar lite längre tid att konfigurera beroende på hur din DAW (digital audio workstation) är uppbyggd.

Innan jag går vidare så bör det sägas att denna tutorial är skriven för FL Studio folk.

I det här exemplet nedan kommer pluggen ReaJS spela en stor roll, så börja med att tanka hem och installera den. ReaJS ingår i ReaPlugs VST FX suite.

JS är en plugin standard för Cockos Reaper, ReaJS är en script tolk som klarar att läsa in JS pluggar och använda dem som VST, med andra ord så behöver du inte Reaper för att få del av det här godiset. Det kommer med en hel del audio pluggar, men även flera mycket bra MIDI pluggar, och det är de vi ska fokusera på nu.

FL Studio använder sig av MIDI portar, så du måste först konfigurera vilka portar som ska användas. Dessutom så kan du inte skicka noterna direkt till det plugin som ska använda sig av den modifierade MIDI ström som du sätter upp, utan du måste skicka noterna till pluggen via en MIDIout kanal. Men kort sagt så konfigurerar du FL Studio såhär:

MIDIout utport > ReaJS inport
ReaJS utport > VST plugin inport.

Du ställer in portarna i pluggarnas inställningsdel. I FL9+ så klickar du på knappen uppe näst längst till vänster i namnraden.

Det enklaste sättet är att sätta MIDIout's utport till 0 (förinställt), sätta ReaJS inport till 0. Nu har vi etablerat kontakt mellan MIDIout och ReaJS, nu ska vi etablera kontakt mellan ReaJS och den VST plugg du vill använda. Sätt ReaJS utport till 1, och VST pluggens inport till 0. För att lägga till mer MIDI effekter så får du ställa in VST instrumentets inport på ett snäpp högre, och samma för den nya ReaJS pluggen.

Med detta sagt (hoppas ni hängde med) så ska vi nu ta itu med några praktiska exempel.

Exempel 1: Göra pianot mer mänskligt.

1. Ladda in ett VST instrument.
2. Ladda in ReaJS i en effektplats.
3. Klicka på Load i ReaJS fönstret, bläddra fram till IX > MIDI Velocifier II.
4. Börja med att ställa in parametrarna Value på 67, och Variation% till 37.

Nu har du ett subtilt varierande anslag på varje not som pianot spelar.

Exempel 2: Ännu mer mänsklig kännsla

Vi fortsätter med exemplet ovan.

5. Lägg till en till ReaJS.
6. Ladda in: Schwa > midi humanizer
7. Baseline velocity bör du låta vara orörd
8. Ställ in "Add 1 beat delay" till yes, du måste göra det här för att kunna få mest realistiskt resultat.
9. Bias timing humanization ska ha värdet -7.6
10. Timing humanization level bör ha värdet 10.0
11. Velocity humanization level bör ha värdet 10.0
12. Ställ in vilken MIDI kanal som ska påverkas.
13. Låt de 2 nedersta parametrarna vara, de kommer ändå att ställas in med varje ny MIDI not som tas emot.

Viktigt: I och med att en fördröjning på ett slag har införts så måste du spela instrumentet ett slag iförväg för att det ska synkas rätt till musiken.

Skoj: Automatisera "Bassline velocity" genom ett automatiseringsklipp för att få mer kontroll på hur noterna spelas.

Exempel 3: Höj höga noter med 1 oktav

Det här exemplet är mest på skoj, jag vet ju inte om ni kommer använda det här, men det har sina fördelar. Kunna stämma om valfri del av det som spelas till en annan tonart är ju trots allt kanska mäktigt för de som är inne på elektroaukustisk musik. Jag är det bitvis.

1. Ladda in ReaJS
2. Ladda in inställningen MIDI > Midi_transpose
3. Ställ in Note range min till 60.
4. Spela på din klaviatur, som du hör så är allt ovanför mitten C uppstämmt med så mycket du angav.

Kom ihåg: MIDI skickar ut not på och not av signaler, vid transponering så skickas det en notpå signal med original noten, men när tonen höjts så kommer noten över skicka ut en not av signal. Det innebär att noter kan fortsätta spelas även efteråt.

Avancerad användning:

Som ni ser så finns det en Edit knapp, öppna den och du kan redigera det script som effekten utgörs av. Detta är dock för stunden totalt överkurs för mig, och jag tänker därför inte gå in på några detaljer här. Dock finns det ett forum för er som är sugna på att kasta er in i den jungeln.

Jag hoppas ni fått ut något av den här tråden, har ni några som helst frågor är det bara att ställa dem till mig så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)