I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Samtal om MPC 1000 och Hårdvarusamplers/workstations i övrigt

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-04-11 17:49

Samtal om MPC 1000 och Hårdvarusamplers/workstations i övrigt

Hej jag skulle tycka det var bra om det kunde startas lite samtal kring de nyare MPCsamplers som finns i förhållande till likvärdiga samplers och workstations.

Det jag sett av mpc 1000 får den att framstå som tämligen gedigen och stadig. Men jag har hört från inte bara ett håll utan flera att padsen kan dö på den redan efter ett år eller mindre. Beror det uteslutande på fattig hantering eller beror det på fattig kvalité?

Min yamaha rs7000 har ingen knapp eller pad som har dött ändå har jag använt och spelat/triggat ljud samplingar på samma knappar under ett par år. Den var begagnad när jag köpte den vilket iofs inte behöver betyda att den var särskilt använd men i alla fall.

Syftet med att köpa en ny sampler skulle givetvis vara att den var ny och inte på väg att falla ihop utan så långt ifrån förfall som möjligt. Vad jag kan se finns det inte så otroligt mycket att välja på i prisklassen mpc 1000 ligger inom.

Vet ni andra varianter på samplers/workstations som ligger i samma prisklass skulle det vara toppen om ni kunde tipsa.

Ni som har mpc, hur tycker ni det fungerar att lägga bas i den t.ex. Hur lättsam är sequensern, är det smidigt att lägga upp intro/vers-brygga/hook och spela av beatet färdigmixat eller exportera det färdigmixat.

Är det bra kompressor i mpc´n och vad finns det för effekter egentligen. Finns det bara reverb/delay/kompressor eller finns det olika typer av distortion och effekter överlag?

Ni som köpt ny mpc 1000 hur mycket minne har den som standard och är det någon som provat att göra remixer direkt i samplern med tanke på hur mycket samplingsminne det ändå verkar vara.

Att lägga acapella och mixa med ditt beat direkt i samplerns sequenser o.s.v.

Hur låter det om man samplar en elorgel t.ex och sen kopplar in sin midikeyboard och spelar, låter det bättre än man skulle kunna tro eller låter det sämre.

Jag tycker det verkar smått oroande att så väldigt många har haft problem med sina pads och liknande. Bara för att det verkar tämligen lätt att byta pads själv kostar det väl runt 1000kr minst och det ska inte behövas helt enkelt.

Min sampler har smart media kort på 128 meg och det är en anledning till att jag vill byta upp mig, inte den enda och avgörande dock. Den stora anledningen är att line out och line in glappar och det skulle tydligen vara ganska dyrt och omständigt att byta till nya kontakter.

www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels

2010-04-11 19:50
dom nyare mpc1000 ska ju ha pad uppgraderingen redan installerat i dom, jag hade inte pad uppgraderingen på min som jag hade i 1,5år och det var ingen pad som strulade för mig iaf .. och skulle man köpa en begagnad som inte har uppgraderingen så går den på runt 1800:- tror jag

sen tycker jag inte att det är några problem att lägga bas vare sig det är med hjälp av padsen eller ifall man kopplar in en midikeyboard och gällande uppbyggnaden av beats så har iaf dom nyare mpc "song mode" eller vad det nu än heter där du smidigt kan arrangera upp alla dina sequenses.

jag har aldrig använt effekterna i då jag trackar ut mina låtar till en DAW men vad jag har hört så fungerar väll dom, inget jätte märkvärdigt men samtidigt inget dåligt heller och dom går att uppgradera till 128mb i RAM och kan väll ha hårddiskar upp emot 80-120gb tror jag

har säkert missat något men någon lär ju rätta mig ifall jag nu skulle ha fel
http://www.myspace.com/loosecannonbv

2010-04-11 22:13
tackar, så det här med padsen, köper jag en ny mpc1000 från affären nu, den svarta, så skall padsen ha den nya uppgraderingen som förhoppningsvis skall ha ännu svårare för att prajja?

Får givetvis dubbelkolla innan eventuellt köp men tänkte ifall du visste det eller egentligen bara hade hört det i förbisvängen.

Är det någon som har ett m-audio keyboard till sin mpc och det funkar utan problem med midin?
www.alexanderadiels.com

2010-04-11 22:19
aa precis är ganska säker på att det är samma pads som på mpc2500 och 5000, det var väll att akai överlät produktionen av padsen till något annat företag eller vice versa sen med tanke på hur många som fick problem körde dom på som vanligt sen ..

är väll alltid bra att kolla men är nästan säker på att alla nya är med pad uppgraden

jag har en m-audio axiom som fungerar utan problem

2010-04-12 11:19
Säger som loosecannon, inga problem alls att lägga bas med padsen, funkar bra. Även om jag själv nog skulle föredra att lägga med keys i slutändan.

Jag vet inte hur många mer effekter som finns i nyare mpc's jämfört med vad jag har i min 2000xl. Men jag har ju dist, chrous och flanger tror jag, förutom reverb, delay och EQ.. EQn tycker jag är väldigt svårarbetad i 2000xl, tycker den inte är bra alls rent av. Det som fungerar bäst är delay och reverb. Sen kan man ju leka lite med dom andra med. Men akai har väl aldrig kört med nå monstereffekter i sina mpc's.
Kan inte tänka mig att kompressorn i 1000 är så väldigt bra, kanske gör sitt jobb på vissa grejer dock.

Nya mpcs ska komma med nya padsen. Var väl att akai tog över produktionen av padsen själva först, vilket gav dåligt resultat. Sen återgick dom till sin gamla tillverkare av pads.

Själv skulle jag gärna sälja min mpc och testa någon helt annan workstation, vad som nu finns.. Skulle vara kul att testa något nytt. Plus att alla har ju fan mpc :P Nog för att det är bra om man vill ha hjälp med något. Men den har blivit väldigt väldigt hypad ändå.

NI Maschine är något jag tycker verkar grymt. Men det är ju ingen hårdvarusampler. Men nog värd att kolla in för man kan jobba som med hårdvara vad jag förstått
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-12 12:02
Ja okej då förstår jag angående padsen. Nej det är nog sant att mpc aldrig kört på effektlinjen och det är också det som jag tyckt varit lite synd för det kan vara smidigt att kunna lägga många sjyssta effekter även om man inte tror att man kommer vilja göra det. När man väl har möjligheten använder man det nog mer. Space echostil på ett litet ljud bara.

Men jag är inte alls lika inne på att jag nästan ska ha lite minne och råare/krispigare ljud för det handlar ändå om vad man gör med det. Och jag behöver inte fundera så mycket på vad jag kommer göra mest för typ av beats, det är ju bara att tänka tillbaka på vad man gjort mest av, iofs skulle det kunna ha sett lite annorlunda ut om jag haft en annan maskin fast snarare är det nog tvärtom för min sampler är väldigt musikalisk och inte bara en tom låda med pads. (inte för att mpc är det alltså, men i förhållande)

Och trots det har jag ändå gjort rätt uteslutande boom bap och jag vet att jag inte kommer ändra mig och bara börja göra electro t.ex.

Angående effekter så är det ju inte så svårt att spela in vissa ljud genom någon liten effektbox eller liknande om man har det. Jag är så van att varje gång jag ska göra ett beat få spela av varenda litet ljud så jag kommer inte tycka att det känns omständigt.
www.alexanderadiels.com

2010-04-12 12:06
Om man samplar en pianoton, kan man ställa in så att den hamnar över alla tangenter på ens keyboard? Och blir det exakt upplagt som vilken synth som helst oavsett vad det är för samplad grundton? Och funkar t.ex pitch bend och modulatorhjulet en keyboard när man kopplar den till?

För i så fall spelar det ju ingen som helst roll att en mpc är tom på instrument, snarare tvärtom för då väljer man bara ut de bästa man kan hitta och spelar med snarare än att tvingas ha 300 synthar liggandes i som man inte vill använda mer, eller av lathet använder i varenda beat man vill ha pålägg i.
www.alexanderadiels.com

2010-04-12 15:06
Har aldrig samplat en pianoton och lagt över klaviatur med mpc. Bara lagt över pads, finns säkert någon som kan svara bättre där.

Det jag dock tänkte säga är att det kan låta ju rätt dåligt att sampla en ton av något instrument och lägga över en hel klav. Man tappar väldigt mycket av själva instrumentets övertoner och klang när man börjar gå upp eller ner för mycket i pitch. Även om man nog kan få en del coola eller schyssta resultat också.

Vad kan en rs7000 gå på btw? Tycker det verkar lite intressant att den har en synthesdel också
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-12 15:17
om man gärna vill använda klaviatur så kanske kolla på piano-workstations? Alltså typ ASR-10 (iofs gammal) men korg TR, triton, yamaha motif och såna nyare som man kan sampla med.

2010-04-12 16:14
har också tänkt på att det hade varit roligt att testa något nytt, har kollat väldigt mycket på rolands MV-8800 som verkar jävligt nice .. hade NI Maschine ett tag och det är en väldigt bra maskin just för att du har knappt några begränsningar samtidigt som det känns lite som att arbeta med en hårdvaru maskin, men utan att låta för mycket "jag måste vara äkta" så saknade jag själva känslan eller vad man nu ska kalla det i mpcn jag hade innan så jag bytte tillbaka igen...

men annars tycker jag att mpc (eller varlfri sampler) och en dator tillsammans är nice kombo

2010-04-12 17:06
ja, det är dumt att begränsa sig att bara göra det ena eller det andra, iaf tycker jag att det är kul att variera lite.

jag har iof en gammal roland sequencer som jag aldrig använder för den är så meckig. När jag hade en EPS så blev det mycket gjort, verkligen snabbjobbad, både sampling och seq.

2010-04-12 17:19
MV-8800 har jag sett lite förr, verkar jäkligt maffig. Nästan lite för maffig för min smak ändå haha. Men jag har tröttnat lite på mpc igen och något annat skulle vara kul att leka med. Fast jag faller alltid tillbaka till dator också vilket jag kört med som absolut mest genom åren ändå.
Men något mer vid sidan av. MPC är lite begränsad i effektutbudet i boxen tycker jag. Jag är ganska kaotisk när jag gör musik och vill gärna göra mycket samtidigt ibland, därför dator passat så fint =) Kan jag leka mycket.

2010-04-12 19:51
Den Rolandsamplern, är det den större som mer eller mindre har tittat på mpc´ns storlek och upplägg av pads? För det finns en roland som man kan köpa för runt 2000kr med orange färg som detaljfärg och resten av lådan svart. Men de padsen är nog inte anslagskänliga men den verkar ha bra effekter och den hade runt 17 minuter eller mer i samplingstid o.s.v. Men som sagt var, det är alltid en risk att köpa begagnat och jag vet inte om jag har tid att satsa och ta den risken med slitage igen. Hade jag varit 16 så hade jag säkert tänkt annorlunda. Sen verkar den en aningen flexig lite i onödan. Den laserstråleeffekten verkar mest vara för syns skull, självklart kan man säkert göra bra och användbara effekter med den men i slutändan handlar allt om att ha en stadig, pålitlig och lätt och logisk sampler. Vill man ha en rewind eller effekt som gör att beatet saktar ner som en skiva mitt i låten kan man alltid lägga sånna saker efter det att beatet är avspelat och mixat, göra det i en dator. En livesampler mer än något annat egentligen. Iofs kan mpc användas som en redig livemaskin också, det har nog ingen missat.

Angående att sampla piano, ja det låter aldrig bra egentligen, men vissa synthar och elpianon kan låta bra, synthar i synnerhet.

Vill man spela och göra pålägg kan man ju göra det vid sidan av och sen sampla sig själv eller bara spela efteråt ovanpå mixade trummor som man exporterat från samplern. Fast min data klarar inte direkt att användas som synth, det blir fördröjning. Men en mac jag provat fungerade jävligt bra ihop med min m-audio. Riktigt snygga instrument i faktiskt, i det vanliga garageband. För att vara något som hängde med också.

En rs-7000 verkar ligga rätt stadigt runt 5000kr begagnad. Jag trodde absolut inte på han som sålde sin till mig när han i hans annons hade skrivit att nypris var en bit över 17.000. Nu kan jag tycka att det är väl ingen extremsumma med tanke på vad samplers kan kosta, men den kostade det på musikbörsen samtidigt som jag köpte min för 5500kr och den var i väldigt bra skick.

Jag skulle som sagt kunna tänka mig en sån äldre roland, jag tror den heter roland 808 faktiskt, kolla på youtube ser ni. Den såg jag nyss för 2000kr. Men det är zipskivor o.s.v och köper jag en ny mpc nu så har jag väl garanti räknar jag med samt att jag vet att man kan köpa flashkort. Sen är det väl som med allt annat att det utvecklas oavsett man vill det eller inte. Men det blir som tryggare på ett sätt att köpa nytt känns det som.

Sen i ärlighetens namn kan man inte fullt ut lita på någon när man köper begagnat. Många är hederliga men många tänjer lite på det mesta. Är ett instrument oanvänt kan det lika väl vara använt i knappt ett år.
www.alexanderadiels.com

2010-04-12 20:59
Kikade in roland samplern nu. Roland SP-808 alltså? Tror nog inte det är något. Iaf inte om man kikar på dess "polyphony" som säger 4 stereo voices. Vilket alltså max borde bli 4 stereosamplingar som spelar samtidigt eller kanske 8 mono.. För begränsat =)

2010-04-13 12:06
Ja det kollade jag aldrig på eftersom jag inte har tänkt köpa den, men det har du rätt i.

www.alexanderadiels.com

2010-04-14 19:51
En annan sak, angående kompressor. Hur bra är den kompressorn i en mpc1000. Om jag nu mixar hela beatet i mpc´n och spelar av sen som jag vet att många gör eftersom alla inte spelar av kanalerna separat och mixar. Kan man få ett bra tryck i basgången t.ex.

Den kostar ändå nästan 9. Jag tycker att det borde kunna vara ett hyffsat tryck i den då i alla fall, fattigt hade det varit annars.
www.alexanderadiels.com

2010-04-28 23:44
Alex: Kompressorn är inget att hänga i julgranen.

Själv är jag lite sugen på en ESX1 http://www.korg.com/Product.aspx?pd=159
Någon som kör/seriöst testat denna maskin?
Den ger ju lite jobbiga "dance"-vibbar men jag tror den blir intressant med: raderade inbyggda ljud+egensamplat sound+uppsjö av effekter genom rören(!)+rattar att skruva ljudet. Lite minus att man inte kan lägga "freenotes" utan är bunden till "griden" i programmeringen. Går ju att gå runt men...

Har bl.a kört gamla ER-1 och ES-1. Enkla, lite begränsade men jävligt snabbjobbade och roliga. Skön "hands on" känsla då jag gillar att skruva ljud o breaks.

Captain Crunch aka EPS classic och gamle datorn behöver en kompis till för en menage a troi.

Eder C...

lök

2010-06-11 14:07
Vet någon av er med Mpc om det fungerar att koppla ett middikeyboard med modulation/pitch bend till mpc´n. Givetvis lär det väl gå, men går det att styra t.ex en bas med pitch bendhjulet o.s.v

Skulle vara bra att veta
www.alexanderadiels.com

Skivsamlare

2010-06-11 21:41
Du kan ju länka basen till slidern och använda den som pitchhjulssubstitut om inte annat :>
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2010-06-15 14:28
jo det såg jag att man kunde, det jag tänkte på då var såhär: Om man i overdub om det heter samma på mpc när man spelar in i realtid använder slidern, går det att ha den så att, eller vänta iofs.

Man borde väl kunna sänka alla toner med slidern till botten och sen välja ut rätt toner, så att om man sen använder slidern när man spelar in så vet man att när den är i bott eller i topp så är den i den grundton man valde.

För är slidern på mitten när tonen är korrekt så kanske man missar med en milimeter och lägger fel ton hela tiden.

Förstår du hur jag menar eller.

Om jag ska göra så på min yamaha, böja toner, så vet jag att den är "nollställd" när ratten hamnar i mitthacket.
www.alexanderadiels.com